عباس عراقچی در وین شرط گذاشت

اعلام خط قرمز ایران برای توافق هسته ای

کدخبر: ۴۱۸۹۶۶
همزمان با آغاز دور ششم مذاکرات ایران و غرب در وین رئیس هیات مذاکره کننده ایران گفت، ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، به گفته عباس عراقچی«توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ایران رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، هیچ توافقی نخواهیم کرد.
اعلام خط قرمز ایران برای توافق هسته ای

سید عباس عراقچی مسئول هیات مذاکره کننده ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفتگو با خبرنگار پرس تی وی در وین به پرسش‌های این شبکه درباره دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران پاسخ داد. او در این گفت و گو برای توافق هسته ای خط قرمز گذاشت به گفته او غرب باید باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته(خروج از برجام در دوره ترامپ) اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد

****

دور ششم مذاکرات در حالی شروع شد که در پایان دور قبلی مذاکرات، امیدواری‌های زیادی وجود داشت که دور ششم، آخرین دور مذاکرات باشد، اما اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد شاید گفتگو‌ها همچنان ادامه یابد. چشم انداز گفتگو‌ها را از این مرحله به بعد چطور ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین موانع چه بودند؟ آیا این موانع قابل رفع شدن هستند؟

همانطور که شما گفتید  از روز دور ششم گفتگوهایمان را در وین آغاز کردیم. به صورت جدی درباره موضوعات باقیمانده، مشغول مذاکره شدیم. اما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی  بدست آیند. بدون تحقق این موارد، هیچ توافقی نخواهیم کرد.
 ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم یا بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند. ما همچنان به مذاکرات ادامه می‌دهیم.  عجله نداریم و برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که  تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.

چه موضوعاتی وجود دارد؟

 موضوعات فنی بسیار زیادی وجود دارند که باید حل شوند. ما امروز تصمیم گرفتیم - هم در سطح سیاسی و هم در سطح کارشناسی - به بحث‌ها و گفتگو‌های فشرده ادامه دهیم. به نظر من همه موضوعات، قابل حل شدن هستند منوط به اینکه طرف مقابل بتواند تصمیم خود را به خصوص درباره مسائل دشوار و سخت بگیرد.
جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است، (یعنی) پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، زمانی که ایران تصمیم گرفت در توافقنامه (برجام) باقی بماند (تصمیم دشوار خود را اتخاذ کرد).  همان زمان تصمیم دشوار خود را گرفتیم، اما اکنون نوبت طرف مقابل است. اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند که جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی اش بازگردد، آن‌ها هم باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند.

آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است. ما همچنان به این بحث و گفتگو‌ها - تا زمانی که ضرورت داشته باشد - ادامه می‌دهیم. فکر نمی‌کنم بتوانیم در این دور به نتیجه نهایی دست یابیم، حتی نمی‌توان پیش بینی کرد که دور بعدی دور نهایی خواهد بود. ما تعداد دور‌های مذاکرات را نمی‌شماریم بلکه منافع خود را می‌شماریم.

  همچنین بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقی وجود دارد که برای یک ماه دیگر تمدید شد. آیا ایران یا سایر شرکت کنندگان در این گفتگو‌ها به این (توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی) به دید جدول زمانی برای حصول به توافقنامه (درباره برجام) نگاه می‌کنند؟ چون وقتی این (توافقنامه ایران با آژانس به پایان برسد) دیگر هیچ دسترسی وجود نخواهد داشت و اطلاعات حذف خواهند شد. ما از طرف مقابل شنیدیم که گفتند نمی‌خواهند به آن مرحله برسند.
 

هیچ کس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، چون باعث می‌شود گفتگو‌های ما حتی مشکل‌تر شود. البته که جدول زمانی بین ایران و آژانس در گفتگو‌های ما تاثیرات خودش را دارد، ولی ما تلاش می‌کنیم تاثیرات این مسئله را به حداقل برسانیم. هنوز خیلی زود است که بخواهیم به آن نقطه برسیم.  هنوز به اندازه کافی وقت داریم تا به نقطه‌ای برسیم که ایران بتواند بار دیگر به اجرای کامل پروتکل الحاقی بازگردد. بیایید از الان قضاوت نکنیم بلکه منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع در روز‌های آینده چگونه شکل می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید