پیام مهم روحانی به اعضای برجام/ ما قصد جنگ و تنش نداریم اما...

کدخبر: ۴۱۹۰۲۳
رئیس جمهوری ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های پیگیر نیروهای مسلح برای خوداتکایی و خودکفایی گفت: ناوشکن دنا نشانه‌ای از استمرار در مسیر خودکفایی ارتش و همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
پیام مهم روحانی به اعضای برجام/ ما قصد جنگ و تنش نداریم اما...

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین بهره برداری از طرحهای ملی وزارت دفاع و الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نیروی دریایی گفت: برای ملت ایران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و همه نیروهای مسلح روز بسیار خوبی است که صنایع دفاع کشور با دست متخصصین خود ظرف ۸ سال یک ناوشکن بسیار مهم را از آغاز تا پایان تکمیل و آماده بهره برداری می‌کند و امروز این ناوشکن آماده است که انواع ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد.

رییس جمهوری گفت: امروز وزارت دفاع کار بسیار بزرگ و عظیمی را به پایان رساند و دو ناو را در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی قرار داد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

* نیروی دریایی از آغاز انقلاب تا امروز همواره یک نیروی پرتوان و قدرتمند بود. مردم به یاد دارند که در جنگ تحمیلی ظرف ماه‌های اولیه نیروی دریایی به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و بعد از دو سه ماه ما در آب های خلیج فارس شناور عراقی نمی‌دیدیم و نیروی دریایی عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد.

* نیروی دریایی و هوایی تنها دو نیرویی بودند که در سال پایانی جنگ مستقیما با ارتش آمریکا رو به رو شدند، در هشت سال، جنگ ما با متجاوزین جهانی بود و در زمین، جنگ ما با صدام بود. نیروی دریایی و هوایی در سال پایانی در خلیج فارس با نیروی دریایی و هوایی آمریکا رو به رو شدند.

* ارتش در کنار نیروی دریایی سپاه از سال ۶۷ تا امروز، حدود ۳۳ سال است که از آب های سرزمینی ما به خوبی حفاظت می‌کند.

* امروز دولت در خدمت ملت و نیروهای مسلح است، گفت: امروز شاهد هستیم علیرغم سه سال و نیم جنگ تحمیلی اقتصادی که هر کشور دیگری را به زانو در می‌آمد، اما ملت ما سروقامت ایستاد و دولت با تمام توان مقاومت کرد و می‌کند و توانسته نیازهای ضروری مردم و نیروهای مسلح را تامین کند. 

* علیرغم دوران تحریم و کرونا که در تاریخ ایران بی نظیر بوده است، این دولت قدرتمند و توانمند در کنار مردم غیور با رهبری، رهبر معظم انقلاب آن رهبر فرهیخته و شجاع با همه این سختی و مشکلات دست از توسعه و تقویت نیروهای مسلح برنداشت.

* امروز شاهد الحاق دو ناو به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هستیم که در طول این ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است و این نشان می‌دهد که هیچ فشار و جنگی نمی‌تواند ملت و دولت را به زانو در بیاورد و ما مسیر و راه خود را به خوبی ادامه می‌دهیم.

*{ با اشاره به توسعه بندر جاسک و چابهار در سواحل مکران}: این که این دولت توانسته گاز را به تمام این منطقه و به استان سیستان و بلوچستان و اقصی نقاط شرق کشور برساند، این که دولت توانسته آب را شیرین کند و به اعماق کویر ایران در شرق کشور برساند، و این که امروز شاهدیم آب را به دو استان رسانده است و طراحی کرده که آب را به چند استان دیگر برساند، این آبادانی که امروز ما در شرق و جنوب و دریای عمان، سواحل مکران شاهدیم و این که به زودی بندر جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود همه نشان دهنده تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم است. 

 

* تا امروز اگر نفت ایران در جزیره خارک آماده صادرات می‌شده است از این به بعد هم در خارک و هم در جاسک  صادرات نفت امکان پذیر خواهد بود و این کار استراتژیک و بی‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. 

* در طول این ۸ سال قدرت پدافندهوایی ایران از هر زمان دیگر برتر و بالاتر شده است، آنچه مورد نیاز کشور برای واردات در زمینه پدافند هوایی بود با تلاش شبانه‌روزی دیپلماتیک انجام گرفت و اس ۳۰۰ وارد کشور شد. در حالی که این مسئله در گیر و دار پیچ و خم‌های اداری و سیاسی و دیپلماتیک بود.

* مدرن‌ترین سلاح‌های پدافند هوایی در طول مدت ساخته شد. توان موشکی بسیار قدرتمندتر از سابق شد.توانستیم در این مدت در زمینه نیروی دریایی ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها، موشک‌هایی که مورد نیاز نیروی دریایی است،را تامین کنیم.

* برد موشک کروز دریایی را در این سال‌ها از ۳۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ هزار کیلومتر رساندیم و در بخش نیروی هوایی ساخت جنگنده کوثر، ساخت موتور هواپیما را داشتیم و امروز یک توان قدرتمند در اختیار نیروهای مسلح است. در زمینه هوانیروز و زرهی هم ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح خودکفا هستند و روی پای خود ایستاده‌اند و بدون نیاز به خارج از کشور دفاع می‌کنند.

* قدرت و توان نیروهای مسلح صرفا برای بازدارندگی و دفاع پشیمان‌کننده است، نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران هیچ‌گاه قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و ندارند و ما به همسایگان عزیزمان بسیار با صراحت اعلام می‌کنیم که قدرت نیروهای مسلح ما پشتیبان و حافظ شما هم هست و علیه شما نیست.

* اگر ما نیروهای دریایی قدرتمندی در خلیج فارس و دریای عمان داریم حافظ خلیج فارس و دریای عمان و راه‌های اصلی در اقیانوس هند در دریای سرخ و مناطق دیگر هستیم.جمهوری اسلامی ایران قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و همسایگان خود تضمین می‌کند.

*ئارتش جمهوری اسلامی ایران مدافع استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است، جهانیان دیدند در عراق، سوریه، یمن یا هر جای دیگر، که تروریست‌ها خواستند حضور و حاکمیت پیدا کنند، این نیروهای مسلح ایران بودند که به درخواست آن کشور به کمک ارتش‌های آن کشورها شتافتند و دست تروریست‌ها را از منطقه قطع کردند.

*ما در دفاع از کشورمان نه نیازمند به سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و نه در پی به‌دست آوردن سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و نه آن را اخلاقی و مجاز می‌دانیم.این فتوای صریح فرمانده کل قوا و رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ایشان سلاح کشتار جمعی را خلاف فتوای خودشان و خلاف اخلاق و معیارها و موازین اسلامی دانستند.

* ما قربانی سلاح کشتار جمعی در جنگ تحمیلی هشت ساله توسط افلقیان هستیم که توسط نیروهای غربی و شرقی تسلیح شده بودند. 

 

* ما دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی و توانمندی و فناوری ‌های نوین خودمان هستیم. قدرت هسته‌ای ما ساخت سلاح هسته‌ای نیست. آمریکا و اروپا ایران را به خوبی بدانند و بفهمند.

* ما قادر به غنی سازی ۲۰ درصد هستیم و دیدید که دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۳ درصد را انجام داد و اگر ما روزی نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشته باشیم همان روز و همان ساعت غنی‌سازی بالاتر را انجام می‌دهیم اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

* غنی‌سازی ما برای نیازمندی‌های کشورمان در بخش‌های پزشکی و صنعت انرژی و در سایر بخش‌ها هست و فعالیت ما کاملا صلح‌آمیز است. ملت ما قدرت توانمندی و ایستادگی در برابر قدرت‌های جهان دارد و شما دیدید پهپاد بزرگترین قدرت نظامی جهان یعنی آمریکا را سرنگون کردیم و آن روز که لازم بود پایگاه او را موشکباران کردیم.

* این قدرت و توانمندی نیروهای مسلح غیور ایران اسلامی است و این توانمندی ملت و دولت ایران است.

* ما قصد جنگ و تنش نداریم اما در عین حال در برابر قدرت‌های متجاوز هم سر فرود نخواهیم آورد.

* مروز در مذاکرات این نکته به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی‌ها و بقیه کشورهای پنج به علاوه یک به تمام تعهدات خودشان بدون استثنا عمل کنند، بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران هم به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد و این پیام صریح جمهوری اسلامی ایران به اروپا و آمریکا است.

 *{ خطاب به اعضای برجام}: همانطور که بسیاری از تعهدات تان را قبول کردید و اعلام کردید که اجرا خواهید کرد، این چند مورد باقی مانده را هم بپذیرید تا اینکه منطقه ما و جهان شاهد صلح و آرامش بیشتر و تعامل سازنده بیشتر باشد.

 ادامه دارد 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید