خبر های تازه از پرونده اخلال اقتصادی ولی الله سیف

کدخبر: ۴۱۰۲۷۸
امروز خبر اخلال در نظام اقتصادی کشور توسط ولی الله سیف و مصوبه جدید شورای نگهبان به همراه فعایت مراکز تعویض پلاک در لیست اخبار پر بازدید قرار گرفت.
خبر های تازه از پرونده  اخلال اقتصادی ولی الله سیف

به گزارش اقتصادنیوز، خبرهای اخلال در نظام اقتصادی چند سالی است که نقل محافل شده و  هر چند وقت یکبار یک مسئول ارشد دولتی به این دلیل  بازخواست، کیفر خواست و یا زندانی و اعدام می شود. امروز خبری از  ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در سالهای 92 تا 97 منتشر شد که مثل بمب در فضای رسانه های داخلی و خارجی ترکید، خبر از این قرار بود که علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست شورای عالی قضائی که دوشنبه گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و مسئولان ارشد دستگاه قضائی برگزار شد، از ارسال پرونده ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی (92 تا 97) به دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی خبر داد.

به گفته دادستان تهران در نتیجه نقض مقررات و ترک فعل‌ها از سوی رئیس کل سابق بانک مرکزی، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی، 30 میلیارد و 200 میلیون دلار منابع ارزی و 60 تن ذخایر طلا تضییع شده است.

القاصی ادامه داد: در این مدت بالغ بر 30 میلیارد و 200 میلیون دلار و 7 میلیون و 612 هزار 403 عدد سکه بهار آزادی که شامل حدود 60 تن از ذخایر طلا می‌شود تضییع شده و برای آن کیفرخواست صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه‌های ویژه اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده است.

هرچه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک تر می شویم اخبار و حال و هوای آن هم داغ تر می شود  امروز عضو حقوقدان شورای نگهبان از اصلاح مصوبه قبلی این شورا برای ساماندهی شرایط ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. در مصوبه قبلی که در سال ۱۳۹۶ تصویب شده بود افرادی که کاندید ریاست جمهوری می شدند در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور، در ستاد انتخابات حضور پیدا می کردند و صرفاً با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کردند! با گزارشی مشخص شد که از مجموع 1636 نفر که سال 1396 در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود 1200 نفر از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود 300 نفر از ثبت‌نام‌شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند!

البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست شد  و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آنها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال شد  و طبیعتاً صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نشد.

به همین دلیل در جلسه شورای نگهبان  مقرر شد مصوبه سال 1396 شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

فعالیت مراکز تعویض پلاک هم  که چند وقتی است به دلیل محدودیت های کرونایی تعطیل شده است، امروز رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور از آغاز فعالیت این مراکز از فردا( پنجشنبه) در شهرهای نارنجی و تمدید وکالت نامه خودروها در شهرهای قرمز خبر داد و مردم  که مدتی به دلیل این محدودیت ها موفق به تعویض پلاک خودروی خود نشده بودند با جستجوی این خبر به دنبال جزئیات آن بودند تا هرچه سریعتر نسبت به تعویض پلاک خودروی خود اقدام کنند.

از اخبار دیگری که امروز در جدول خبر های پربازدید قرار گرفت مربوط به خبر رونمایی از خودروی جدید رانا پلاس6 دنده پانوراما، خودکشی دانشجویان پزشکی، دوج کوین ایلان ماسک، اسدالله اسدی، حقوق کارگران شرکت اپل، جدایی بیل گیتس، مهمانی لیونل مسی و تعویق امتحانات نهایی 1400 است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید