5 نکته مهم برای خرید میوه و گوشت در وضعیت قرمز کرونا

کدخبر: ۴۰۴۷۱۲
اقتصاد نیوز» متخصصان تغذیه با توجه به گرانی مواد غذایی و میوه راهکار جایگزینی برای استفاده از آن پیشنهاد داده اند تا مواد ضروری لازم برای ارتقای سیستم ایمنی بدن تامین شود.
5 نکته مهم برای خرید میوه و گوشت در وضعیت قرمز کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از هفته نامه سلامت متخصصان تغدیه با هدف داشتن سیستم ایمنی پویا،در شرایط کرونا علاوه بر رعایت اصول تغذیه سالم که شامل تنوع و کفایت غذایی و تبعیت از هرم غذایی سالم است اعتقاد دارند در سال 1400 می تواند با الگوهای تغدیه ای مناسب این نیاز را در گرانی مواد غذایی تامین کرد.

از آنجایی که برای پیشگیری از بیماری کرونا باید حتما میوه و سبزی در سبد غذایی روزانه‌مان باشد، توصیه می‌شود اگر برایتان مقدور نیست که میوه‌های درشت‌تر بخرید، انواع کوچک تر آن را انتخاب کنید.

نکته دوم، مربوط به نحوه استفاده از انواع گوشت‌هاست. گوشت مرغ و ماکیان جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز هستند و قیمت پایین تری دارند ولی از نظر ارزش تغذیه‌ای تفاوت زیادی با گوشت قرمز ندارند. ضمن اینکه گوشت قرمز برای افرادی که فشارخون و دیابت و چربی‌خون دارند، زیاد توصیه نمی‌شود.

نکته سوم این است که در شرایط کرونا و گرانی بهتر است از غذاهای خانگی استفاده کنیم که هم بهداشتی‌تر است و هم به صرفه‌تر و به این ترتیب، نیازهای تغذیه‌ای‌مان را برطرف می‌کند. مصرف حبوبات هم در این شرایط توصیه می‌شود به‌ویژه مخلوط حبوبات با غلات، پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند بنابراین در این شرایط مدیریت غذای خانواده بسیار اهمیت دارد.

در اکوایران ببینید:طلای کمیاب این روزهای بازار

نکته چهارم رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس‌دار، گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگ‌های متفاوت، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم‌چرب توصیه می‌شود. از انواع غلات سبوس‌دار، غلات کامل در اولویت مصرف قرار می‌گیرند که شامل برنج، جو و گندم کامل (منظور از نان‌های سبوس‌دار، نان‌هایی هستند که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و اضافه کردن سبوس در نانوایی به خمیر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.)

نکته پنجم مصرف منظم صبحانه کامل هم در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد بنابراین توصیه می‌شود در وعده صبحانه از تخم مرغ، شیر و پنیرکم چرب و کم‌نمک، نان و غلات سبوس‌دار و سبزی استفاده شود. روغن‌های مایع حاوی چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن کانولا هم می‌توانند به عنوان روغن‌های اصلی مصرفی در تهیه و طبخ غذا پیشنهاد شوند. البته هنگام استفاده از این روغن‌ها باید به عدم استفاده از دمای خیلی بالا در طبخ غذا توجه کرد. مصرف بیش از حد روغن‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 6 (اسید لینولئیک) هم مانند سویا، ذرت، کنجد، گلرنگ و روغن آفتابگردان می‌توانند نشانگرهای التهابی در بدن را افزایش دهند. بسیاری از این روغن‌ها به طور گسترده در غذاهای فراوری شده استفاده می‌شوند بنابراین، بهتر است مصرف این نوع غذاها در این مدت محدود شود. همچنین، لازم است از مصرف روغن‌های حیوانی که حاوی اسیدهای چرب اشباع بلند زنجیره هستند به دلیل تاثیر بر شاخص‌های التهابی، خودداری شود.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید