بیماری‌های وحشتناک ناشی از خوردن غذا‌های آلوده

کدخبر: ۴۱۲۰۸۰
مسمومیت غذایی یکی از دلایل رایجی است که باعث بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شود.
بیماری‌های وحشتناک ناشی از خوردن غذا‌های آلوده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره، تمام افراد به یک اندازه در خطر ابتلا به مسمومیت غذایی قرار دارند. یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از این موضوع، شستن مناسب مواد غذایی پیش از مصرف است.

بی توجهی به بهداشت مواد غذایی و شستشوی نامناسب میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف شود. رایج‌ترین این بیماری‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- سالمونلا

باکتری سالمونلا یکی از دلایل اصلی مسمومیت غذایی است. سالمونلا معمولا از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات خام، آبمیوه‌ها و شیر‌های غیرپاستوریزه و پنیر به انسان منتقل می‌شود. علائم مسمومیت ناشی از سالمونلا شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- تب
۲- حالت تهوع و استفراغ
۳- اسهال
۴- درد شکم و گرفتگی عضلات این بخش

مسمومیت با سالمونلا می‌تواند ۴ تا ۷ روز به طول بیانجامد. در مواردی که حال بیمار وخیم باشد، بستری شدن او در بیمارستان ضروری است. برای جلوگیری از مسمومیت با این باکتری ساده‌ترین راهکار شستن مناسب میوه‌ها و سبزیجات با شوینده‌های موجود در بازار است.

۲-‌ای کولای‌

ای کولای یک باکتری معروف است که در روده حیوانات و انسان‌ها زندگی می‌کند. با این حال، برخی گونه‌های این باکتری می‌تواند باعث ایجاد بیماری در انسان شود. علائم مسمومیت با این باکتری شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- استفراغ
۲- اسهال خونی
۳- درد شدید در عضلات شکم
۴- نارسایی کلیه
۵- در موارد شدید مرگ

گرچه بیشتر افراد پس از ۶ تا ۸ روز دچار بهبودی می‌شوند، اما بیماری می‌تواند ۵ تا ۱۰ روز به طول بیانجامد. نوشیدن آب فراوان و استراحت توصیه‌ای است که پزشکان به این بیماران ارائه می‌کنند. برای جلوگیری از بروز این بیماری شستن میوه‌ها و سبزیجات باید به درستی انجام شود؛ همچنین باید گوشت در دمای مناسب و به طور کامل پخته شود. شستن دست‌ها پیش از خوردن غذا از بدیهی‌ترین اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

وحشتناکترین بیماری‌های ناشی از خوردن غذا‌های آلوده

۳- لیستریا

لیستریا یک باکتری است که در آب، خاک و برخی فرآورده‌های غذایی مانند جوانه‌های خام، گوشت‌های صنعتی آماده پخت، پنیر‌های نرم، گوشت‌های یخچالی در فروشگاه ها و دیگر غذا‌های خام یافت می‌شود. علائم مسمومیت با این باکتری شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- سرگیجه
۲- تب
۳- ضعف و بی حالی
۴- گرفتگی گردن
۵- حالت تهوع و استفراغ

این مسمومیت غذایی می‌تواند از چند روز تا چند هفته فرد را درگیر خود کند.

۴- هپاتیت آ

هپاتیت آ یک بیماری است که کبد را درگیر می‌کند و امروزه با واکسیناسیون قابل پیشگیری است. ویروسی که باعث بروز هپاتیت آ می‌شود در غذا‌های دریایی خام، آب‌های آلوده و غذا‌های نیمه پخته یافت می‌شود.

رایج‌ترین علائم ابتلا به هپاتیت آ شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- زردی و یرقان
۲- ادرار سیاه
۳- تب
۴- حالت تهوع
۵- اسهال
۶- از دست دادن اشتها
۷- درد‌های شکمی

علائم این بیماری می‌تواند ۲ هفته تا ۳ ماه افراد مبتلا را درگیر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید