ترکیه: اصطلاح نسل‌کشی باید برای واشنگتن استفاده شود

کدخبر: ۴۰۹۵۳۶
معاون رئیس جمهور ترکیه از تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه انتقاد کرد و استفاده از این اصطلاح را برای واشنگتن لازم دانست.
ترکیه: اصطلاح نسل‌کشی باید برای واشنگتن استفاده شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسپوتنیک، در پی اظهارات «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در انتقاد از تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، «فواد اوکتای»، معاون رئیس جمهور ترکیه نیز این اقدام رئیس جمهور آمریکا را سیاستی اشتباه برای این کشور دانست.

 معاون رئیس جمهور ترکیه ادعا کرد: رئیس جمهور آمریکا به دو دلیل کشتار ارامنه را «نسل‌کشی» خواند و آن دلایل مربوط به سیاست داخلی و تلاش واشنگتن برای بازگشت به صحنه بین‌المللی است.

او در مصاحبه با «آرتی‌آر» ترکیه گفت: حدس می‌زنم، بایدن سعی دارد از این مسئله به عنوان ابزاری برای بازگشت به عرصه بین‌المللی استفاده کند. من قویاً معتقدم که این دو دلیل، شروع اشتباهی برای او و سیاست خارجی آمریکا است.

اوکتای در ادامه افزود: فقط به دلیل وعده‌هایی که به لابی‌های ارمنی داده شده، نباید یک تصمیم تاریخی گرفت. اگر لازم باشد از کلمه نسل‌کشی استفاده شود، باید برای آمریکا به کار رود، نه ترکیه.

اردوغان به آمریکا در خصوص سیاسی کردن وقایع تاریخی هشدار داد و ادعا‌های بی‌اساس او را تحریف وقایع تاریخی خواند و به آمریکا توصیه کرد که «خود را در آینه نگاه کند».

او تصریح کرد که مسئله نسل‌کشی می‌تواند در ارتباط با بسیاری از اقدامات آمریکا، از جمله رفتار آن‌ها با مردم بومی گرفته تا جنگ‌های ویتنام و عراق مطرح شود.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر تصریح کرد که آنکارا اعلامیه آمریکا برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی را کاملا رد و تأکید می‌کند که این اقدام بایدن اعتماد و دوستی متقابل واشنگتن و آنکارا را تضعیف خواهد کرد.

چندی پیش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وقایع ۱۹۱۵ را «نسل‌کشی» خواند و سنت دیرینه روسای جمهور آمریکا مبنی بر خودداری از استفاده از این اصطلاح را نقض کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید