واکسیناسیون کرونا به نوبت؛ مسئولان عجول تنبیه می شوند

کدخبر: ۴۰۶۴۷۱
اقدام مسئولان شهری در استان‌های خوزستان و گلستان در اختصاص ندادن واکسن کرونا به گروه‌های هدف که مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفت، برخورد قاطع مسئولان با خاطیان را در پی داشت تا راه را برای تکرار اینگونه اقدامات ببندد.
واکسیناسیون کرونا به نوبت؛ مسئولان عجول تنبیه می شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از زمان ورود ویروس کرونا به ایران یعنی از حدود ۱۴ ماه پیش تاکنون، این همه گیری تمامی ابعاد زندگی شهروندان را در اقصی نقاط کشورمان تحت تاثیر قرار داده که مهمترین آن سیر فزاینده تلفات انسانی و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن بوده است.

طبق آمار وزارت بهداشت، اکنون ایران در موج چهارم همه‌گیری کرونا به سر می‌برد و در ۱۴ ماه گذشته تاکنون ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر از هموطنان جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند و شمار مبتلایان نیز به رقم به دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است.

از ابتدای این همه گیری در جهان موسسات تحقیقاتی و علمی در جهان برای یافتن دارو و واکسن این بیماری بسیج شدند که سرانجام از پاییز سال گذشته و با پشت سر گذاشتن مرحله سوم مطالعات بالینی و انسانی، برخی از این واکسن ها امکان استفاده سراسری یافتند.

هرچند ایران به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا مشکلاتی در تهیه واکسن از منابع خارجی داشت، اما سرانجام از بهمن ماه و با ورود نخستین محموله از واکسن های وارداتی روسی کار واکسیناسیون گروه های هدف را آغاز کرد که در راس آن کادر درمان شاغل در بخش های کرونایی بیمارستان ها بود.

تا پیش از ورود واکسن کرونا، ستاد ملی مقابله با این ویروس گروه های اولویت دار در دریافت این واکسن را طبقه بندی کرده بود و کادر درمان بیمارستان ها، بیماران خاص و صعب العلاج، جانبازان و ایثارگران و پاکبانان از جمله این افراد بودند.

آنگونه که وزارت بهداشت آمار داده است، تا روز ۲۸ فروردین ۳۷۶ هزار و ۶۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲۱ هزار و ۸۰۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹۸ هزار و ۴۸۷ دوز رسیده است.

با این همه دیروز خبر انحراف در واکسیناسیون گروه های هدف در شهرهای آبادان استان خوزستان و علی آباد کتول در استان گلستان رسانه ای شد که واکنش منفی افکار عمومی را در پی داشت زیرا در شرایطی که هنوز واکسیناسیون گروه های هدف به پایان نرسیده، برخی مدیران با سوء استفاده از جایگاه خود، اقدام به تزریق واکسن کرده بودند.

ورود وزارت بهداشت به ماجرا

در شهرستان آبادان برخی مدیران ‌و کارمندان منتسب به شهرداری این شهر از سهمیه واکسن کرونای اختصاص یافته به پاکبانان که در معرض شدید آلودگی با پسماندهای خطرناک قرار دارند، سوء استفاده کرده و واکسن تزریق کردند.

داستان از این قرار بود که فهرست اسامی پاکبانان آبادان از سوی شهرداری تهیه شده بود و در میان اسامی تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان نیز گنجانده شده بود و چون هنگام تزریق این افراد ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آنها امکان پذیر نشد.

این اقدام موجب شد تا وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز برخورد قانونی با خاطیان این تخلف را خواستار شود؛ سعید نمکی جمعه شب در نامه‌ای به رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی در اسرع وقت را صادر کرد.

در نامه وزیر بهداشت خطاب به شکرالله سلمان زاده رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن اظهار تاسف از سوءاستفاده صورت گرفته آمده است: در حالی که تاکنون مسئولان ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدیدهای میدانی در معرض گرفتاری با ویروس کرونا هستند و به عنوان گروه اولویت‌دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون را دارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند گروهی که در اولویت‌ سوم و چهارم قرار دارند چنین سوءاستفاده‌ای نموده‌اند، لذا ضروری است در اسرع وقت معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی در آبادان عزل شوند.

هرچند محمودرضا شیرازی شهردار آبادان این سوء استفاده را تکذیب کرده و گفته این کار با هدف ترغیب پاکبانان به استفاده از واکسن صورت گرفته اما دادستان آبادان نیز به ماجرا ورود کرد و به گفته حمید مراین پور دادستان این شهر، دستگاه قضایی تحقیقات خود در خصوص سوء استفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از سوی برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند.

در نهایت و به گفته شکراله سلمان زاده رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان ۱۵ نفر از کارکنان و مدیران شهرداری اقدام به تزریق واکسن سهمیه پاکبانان کرده بودند که اسامی افراد خاطی به مراجع قضایی اعلام شد.

وی افراد عزل شده در این ماجرا را معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان، رییس مرکز بهداشت آبادان و مسوول واحد پیشگیری از بیماری‌های این مرکز بیان کرد.

از سوی دیگر رسول امیری سرپرست اداره کل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خوزستان با اشاره به بررسی پرونده سوءاستفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان در اهواز و آبادان، گفت: شهرداران اهواز و آبادان به دلیل تزریق واکسن از سهمیه پاکبانان به هیات تخلفات اداری و دادگاه معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد که تعداد دریافت کنندگان غیرقانونی واکسن کرونا از سهمیه پاکبان‌ها در خوزستان هنوز مشخص نیست و از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دانشکده آبادان درخواست شده است میزان دوز واکسن کووید ۱۹ اختصاص داده شده، میزان واکسن تزریق شده و اسامی افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند را به این اداره کل اعلام کنند تا در صورتی که قصوری در توزیع واکسن سهمیه پاکبان‌ها صورت گرفته باشد (اعم از شهرداری، شورای شهر و علوم پزشکی)، با متخلفان برخورد شود.

ماجرای تزریق واکسن به مدیران شهرداری علی‌آبادکتول

در شهرستان علی آباد کتول استان گلستان نیز ماجرا به همین شکل تکرار شد؛ آنطور که غلامرضا حاتمی سخنگوی شورای این شهر اعلام کرد، طبق برنامه قرار بود واکسن کرونا به ۲۴ نفر از پاکبانان علی آباد تزریق شود که به دلیل حضور نیافتن تعدادی از آن‌ها، چهار واکسن به پیمانکار و سه نفر دیگر از پرسنل خدمات شهری شهرداری تزریق شد.

وی بیان کرد: شهرداری علی آباد لیست ۴۵ نفره از پاکبانان را برای تزریق واکسن در اختیار مرکز بهداشت قرار داد که با انجام قرعه کشی، ۲۴ نفر برای تزریق واکسن انتخاب شدند اما در روز تزریق، تعدادی از پاکبانان در محل تزریق حاضر نشدند و تماس فراوان با آن ها بی نتیجه ماند.

وی افزود: از آنجایی که بسته واکسن باز شده و احتمال فاسد شدن آن وجود داشت، در اقدامی اشتباه، چهار واکسن باقیمانده به افرادی غیر از پاکبانان و مجموعه تحت نظر پیمانکار بخش خصوصی تزریق شد.

عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با تایید تزریق واکسن پاکبانان علی آباد به پیمانکار یک شرکت بخش خصوصی طرف حساب این نهاد و پرسنل خدمات شهری گفت که دستور رسیدگی فوری به تعیین مقصر و عزل مسوول مربوطه در شبکه بهداشت علی‌آبادکتول صادر شد.

وی اظهار داشت: برای هر لیست واکسیناسیون، فهرست ذخیره هم در نظر گرفته می‌شود اما شبکه بهداشت علی آباد برای این واکسیناسیون اسامی ذخیره آماده نکرده بود و به دستور وزیر بهداشت و استاندار گلستان، هیچ فردی حق ندارد خارج از اولویت تعیین شده واکسن کرونا دریافت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید