کارت برنده ایران در برابر اسرائیلی‌ها/ تهران محاسبات تل‌آویو را به هم ریخت

کدخبر: ۴۰۷۰۲۰
در حالی که تلاویو انتظار داشت که ضربه ای اساسی به مذاکرات وین و همچنین به فعالیت های هسته ای ایران وارد کند، اما اوضاع دقیقا برخلاف انتظار نتانیاهو پیش رفت.
کارت برنده ایران در برابر اسرائیلی‌ها/ تهران محاسبات تل‌آویو را به هم ریخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، اسراییل با حمله ای علیه تاسیسات هسته ای ایران، در هفته گذشته دست به ارسال پیامی به ایالات متحده زد. بر اثر این حمله که تهران آن را تروریسم هسته ای خواند،‌ اختلال در شبکه توزیع برق تأسیسات هسته‌ای نطنز ایجاد شد. وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل این اقدام را مجرمانه خوانده بود. او در همین نامه اشاره کرد که ایران اقدامات جبرانی خود را با حمله انجام شده در نطنز افزایش داده است.

چرا اسراییل دست به تروریسم هسته ای در نطنز زد؟

بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی مخالف سر سخت هر توافق و بازگشت ایالات متحده به برجام است و برای توقف این روند دست به هر کاری می زند. این ٰرژیم ید طولایی در خرابکاری هایی این چنینی دارد.به ویژه بعد از اینکه ایران و آمریکا به طور جداگانه دست به مذاکراتی در وین با ۴+۱ زدند، نتانیاهو از دست شرکای آمریکایی اش بیش از قبل به خشم آمد. صحبت های رابرت مالی هم که در آن اعلام کرده بود ایالات متحده مایل به برداشتن تحریم های مغایر با برجام است،‌ آتش تلاویو را تندتر کرد. دو فرضیه در مورد حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای نطنز، وجود دارد.

اولین فرضیه در مورد خشم نتانیاهو و ترس او از بازگشت آمریکا به برجام است. او از همان ابتدا هم با توافق هسته ای مخالف بود و بیرون آمدن ترامپ از آن را هدیه ای به خود می دید. در چنین شرایطی، آنها تصمیم به اقدامی علیه ایران گرفتند تا موازنه را در مذاکرات وین به هم ریخته و اوضاع را سخت تر کنند.

اما نظریه دوم، خشم تلاویو از بالا رفتن میزان غنی سازی و پیشرفت های هسته ای ایران بود. تصمیم ایران برای توقف تعهدات خود در برجام به دلیل بی عملی طرف غربی، باعث شد تا کشورمان به سرعت وضعیت خود را در زمینه هسته ای تقویت کند. خبر بالا رفتن غنی سازی ایران، مثل بمب در رسانه های غربی صدا کرد و برای تلاویو متوقف کردن این روند در اولویت قرار گرفت. اما برخلاف آنچه که انها توقعش را داشتند و برخی از رسانه های آمریکایی هم به آن دامن زدند، نتیجه آنطور که می خواستند پیش نرفت و غنی سازی ایران هم متوقف نشد. در پی این اقدام اسراییل، ایران وعده انتقام داد.

موافقان و مخالفان انتقام چه می گویند؟

هرچند مقامات کشورمان اظهار کرده اند که انتقام اتفاقات نطنز را خواهند گرفت،اما درداخل کشور دو نظر در مورد این موضوع وجود دارد. از روز های ابتدایی حمله به نطنز، برخی معتقد بودند که تهران باید پاسخی فوری و قوی وکوبنده به اسراییل بدهد تا آنها بار دیگر جرات اقدام مشابهی را نداشته باشند. اما گروه دیگر معتقد بودند که تهران می تواند از این اقدام اسراییل به سود خود بهره ببرد، به ویژه اگر دست به صبر استراتژیک بزند.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که هم ایران و هم آمریکا بر سر میز مذاکراتی جداگانه برای بازگشت به توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها بودند. توصیه گروه دوم این بود که تهران تلافی اقدام تروریستی را کمی دیرتر بر سر اسراییل در بیاورد و از اقدام فوری و شتابزده پرهیز کند. چرا که هر اقدامی مستقیما می توانست بر روی گفتگوهای وین تاثیر بگذارد.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات ایران اینگونه توضیح داده بود: ایران اول حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود. پاسخ دوم ما پیشرفت و گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای در کشور است. ربیعی گفت: پاسخ سوم در عرصه سیاسی است. با عقب راندن تحریم‌ها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران اهدف تروریست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت. ما در دام عملیات تحریکی دشمن ایران قرار نمی گیریم، به مسیر درست خود در عرصه بین المللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تامین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد، اجازه نمی دهیم زندگی ننگین شما که مثل انگل فقط در  فضای ناامن ممکن است ادامه دهید.

حالا با گذشته بیش از یک هفته از اقدام اسراییل علیه ایران می گذرد، فضا واضح تر از قبل شده است. اسراییل با هدف تخریب گفتگوهای وین، دست به اقدامی تروریستی علیه تاسیسات هسته ای ایران زد. اما با تصمیم فوری تهران برای بالا بردن میزان غنی سازی خود تا شصت درصد، این حیله آنها فوری خنثی شد. در حالی که رسانه ها نوشته بودند که کشورمان به زودی نمی تواند غنی سازی را از سر بگیرد، اما اوضاع دقیقا بر عکس تصورشان پیش رفت. همین موضوع باعث شد تا تهران در مذاکرات وین هم دست بالا را بدست بگیرد. در مذاکرات منتهی به برجام، کشورمان در شرایط مشابهی قرار نداشت و غنی سازی در آن سال ها به صورت محدودتری اتفاق می افتد. اما در ۲۰۲۱ اوضاع تفاوت اساسی دارد. اول اینکه ایالات متحده خود را موظف می بیند که برای احیای توافقی که از آن بیرون زده، تلاش کند و دوم اینکه ایران در سال های پس از برجام و حتی در زمانی که تحت شدیدترین تحریم ها بوده، موفق به گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود شده است. 

این دو مورد باعث شده تا در وین اوضاع به سود کشورمان تمام شود. به نحوی که برخی گزارش ها می گویند از سوی واشنگتن پیامی به تلاویو منتقل شده که بر اساس آن از اقدام نتانیاهو علیه ایران گلایه شده است. چرا که دست دولت بایدن را در مذاکرات بازگشت به برجام بسته است. در حقیقت آنچه اسراییل با هدف بهم ریختن بازی انجام داد، علیه خودش کار کرد و ایران را در موقعیت برتر قرار داد. به نظر می رسد که هر چند تهران می گوید انتقام های بیشتری هم در راه است اما شکستی که بعد از اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد شد، ضربه محکمی به آنها وارد خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید