رکوردزنی های قرمز و سیاه کرونایی در ایران

حل معمای عجیب آماری کرونا در اردیبهشت 1400

کدخبر: ۴۱۴۰۴۹
اقتصادنیوز: روند امارهای کرونایی در اردیبهشت 1400 نشان از رکورد بالاترین میزان ابتلا در تمام تقویم کرونایی ایران داشته است. مجموع آمارمرگ و میر این بیماری در این ماه نیز نشان می دهد شمار جانباختکان در این تاریخ پس از آبان 99 در رده دوم قرار گرفته است.
حل معمای عجیب آماری کرونا در اردیبهشت 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، موج های کرونایی درکشور هر بار خطرناکتر از قبل بوده و آمارهای تلخ و غم انگیزی را در شاخه های متفاوت به ثبت رسانده است. درهمین خصوص موج چهارم از بیماری کرونا در کشور که در سال جدید آغاز شد رکورد های قرمز و سیاه این بیماری را که در سال 99 رقم خورده بوده جابه جا کرده و سطوح آماری را به بخشهای نگران کننده تری منتقل کرد.

بررسی آمارهای کرونایی در اردیبهشت ماه سال 1400 در ایران نشان از چهار نکته مهم داشته است.

بیشترین ابتلای ماهانه کرونا در اردیبهشت 1400

شمار مبتلایان در دومین ماه از سال 1400، تقریبا برابر با 530 هزار نفر بوده که نسبت به ماه قبل خود 7.4 درصد افزایش پیدا کرده است.

پیش از این، ثبت جهش بزرگ 102 درصدی در آمارهای فروردین سبب شد تا رشد ابتلا در این ماه به دومین رکورد خود برسد. بالاترین رکورد جهش در آمار ابتلا به آبان 99 تعلق داشته که برابر با 137 درصد بوده است.

به عبارت دیگر دو ماه آبان 99 و فروردین ماه 1400 دو مقطعی بودند که در آنها کشور به یکباره مواجه با رشد افسارگسیخته ابتلا به کرونا شد و جهش خطرناکی در این ماه ها به ثبت رسید. درادامه در ماه اردیبهشت به این روند ابتلا افزوده شده و بالاترین رکورد را از لحاظ شمار مبتلایان در ایران به ثبت کرده است.

3

رکورد تست‌ها و مورد عجیب اردیبهشت

مجموع تستها در هر مقطع نشان دهنده تعداد مراجعین به مراکز درمانی و آمار گیری از وضعیت ابتلای کرونای آن هاست. هر چه این میزان در رده های بالاتری قرار داشته باشد نشان از توجه بیشتر به بیماری و جلوگیری از پیش روی این مریضی در سطوح پایین می باشد.

درهمین رابطه تعداد تستها در ماه اردیبهشت برابر با 4 میلیون و 71 هزار مورد بوده که نسبت به فروردین 62 درصد افزایش پیداکرده است. به عبارت دیگر در اردیبهشت ماه این متغیر به سطح بی سابقه خود رسیده که بالاترین رکورد تست ماهانه در ایران بوده است.

متغیری که وضعیت شیوع در ایران را به شکل دقیقتری نشان میدهد نسبت ابتلا به تست در هر ماه است. این متغیر در هر ماه روندی کاملا مشابه با ابتلاداشته است. یعنی در هر ماهی که ابتلا روندی صعودی داشته نسبت شیوع نیز افزایش پیدا کرده و هر زمان که ابتلا در مسیری نزولی بوده شیوع نیز روندی کاهشی را به ثبت رسانده است. 

مورد عجیب این ماه روند معکوس ابتلا و نسبت شیوع در ایران بوده است. به بیان دیگر در اردیبهشت در حالی نسبت شیوع در حال کاهش قرار گرفته که میزان ابتلا به بیشترین حد خود از ابتدای کرونا تاکنون رسیده بود.

به این معنا که رشد تستها در کشور بسیار بیشتر از رشد ابتلا بوده و این امر می تواند موجب کاهش شدت خطر این بیماری در کشور بوده باشد.

در همین راستا بررسی وضعیت فوتی ها نیز بیانگر همین موضوع مهم است.

2

دومین رکورد فوتی های کرونا در اردیبهشت 1400

باوجود رکورد ابتلا در اردیبهشت اما وضعیت فوتیها همچنان کمتر از آبان ماه سال گذشته بوده و دومین رکورد را در طول تاریخ کرونایی کشور به ثبت رسانده است. در این ماه تقریبا 10 هزار و 670 نفر جان خود را برسر ابتلا به این بیماری از دست دادند که از فروردین ماه 83 درصد بیشتر شده است.

اما رشد آمار مرگ ومیر در فرودین ماه 1400 در بالاترین حد خود در تمام تقویم کرونایی ایران قرار داشته که برابر با 136 درصد محاسبه شده است. 

به عبارت دیگر جهش یکباره در آمارهای ابتلا و فوتی ماهانه سبب شد تا سال 1400 شروعی قرمز و سیاه در آمارهای کرونایی داشته باشد.

این روند در آمار بهبودی ها و بیماران تحت درمان نیز مشهود بوده است.

1

سبقت درمان از شمار بیماران تحت درمان در اردیبهشت1400

شمار بهبودی ها در اردیبهشت ماه سال جاری برابر با 494 هزار و300  نفر بوده که از از میزان بیمارانی که هنوز دراین ماه مداوا نشده اند 14 درصد بیشتر بوده است.

این در حالی است که بهبودی ها در ماه فروردین برخلاف اردیبهشت 3.3 درصد از کل بیماران در انتهای ماه نخست 1400 کمتر بود. 

به طورکلی در تمام ماه های کرونا زده کشور تنها در آبان 99 و فروردین 1400 میزان بیماران در آخر ماه از کل بهبودی ها بیشتر بوده که نشان دهنده فشار بالای بستری ها و روند کند درمان در این دوماه بوده است.

اما به هر ترتیب رشد درمان و کند تر شدن سرعت ابتلا توانست تعداد بیشتری از بیماران را از کام مرگ در این بیماری رهانده و مداوا کند. اما عامل چه بود؟

ترس آبان مانع مرگ اردیبهشت

درنهایت و جمع بندی آمارهای کرونایی در کشور نشان می دهد باوجود ثبت رکورد های خطرناک کرونایی در اردیبهشت ماه باز هم محدوده آمارهای سیاه کرونا در آبان 99 ترسناک تر از ماه گذشته به ثبت رسیده است. بر طبق آمارها می توان گفت آنچه توانست کمی از شدت خطر در این ماه بکاهد ترس ناشی از آمارهای ثبت شده در پاییز سال گذشته بوده است. خاطره تلخ کرونایی در آن ماه سبب شدتا اولا افراد در هنگام اوج گیری مجدد پیشگیری از ابتلا به این بیماری را جدی تر بگیرند و دوما درصورت مشکوک شدن به ابتلا به آن سریعتر به مراکز درمانی برای تست و بررسی وضعیت ابتلا رجوع کنند. این عمل موجب شد تا درمان این بیماری در مراحل پایین تری از سرعت نفوذ آن عملی شده و از شدت مرگ و میر کرونا به تناسب ابتلا بکاهد. 

4

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید