برنامه های جوانترین کاندیدا زیر ذره بین/ رقیب اصلی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

کدخبر: ۴۱۵۸۷۴
از مهمترین رقبای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ رونمایی شد، برخی محسن رضایی را رقیب دانستند، برخی آراء منفی او را، برخی ستاد انتخاباتی اش را و برخی دیگر هم از همتی به عنوان یک رقیب نام بردند.
برنامه های جوانترین کاندیدا زیر ذره بین/ رقیب اصلی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، «رقیب رئیسی کیست؟» این سوالی بود که شب گذشته در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین با حضور فعالان رسانه ای و سیاسی و کاربران به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در ابتدای این نشست حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین طرح موضوع کرد و پرسید: آیا افراد با رئیسی رقابت دارند یا برنامه ها و مشارکت یا عدم مشارکت مردم به عنوان رقیب رئیسی مطرح است؟

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این نشست مجازی است.

برنامه های جوانترین کاندیدا زیر ذره بین

*سعید توکلی؛ مجری صدا و سیما

از بعد رسانه ای ما در حال ضبط برنامه های تبلیغاتی نامزدها هستیم. برنامه های تلویزیونی از فردا اغاز می شود و دکتر همتی، قاضی زاده هاشمی و محسن رضایی برنامه های رادیویی را ضبط کرده اند. با توجه به این که برنامه آقای رییسی را نشنیده ام، نمی دانم قرار است چه بگویند. 

به نظر می رسد برنامه های آقای قاضی زاده از دیگران عمیقتر است. با دغدغه همه چیز را تحلیل کرده و به نظر می رسد در میان این سه بزرگوار، مطلب دندانگیر متعلق به آقای قاضی زاده بود. امیدوارم بقیه سخنان بزرگواران را ضبط کنیم و به نظر می رسد شاید آقای قاضی زاده برنامه شمرده و متین تری دارد.

سوال: چه ملاکهایی برای آقای قاضی زاده هاشمی سراغ دارید؟ وعده کمک ۵۰۰ میلیون تومانی برای زوجهای جوان را می گوید ولی چیزی که مصداقی دیده باشیم نیست. آیا اصولا تا پایان رقابت حضور دارند؟».

سعید توکلی: من از رصد کردن اتفاقات بازماندم چون نمی رسم به خاطر فشار کار زیادی  که وجود دارد، این ۵۰۰ میلیون تومان را هم نشنیده ایم. از این جهت برنامه های او قابل اعتناست که دغدغه های مردم در حوزه اقتصاد و معیشت را معلوم بود بررسی و ارزیابی درست کرده و اشکال نظام اقتصادی را درآورده است. او می گوید مشورت می کند و اگر نمی داند، می رود تحقیق می کند. اصلا این به معنای تبلیغ و رای دادن به او نیست. آنچه تا الان شنیدم، دلگرم کننده تر از همه سخنان آقای قاضی زاده بود. در حوزه کشاورزی که سوال پرسیدم اشراف کامل داشت. با تاکید بر اینکه سخن ۴ بزرگوار دیگر را هم باید شنید تا راحتتر بتوان قضاوت کرد. همه هم می گویند ما قوی در صحنه هستیم و آمدیم چون دیدیم دوستان مدیر نیستند و این کاره نیستند. ما برنامه و سیاست داریم. هیچ کدام نگفته اند ما کنار می کشیم. پشت میکروفن نشانه ای برای خروج از عرصه نشان نمی دهند.

۳ رقیب رئیسی در انتخابات

*عباس امیری فر؛ از روحانیون نزدیک به دولت احمدی نژاد

اولین رقیب جدی او، جناب آقای قاضی زاده هاشمی است. اولا چون او به تعبیر مقام معظم رهبری می تواند دولت جوان و انقلابی را تشکیل دهد. هر چند دلیل نیست دیگران انقلابی نباشند. ایشان جوان و انقلابی است. ۵۰ سال بیشتر ندارد و نکته دوم این که متخصص هستند و سوم آنکه ما اصطلاحی داریم ومی گوییم لکل جدید لذه، هر چیزجدیدی لذت دارد. ایشان چهره جدید است و معمولا چهره های جدیدتر در ادوار گذشته، رای آوردند و آنهایی که بیشتر بودند مورد نقد بیشتر هستند و ریزش آرا دارند. در کل هم برنامه های خوبی از جمله کمک به زوجهای جوان دارد. در روزهای آینده بیشتردر این باره صحبت می شنویم. رقیب  دیگر آقای رئیسی، آقای رضایی است که برنامه دارد. 

البته تاکنون نداشته ایم که کاندیدایی در یک دور شکست خورده و دوره بعد پیروز شود اما طرح یارانه او خیلی خوب است.

رقیب سوم هم که باید خیلی درباره اش بحث باید کنیم ستاد آقای رئیسی است. دوره قبل آقای نیکزاد کاری کردند که آرای او را خیلی ریخت و آن هم آوردن آقای تتلو است که خیلی به چهره آقای رئیسی خدشه وارد کرد.دیشب هم بحث سریال گاندو بود و باید در انتساب افراد دقت کرد. باید آقای رئیسی روی انتساب مسئولان ستاد و این که چون رای مردم را می خواهند باید به مردم بیشتر احترام بگذارند. شنیدم در ستاد او باید کنترلی از جهت امنیتی شود. این که کیف شخصیت هایی که می آیند را میگردند، پسندیده نیست. باید به مردم احترام بگذارند. اینها در انتخابات خیلی موثر است. 

یکی دیگر این که در برخی اعضای ستاد ایشان غرور کاذب است و کار را تمام شده می دانند. معلوم نیست به نتیجه برسند. نمونه اش را در سال ۷۶ می بینیم. مردم احساس می کنند اگر کسی را می خواهند جا بیندازند، می خواهند خودشان تصمیم بگیرند. در ستاد آقای ناطق غرور کاذب بود و پست تقسیم می کردند و از دفتر رهبری انتساب می کردند و حتی حوزه های علمیه و مراجع دخالت کردند و در نهایت ورق برگشت. به نظر می رسد اقبال به آقای قاضی زاده هاشمی بیشتر خواهد شد. باید صبر کنیم ببینیم انتخابات به کدام سمت می رود.

رقیب اصلی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰/همتی وارد قطب بندی ها شد

ستاد رئیسی رقیب اصلی او در انتخابات است

*سیدمرتضی علوی، خبرنگار

هنوز فضای کشور تبلیغاتی نشده و برنامه ها به چشم نیامده و باید منتظر مناظره ها باشیم. اولین رقیب آقای رئیسی ستاد ایشان است. در دوره قبل ماجرای آقای تتلو را داشتیم و غرورهای کاذب را می بینیم که متاسفانه در به همان پاشنه است. 

برنامه های آقای رضایی به نظر می رسد عملیاتی تر و واقعی تر است. بحث وام ۵۰۰ میلیونی برای زوجهای جوان چون از منابع بانکی است، محقق نشده است. ولی برنامه یارانه ۴۵۰ هزار تومانی منطقی و شدنی تر است. در برهه حساس و سخت شدن معیشت مردم و داستان برجام، به نظر می رسد یک آدم کارکشته و باتجربه که در جنگ و مجمع تشخیص کار کرده و روی برنامه های خود ۱۶ تا ۲۴ سال کار کرده است لازم است. به نظر می رسد ریاست جمهوری آقای قاضی زاده شوخی است. همه دوستان ایشان دوستان آقای رئیسی و پایداری چی هستند. 

یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در ریاست جمهوری قرار است چه کند؟ درباره این که عزیزان گفتند منظور رهبر معظم انقلاب درباره دولت جوان این نیست که باید یک رئیس جمهور جوان باشد، آقایانی مانند بذرپاش و آذری جهرمی که جوان بودند اصلا نتوانستند وارد گود شوند. منظور حضرت آقا، دولت جوان است نه رئیس جمهور جوان. 

امروز در نظرسنجی که از کانال سپاه پاسداران آمده بود در دوقطبی بین رئیسی و رضایی، اقای رضایی ۵۱ درصد رای آورد. ایشان دو بار در انتخابات شکست خورده ولی به نظر می رسد این دوره کمتر دوقطبی داریم و آرای مردد به برنامه های اقتصادی رای می دهند. قطعا این ۷ نفر در پایان نمی مانند و ۳ نفر کنار می روند.تا بعد از مناظره سوم در ۲۵ خرداد کسی کنار نمی رود. بعد از آن است که اتفاقات رقم می خورد.

شورای نگهبان به رئیسی ضربه زد

*وحید خرمیان 

اولین رقیب آقای رئیسی که متاسفانه به ضرر ایشان شد، شورای نگهبان بود. با این چیدمان بزرگترین ضربه را به او زدند. فیلمی هم از آقای رئیسی منتشر شد که می گفت تلاش داریم نظر شورای نگهبان را عوض کنیم. دومین رقیب آقای رئیسی آقای جلیلی است چون سبد رای آنها یکی است. طبق خبر قطعی که دارم آقای جلیلی کنار نمی رود. قرار بود کنار برود ولی بعد از قلع و قمع شورای نگهبان، آقای جلیلی همین امروز گفته اند در صحنه می مانند و این سبد رای آقای رئیسی را متزلزل می کند.

سومین رقیب آقای رئیسی شایعات پیرامون اوست. نمی دانیم اطرافیان او اینها را درباره او می گویند که آمده است ۸ سال رئیس جمهور نمی شود بلکه آمده تا ۳۰ سال رهبر شود. این شایعات بین مردم می چرخد که می خواهند آقای رئیسی را از صندوق بیرون بکشند. این اتفاق در سال ۷۶ برای آقای ناطق نوری هم افتاد. این سه عامل را هنوز می بینیم که بزرگترین رقیب آقای رئیسی هستند.

آرای باطله بعد از رئیسی قرار دارند

*نسرین وزیری؛ روزنامه نگار

بزرگترین رقیب آقای رئیسی، تحریم کنندگان و آرای خاکستری هستند. آخرین نظرسنجی پیش از ثبت نام نشان می داد آقای رئیسی اول هستند و فاصله زیادی با آقایان قالیباف، لاریجانی و دیگران داشت. با عدم ثبت نام آقای قالیباف و عدم صلاحیت آقای لاریجانی، این فاصله بسیار بیشتر شده است.

روزنامه اعتماد ملی در سال ۸۸ زده بود چهارمین رده رای به آرای باطله می رسد. بعید نیست امسال اول آقای رئیسی، دوم آرای باطله را داشته باشیم. خبرگزاری فارس که سال ۸۸ رای ۶۷ درصدی را پیش بینی کرده بود امسال رای ۲۲ میلیونی برای آقای رئیسی پیش بینی کرده است.

این دوره با انتخاب سال ۶۰ مقایسه می شود که رقبا به مردم توصیه می کردند به مقام معظم رهبری رای دهند. الان هم در سخنان آقای زاکانی و جلیلی داشتیم که آقای رئیسی را اصلح می دانستند. به نظر می رسد اگر این آقایان کناره گیری نکنند باز هم فاصله آرای وجود دارد. بزرگترین رقیب آقای رئیسی تحریم کنندگان و آرای باطله هستند.

رأی منفی رئیسی رو به افزایش است

*سعید جعفری؛ روزنامه نگار

رقیب آقای رئیسی رای منفی رو به افزایش اوست. جو منفی علیه ایشان خیلی جدی است. عدم مشارکت هم مولفه پررنگی است. اطمینانی که ستاد انتخاباتی ایشان نسبت به رئیس جمهور شدن او تلقین می کنند، بعضا می تواند تبدیل شود به رفتار غیرقابل پیش بینی ۴۰ درصدی که در انتخابات شرکت می کنند. به نظر می رسد بخشی از سیاسیون هم به این مسئله دامن می زنند.

آقای جلیلی هم طبقه ثابت ایدئولوژیک و باورمندی دارد که لزوما رای او به سبد آقای جلیلی نمی رود. بنابراین شاید ایشان در انتخابات بماند و با ۴ میلیون رایی که دارند در انتخابات اقدامی مثبت کنند. آقای جلیلی بسیار غیرجذاب در گفتمان و شخصیت و سخن است و فقط آرای باورمند مخصوص به خودش را جذب می کند. با همه این سخنان، آقای رئیسی کار سختی در این انتخابات یکطرفه ندارد. اگر آقای رئیسی نبرد، کار سختی کرده است!

دولت سایه جلیلی عامل مشکلات فعلی است

*سعید آگنجی، روزنامه نگار

نمی شود گفت این انتخابات رقابت است. رای اصلی آقای رئیسی هم مختص ایشان نیست. آقای جلیلی در سالهای گذشته با گعده هایی که دارد و دولت پنهانی که دارد و می دانیم چه فجایعی برای دولت آشکار آفریده از سال ۹۶ هم اتفاقات مختلفی را به وجود آورده است. آقای جلیلی پایگاه رای ایدئولوژیک ازنیروهای جوان و مستعدی که توان حضور در جایگاه های مختلف امنیتی دارد. 

سوال: دولت پنهان منظور شماست؟

آگنجی: بله، دولت پنهان نبود، دولت در سایه ایشان وجود دارد که مشکلات را در شرایط فعلی ساخته اند. آقای جلیلی پایگاه رای بیشتری نسبت به آقای رئیسی دارد و اگر در انتخابات بماند، این رای به سبد آقای رئیسی ریخته نمی شود. اگر کارنامه آقای همتی را ببینیم میانه روترین فرد حاضر در لیست است. من آقای مهرعلیزاده را کلا خط می زنم. آقای همتی صبغه دیپماتیک و مدیریت مالی دارد. کارنامه مشخصی در چین و بانک مرکزی دارد. این به نفع ایشان تمام می شود. اگر آقای رئیسی و جلیلی به توافق نرسند و به نظر می رسد اصلی ترین گزینه های در طبقه رای خود باشند، آقای رئیسی در برابر آقای جلیلی شانسی ندارد.  به ظاهر شاید تبلیغات به نفع آقای رئیسی است ولی به نظر می رسد آرای آقای جلیلی از پشتوانه های محکمتر و حمایتهای مالی قوی تری برخوردار است.

رقیب اصلی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰/همتی وارد قطب بندی ها شد

رقابت اصلی بین رئیسی، جلیلی و محسن رضایی است

*سعید آجورلو، فعال سیاسی

تحلیل صحنه و پیش بینی آن تا آینده نزدیک بدون متغیر اصلاح طلبان امکان ندارد. به نظر می آید در بین گزینه های موجود اصلاح طلبی هیچ یک نمی توانند مدل سال ۹۲ را تکرار کنند و آراء را بسیج کنند. از این جهت دوقطبی شکل نمی گیرد. همین موضوع باعث می شود رقابت تا حدود زیادی درون جریان اصولگرایی باشد. شاید آقای همتی بتواند تا حدودی آرا را کسب کند ولی این که شانس بردن یا کشاندن انتخابات به دور دوم را ندارد. بیشترین رای منفی امروز ایسپا متعلق به آقای همتی بود. او نماد وضع موجود و دولت روحانی است و هر قدر هم دفاع کند، از نظر اجتماعی مقصر شناخته می شود. برای همین انتخابات بین ۵ گزینه است. 

رقابت بین آقای رئیسی، جلیلی و رضایی است. آقای قاضی زاده تمایزی با دیگران ندارد و اساسا اگر بخواهد خیلی سخنان اصولگرایی بزند، قبل از او آقای جلیلی با برنامه زده است. اگر بخواهد در فضای رای آقای رئیسی برود، ایشان خودش است. فضاساختن برای او سخت است.

آقای زاکانی اگر بخواهد وارد گفتمان مبارزه با فساد شود، پرچمدار آقای رئیسی است. سخت می تواند تمایز ایجاد کند. برای همین آقایان زاکانی و قاضی زاده شانس پایینی دارد.

دلیل رقابت آقای جلیلی و رضایی این است که بر اساس نظرسنجی ایسپا، ۵۲ درصد از شرکت کنندگان قطعی در انتخابات، یعنی ۳۶ درصد از کل جامعه، هنوز نمی دانند به چه کسی رای می دهند. آقای رئیسی ۳۶ تا ۴۰ درصد رای دارد. این ۵۰ درصد نمی دانند چه رایی بدهند. برند آقای رئیسی شناخته شده است و اینها اگر می خواستند رای بدهند تا حالا انتخاب کرده بود.

در این انتخابات رای سیاسی و جناحی معنی ندارد چون اصلاح طلبان قدرتی ندارند. برای همین گفتمان آقای جلیلی، رای ثابت اصولگرایی دارد و گفتمان آقای رضایی بخشی از قومیت ها را پوشش می دهد و برنامه دارد. یکی پایه رای ایدئولوژیک و دیگری پایه رای اقوام دارد که می تواند به آنها شانس دور دوم را بدهد ولی فاصله آقای رئیسی با دیگران بسیار زیاد است. 

دو چیز می تواند مانع بردن رئیسی در دور اول شود. اول اینکه اگر وارد مناظره شویم شاید او نتواند فاصله را به راحتی پر کند و بیشتر بالاتر نرود. نکته بعدی این که او نفر اول این نامزدهاست و بالاخره در فضای انتخابات آرای او پایین بیاید. همچنان آقای رئیسی شانس اول است و رقیب اصلی او آقایان رضایی و جلیلی هستند. 

شاید معادلات به سمت مسایل ایجابی و برنامه ای برود و در غیاب اصلاح طلبان آرا خرد شود و به دور دوم برویم. الان زود است درباره انتخابات حرف بزنیم تا زمانی که مناظره ها انجام شود. چه بسا آقایان لاریجانی یا پزشکیان بودند، فضا معنادار بود. ولی الان رقابت هنوز معنا نیافته است. چون الان بحث داخل یک جریان است، رقابت سخت شکل می گیرد. بخشی از رقابت اقوام است و بخش دیگر آرای ایدئولوژیک.

همتی آماده تر از مهرعلیزاده است

سوال: آقای همتی یا گفتمان اصلاح طلبی آقای مهرعلیزاده را اصلا در رقابت نمی دانید؟

آجورلو: آقای مهرعلیزاده نه حامی دارد نه رقیب دارد که دوقطبی با او بسازند. بسیار هم ایشان ناآماده است. آقای همتی آماده تر است ولی این خیلی سخت است. او درباره تیم اقتصادی دولت چیزهایی می گوید که کارش را سختتر می کند و مردم به این راحتی نمی پذیرند. کار اصلاح طلبان بسیار سخت است، هر چند هیچ چیزی محال نیست.

ضد انقلاب رئیسی را تخریب می کند

*رضی علم الهدی، عضو شورای سیاستگذاری حزب وحدت ملی

رقیب را نمی شود دست کم گرفت. در بسیاری از انتخابات ها، قاعده بازی چرخیده و الان هم روز و ساعت موثر است. ایشان برنده انتخابات است ولی هجمه های ضدانقلاب امان نمی دهد. ایشان آمده تا گفتمان انقلاب را برای نسل جدید برای کسانی که نبودند، و نمی دانند چرا کار به این شرایط رسیده است، توضیح دهند. خیلی ها توجیه نیستند. جوان و کم مطالعه هستند. بسیاری از کسانی که در کلابها حرف می زنند معلوم است از عدم مطالعه آنهاست. آنها دید وسیع ندارند. باید دید تخریبها تا چه حد می تواند اثرگذار باشد. هنوز هیچ چیزی قطعی نیست.

معادله انتخابات شاید شبیه سال ۷۶ شود اگر...

*مجتبی حسینی، روزنامه نگار

جدی ترین رقیب آقای رئیسی و کمپین انتخابات او، احساسات امروز جامعه ایرانی است که دچار سرخوردگی و مظلومیت است. در طیفهای مختلف جامعه از طرفداران آقای لاریجانی و احمدی نژاد تا اصلاح طلبان می تواند آنها را دید که از بازی انتخاباتی به لطایف الحیل حذف شدند. در ظاهر رقابت را شروع نشده، تمام کردند. مهمترین گزاره آرایش انتخابات مردمی هستند که کسی نیست سلیقه آنها را در انتخابات نمایندگی کند. این شاید همان چیزی است که جریان به ظاهر علاقمند به آقای رئیسی می خواهد. اما معادله انتخابات به واقع معادله نیست. یک جواب مشخص و از پیش نوشته شده است که ممکن است تغییر کند. چطور ممکن است این معادله تغییر کند؟ شاید اگر احساسات مردم جهت بگیرد مانند سال ۷۶، این معادلات عوض شود.

در سال ۷۶ حاکمیت پیام داد که آقای ناطق نامزد نظام است و آقای خاتمی خودش فکر نمی کرد رای بیاورد ولی نتیجه آن شد که دیدیم. این احساسات که جامعه ایرانی دارد خیلی مشابه انتخابات سال ۷۶ است و اگر جهت بگیرد شبیه انتخابات ۷۶ و ۹۲ خواهد شد و جواب از پیش تعیین شده را خط بزند. سوال شاید این باشد که چه کسی می تواند مقابل آقای رئیسی بایستد. ۵ نفر شبیه هم هستند که فقط سایزشان فرق دارد. موج خاموش هنوز به تصمیم نرسیده ممکن است تا روز آخر به تصمیم بگیرد. چطور؟ این اقداماتی که توسط پیاده نظام آنها و قدرتنمایی برای افکار عمومی و شاخ و شانه کشیدنها، احساسات جامعه را به جایی می رساند که به رای آنها جهت دهد.

 ۱۸ جبهه اصلاح طلب و برخی چهره ها گفته اند از کسی حمایت نمی کنند اگر به سمت کسی بروند مثلا پشت سر آقای همتی قرار بگیرند، ممکن است صحنه را تغییر دهد و تمام نظرسنجی ها مانند سال ۷۶ مهر باطل بخورد. نظم و نسق هر آنچه گفتمان مسلط گفته است را به هم بریزد.

نسبت بین حکم رهبری و کاندیداتوری رئیسی هنوز مبهم است

*عبدالرضا داوری، مشاور سابق احمدی نژاد

ما ابهاماتی درباره آقای رئیسی داریم که هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. به لحاظ ساختاری، حکمی که مقام معظم رهبری برای آقای رئیسی مطرح کردند بحث تحول قضایی و مامور حیاتی که آیت الله خامنه ای خطاب به او نوشتند و زمان بندی طرح تحول و پای بندی بودن به این زمان بندی در طول یک دهه را تعیین کردند، نکته مهمی است. حکم ولایی و مقام معظم رهبری بوده و نسبت این حکم با نامزدی آقای رئیسی را هنوز نمی دانیم.

ابهام دوم درباره قانون انتخابات است. قوه قضاییه نهاد ناظر در انتخابات است و باید شعب فوق العاده تشکیل داده، تخلفات نامزدها، ستادها و مجریان رسیدگی شود. این که رئیس قوه قضاییه خودش نامزد است و اگر خودش یا ستادهایش تخلفاتی داشته باشد شبهات در نوع رسیدگی یا اتهاماتی علیه مجریان را خواهیم داشت. به لحاظ سیاسی هم حتما ۶ نامزد دیگر در نقد آقای رئیسی دچار معذوراتی می شوند. ایشان رئیس قوه قضاییه است. نقد آقای همتی آزادی عمل دارد ولی در نقد آقای رئیسی معذورات داریم. نقد رئیس قوه قضاییه شاید تبعاتی داشته باشد. این چند نکته به او آسیب می زند. 

در ۴۲ سال اخیر آقای رئیسی تنها رئیس قوه ای بودند که حتی شهید بهشتی هم نداشتند. او از قاعده قوه به راس قوه رسیده و تمام مراحل را طی کرده و شناخت دقیقی دارد. تغییرات قوه هم نسبت به ادوار پیش از او هم بسیار علنی است. به نظر می رسد نرم افزار قوه در حال تغییر است. به عنوان یک علاقمند به ایشان این ابهام را دارم که چرا می خواهد از قوه قضاییه برود.  درباره تحرکات صحنه هم تلقی می شود رقابت اصلی بین آقای محسن رضایی و آیت الله رئیسی است.

رئیسی بدون رقیب است

*محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

برداشتم این است که آقای رئیسی بلارقیب در انتخابات است یعنی رقیب جدی ندارد. در دور قبلی انتخابات در سال ۹۶ ایشان یک پیشتوانه رای ۱۶ میلیونی دارد و حتی اگر ۵۰ درصد آن هم ریزش کند، هنوز ۸ میلیون از بقیه نامزدها جلو است. الان بقیه نامزدها باید خیلی تلاش کنند فاصله خودشان را با او کم کنند.

رئیسی در مرحله اول برنده انتخابات است و بقیه نامزدها هم نتوانند به این عدد برسند ولو به نفع او کنار بروند. تصور می کنم حتی آقای جلیلی، زاکانی و قاضی زاده نامزد پوششی هستند و کنار می روند. به این دلیل که هیچ یک از دوستان اصولگرا علاقه ندارند رئیسی جمهور سیزدهم آرای پایینی داشته باشد. فرض کنیم آقای جلیلی ۲ یا ۳ میلیون یا آقای زاکانی ۲۰۰-۳۰۰ هزار رای بیاورد یا آقای رضایی رایی بیاورد، اینها علاقه دارند رای آقای رئیسی خرد نشود و به اندازه آقای روحانی که ۲۴ میلیون رای دارد نمی رسد. 

از طرف مقابل هم آقای همتی یا مهرعلیزاده با اقبال اصلاح طلبان روبرو نیستند. آرای خاموش را هم در این مدت کوتاه جلب نمی کنند. آرای خاموش باید تحریک شوند که جریان محرک نداریم یا اراده ای برای فضاسازی ندارند. برداشتم این است که آقای ریسی بلامنازع رئیس جمهور سیزدهم است.  ممکن است او این برداشت را ندارد چون اگر این برداشت را داشت از یک ماه پیش از ریاست قوه قضاییه کنار می رفت تا هم شایبه ها برطرف شود و هم این که از یک ماه پیش در قامت کاندیدای تمام عیار ظاهر شود. هنوز نگرانی او را درک نکرده ام.

تکرار انتخابات سال ۹۲ غیرممکن است 

*محسن ماندگاری روزنامه نگار و مستندساز

در مقایسه با سال ۹۲ می توان اضافه کرد که سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته و تکرار سال ۹۲ غیرممکن است.  به نظر من این که  می شود با آقای همتی یا مهرعلیزاده انتخابات را گرم کرد و پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان پشت سر اینها می آید، خطا است. سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته و نامزدهای اصلاح طلبی که پایگاه اجتماعی قوی دارند از فیلتر شورای نگهبان رد نمی شوند. 

اصلاح طلبان این مشکل را داشتند و هنوز هم دارند. کسانی که می توانند افکار عمومی را تحریک کنند از فیلتر شورای نگهبان رد نمی شوند. مابقی هم مقبولیت عمومی ندارند و گفتمانی را دنبال می کنند که از نظر رای خاکستری یا بدنه اجتماعی اصلاحطلبان، همراهی نمی شود. 

اشاره شد در ۲۰ روز آینده موجی ایجاد می شود و شاید آقای همتی بالا بیاید، به نظر می رسد آقای همتی مورد تایید اکثریت اصلاح طلبان قرار نمی گیرد و اصلاح طلبان نمی خواهند فعالیت جدی داشته باشند و حداکثر با ۲-۳ میلیون رای کنار می کشد. در اصولگرایان ۵ نفر باقی مانده اند. 

 اینجاست که بر اساس نظرسنجی ها مشارکت پایین است و حداکثر ۵۰ درصد خواهد بود که حدود ۲۵ میلیون نفر است و مثلا رئیس جمهوری با ۱۰ میلیون رای خواهیم داشت و برای برنامه های آینده شان هم شایسته و زیبا نیست. 

پیش بینی می کنم اصولگرایان در مناظره ها حرف می زنند و به نفع آقای رییسی  کنار می روند و حداکثر یک نفر به عنوان زاپاس می مانند که حداکثر ۵۰۰ هزار رای از او کم می کند. مشکل اصولگرایان آقای جلیلی است. بودن او به خاطر آقای لاریجانی بود و الان دیگر آقای لاریجانی نیست و ماندن او ممکن است مشکل ساز شود. پیروزی آقای رئیسی برای اصولگرایان مهم است و برای وجاهت نظام این قضیه حیاتی است، آقای جلیلی هم روزهای آخر به نفع او کنار می رود. اگر آرای او شکسته شود و حداکثر ۱۲ میلیون رای بیاورد اصلا صورت خوبی ندارد.

ستاد رئیسی به شورای نگهبان نقد دارد

*علی تهرانی مقدم، فعال رسانه ای

آقای رئیسی گفتند رقیبشان چیست. ایشان به جای این که بگویند رقیب چه کسی هستند گفتند رقیب چه چیزی هستند که گفتند فساد و ناکارآمدی بود و دست همکاری دراز می کنند به سوی هر جریانی که تحت قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی فراتر از هر رنگ و جناح ولو منتقد باشند کار می کنند. 

با توجه به اینکه در سال ۹۶ و امسال در ستاد ایشان فعالیت دارم ما فضا را کاملا رقابتی می بینیم. نقد به شورای نگهبان داریم و آقای رئیسی هم دنبال رقابتی شدن انتخابات بودند. الان فضا جدی است و برخی از عزیزان رقیب می خواهند باشند و بایستند. رقابت بین برنامه ها است. به جای تخریب چهره ها روی برنامه ها باید بحث شود. فضا جدی است. نمی توان گفت آقای رئیسی از پیش برنده است. ممکن است یک نامزد پیروز انتخابات در مرحله اول شود.

سوال: ممکن است انتخابات به دور دوم بکشد؟

تهرانی مقدم: بله، جمع بندی ما این است که به دور دوم می کشد. اشتباهی که در سال ۹۶ با کنار رفتن آقای قالیباف انجام شد، این بود که تصور می کردیم رای آقای قالیباف به سبد آقای رئیسی می رود در حالی که دیدیم این آرا به سمت آقای روحانی رفت. این که بگوییم با کنار رفتن آقای جلیلی یا رضایی، آرا به سمت آقای رئیسی می رود. حداقل ۲ نفر کنار می رود و ۳ نفر دیگر از جمله آقای رئیسی و محسن رضایی باقی می مانند و فکر می کنم انتخابات به مرحله دوم برود. حضور آقایان اصولگرا بسیار جدی است و اشتباه آقای قالیباف را تکرار نمی کنند. 

رقیب اصلی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰/همتی وارد قطب بندی ها شد

کنار رفتن قالیباف به نفع رئیسی اشتباه بود

*سعید آجورلو، فعال سیاسی

من هم فکر می کنم کنار رفتن آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی اشتباه بود. شاید اگر برعکس اتفاق می افتاد نتیجه بهتری می گرفتند. 

اگر ظریف، لاریجانی و خاتمی پشت سر همتی بیایند شاید فضا تغییر کند

*سیدمجتبی حسینی، روزنامه نگار

فکر می کنم صحنه انتخابات ۱۴۰۰ علی رغم اینکه به نظر می رسد از پیش تعیین شده است، ممکن است تغییر کند. اگر اصلاح طلبان پشت سر آقای همتی بیایند و چهره هایی که حذف شدند از جمله محمدجواد ظریف، سید محمد خاتمی و آقای لاریجانی با نگاه به نظرسنجی های انتخاباتی به این نتیجه برسند که پشت سر یکی از نامزدها از جمله آقای همتی بایستند و این پیام را به بدنه فعلا تصمیم گرفته برای عدم مشارکت، منتقل کنند که می شود برنده از پیش تعیین شده را شکست داد، صحنه را می توان تغییر داد.

الان مردمی که نمایندگانشان حذف شده اند در بازی رفت ۵-۱ باخته اند ولی می توان صحنه را توسط رقیب دست کم گرفته شده، تغییر دهیم و معجزه انتخابات را ببینیم.

انتخابات ۱۴۰۰ شاید شبیه انتخابات ۹۲ شود

*سعید آجورلو، فعال سیاسی

انتخابات ۹۲ را با ۱۴۰۰ مقایسه کنیم. آقای روحانی ۲۵ روز مانده به انتخابات یک درصد رای داشت. با سیاست ورزی اصلاح طلبان و آقای مرحوم هاشمی توانستند انتخابات را ببرند. آقای همتی سابقه اصلاح طلبی دارد. مسئله اصلاحات نامزد نداشتن نیست، مسئله شان سرمایه اجتماعی است. شاید شباهت هایی با سال ۹۲ را ببینیم ولی از حوزه اجتماعی، فضا متفاوت شده. این که اصلاح طلبان ریسک حمایت از آقای همتی را نپذیرفتند شاید برای این بوده که نتوانستند افکار عمومی را قانع کنند.

جلیلی به نفع رئیسی کنار می کشد

*عباس امیری فر، روحانی نزدیک به دولت احمدی نژاد

آقای جلیلی چون کاریزمای ریاست جمهوری و بیان رسا و تحرک اجرایی ندارند، پایداری ها هم معمولا دایره ضیق دارند و در جذب آرا موفق نیستند، بر این اساس به نظر می رسد در روزهای آخر به نفع آقای رئیسی کنار می کشد. به نظر می رسد دوستان اصلاح طلب چون نمی خواهند این دوره را تحریم کنند و این نقطه مثبتی برای آنهاست، می آیند و پشت سر آقای مهرعلیزاده می ایستند. ایشان آدم بسیار خوبی است و به آقای خاتمی بسیار نزدیک است و به نظر می رسد آقای همتی به نفع او کنار می کشد. 

الان روسای ستاد او آقایان حق شناس و زمانی مشخص شده اند که به آقای خاتمی نزدیک هستند.

حضور نیکزاد باعث کاهش رأی رئیسی شد

*هاتف صالحی، فعال سیاسی

اهل ادبیات می گویند بگویید حریف نه رقیب. ما هم می گوییم حریف آقای رئیسی ۶ نفر هستند. در بین اصلاح طلبان که حریف مهمی ندارند. در اصولگرایان هم آرای خاصی به سبد آقای رئیسی اضافه نشده و در مشارکت حداقلی، سبد آرای او مشخص است. حریف او افرادی می شوند که موجب کاهش رای ثابت و حداقلی او می شوند. این ها دو طیف هستند. یکی طیف تندروی اصولگرایی مانند جبهه پایداری هستند که احتمال ریزش آرای او را داریم. همین که آقای نیکزاد رئیس ستاد او شدند باعث کاهش آرای او شده است. همچنین منتسبان به او هم چنین وضعی دارند.

در ۵ کاندیدای جبهه اصولگرا اشخاصی مانند آقای جلیلی یا رضایی نهایتا ائتلاف با آقای رئیسی نکنند و باعث تشتت در اصولگرایان شوند و همه آرا در سبد او ریخته نشود. فرض کنید معجزه ای شود و اقبالی به آقای همتی بشود و فرضا انتخابات دو مرحله ای شود که بسیار بعید است.

طبق منطق، آقای رئیسی هیچ هماوردی ندارد ولی در شرایط آرمانگرایی، تشتت در اصولگرایان و در اصلاح طلبان هم آقای همتی اقبال داشته باشند. این که حضرت آقا فرمودند نامزدها در حوزه سیاست خارجی و فضای مجازی ورود نکنند و امروز هم ستاد کل نیروهای مسلح گفته در سربازی ورود نکنند، خطوط قرمز دارد خیلی زیاد می شود و فقط عرصه اقتصاد می ماند که آقای همتی در آن سخن برای گفتن دارد.

محسن رضایی، مردمی تر است و کاریزما دارد /آرای رئیسی فریز شده است

*سید مرتضی علوی، فعال رسانه ای

امروز آقای رئیسی در رادیو بسیار ضعیف صحبت کرد. به نظر می رسد رقیب اصلی او ستاد خودش است. آقای رضایی مردمی تر حرف می زند و تجربه و کاریزما را دارد و بخشی از بدنه نیروهای حزب الهی و جنگ و سپاه به سمت بروند. به نظر می رسد آرای آقای رئیسی فریز شده و انتخابات به دور دوم برود. به نظر می رسد آقای همتی هم نمی تواند با مردم ارتباط بگیرد و خیلی دانشگاهی حرف می زند. الان به طرحهای اقتصادی حمله می کند. همچنین ایشان به دولت حمله می کند و تلویحا گفت آقای رئیس جمهور گفت باید استعفا از بانک مرکزی بدهی که نکته مثبتی تلقی نمی شود.

انتخابات ۱۴۰۰ نه شبیه ۹۲ است نه ۸۴

  

در جمع بندی اواخر بحث، به نظر می رسد دوستان دو دیدگاه دارند، یکی این که انتخابات را تقریبا تمام شده می دانند و آقای رئیسی را به عنوان منتخب معرفی می کنند. برخی دوستان انتخابات را اینطور پیش بینی نمی کنند و می گویند خوش بینی های سال ۹۲ را داریم. من نه این انتخابات را با ۹۲ یا ۸۴ یکسان نمی دانم. دلیل آن هم این است که اصلاح طلبان بدنه رای در طبقه متوسط شهری دارند که معمولا نتیجه گراست. آقای روحانی در ۹۲ با شعار برجام آمد که هم چرخ اقتصاد و هم سانتریفیوژ بچرخد آمد ولی این شعار محقق نشد آن جماعتی که پایه رای اصلاح طلبان بودند، احساس می کنم در حال حاضر هر کسی رئیس جمهور شود، نمی تواند آمال آنها را محقق کند به همین دلیل است میزان رای مردم پایین است. برعکس این که دوستان می گویند به دلیل عملکرد دولت است، اینطور نیست. این که میزان مشارکت مردم بالا نیست به دلیل نرسیدن به آمال کارکردی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید