خطیب زاده خبر داد؛

خبر مهم وزارت خارجه از توافق درباره رفع تمام تحریم ها

کدخبر: ۴۱۹۰۴۰
خطیب زاده گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم در روز جمعه همه آنهایی که امروز تصمیمشان را گرفتند و آنهایی که به دلایلی تردید دارند، حضور پرشوری داشته باشند و جمعه را به روز ملی دیگری مبدل کنند.
خبر مهم وزارت خارجه از توافق درباره رفع تمام تحریم ها

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم ایران همواره مردمی بوده‌اند که در بزنگاه‌های تاریخی خوش درخشیدند و حضور موثری داشتند و کلامشان کلام آخر بوده است و به دست خودشان از طریق صندوق‌های رای و اراده‌شان را اعمال کردند.

وی افزود: این شکوه مردم‌سالاری در ایران بوده که تمامی تغییرات در قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق صندوق‌های رای بوده است، صندوق‌های رای اراده مردم را به منصه ظهور رسانده‌اند. امیدوارم در روز جمعه نیز همه آنهایی که امروز تصمیمشان را گرفتند و چه آنهایی که به دلایلی تردید دارند، حضور پرشوری داشته باشند و جمعه را به روز ملی دیگری مبدل کنند. ایران و ایرانی همواره پشتیبان منافع ملی ایران بوده‌اند و مطمئنا در روز جمعه همین رقم خواهد خورد. 

وی با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار داشت: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران همه ایرانیان فارغ از اینکه در کجای این کره خاکی هستند باید دسترسی برای رای دادن داشته باشند و تضمینی برای خودشان و فرزندانشان داشته باشند؛ در همین چارچوب انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران، در تمامی نقاطی که ممکن بود در سراسر دنیا صندوق رای گذاشته شود، برگزار خواهد شد. مجری انتخابات در داخل وزارت کشور  و هیئت مرکزی نظارت هستند و همین سازو کار در وزارت امور خارجه نیز وجود دارد؛ یعنی هم ستاد انتخابات و هم ناظر انتخابات وجود دارد. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایلنا بخوانید؛

* وزارت خارجه در تسهیل این انتخابات در خارج از کشور، ستاد انتخابات را در معاونت حقوقی و کنسولی و مجلس ایرانیان خارج از کشور تشکیل داده است، در آذرماه گذشته ما به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌ها طی نامه‌ای دستورالعملی را صادر کردیم و از آنها خواستیم که پس از ابلاغ این دستورالعمل تمامی واجدین شرایطیشان را برای اخذ رای در حوزه ماموریتی خودشان احسا و به مرکز اعلام کنند.

* بر این اساس و بر اساس برآوردهای غیر رسمی  سه و نیم میلیون واجد شرایط رای دادن در خارج از کشور داریم. فروردین ماه سال جاری نیز تمامی اقلام ملزومات و نیازهای نمایندگی‌ها احسا و تامین شد؛ با همراهی ستاد انتخابات کشور و حضور نمایندگان نمایندگان شورای نگهبان حدود یک میلیون تعرفه انتخابات تخصیص داده شده که به مراکز خارج تحویل داده شده که حدود ۶۷۹ هزار و ۳۰۲ برگه تعرفه برای دوره اول و دوم برای نمایندگان ارسال شده است و مابقی آن نیز ارسال خواهد شد.

* مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با امضای وزیر امور خارجه به عنوان رییس ستاد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تعیین شده است؛  به غیر از هیات‌های اجرایی در کلیه صندوق‌های رای، بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان ناظر شورای نگهبان با هماهنگی این شورا تعیین و به نمایندگی‌ها معرفی شدند. ۲۳۴ شبعه اخذ رای در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می‌دهند.

* تقریبا در تمامی کشورها صندوق رای داریم اما در سه کشور این مسئله میسر نشده است که مهمترین آن، کانادا است. این کشور در دوره قبل نیز همکاری لازم را نداشت. نمایندگی ایران در نیویورک با همتای خود در این رابطه رایزنی کرده و نامه رسمی نیز داده شده ولی دولت کانادا از همکاری امتناع کرده است بنابراین امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم. این مسئله نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها در مسئله انتخابات همکاری نداشته و نگاه دوگانه دارد بلکه در راه حقوق شهروندان ایرانی نیز سنگ‌اندازی می‌کند.

* در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است؛ دولت ایران تلاش کرده که زمینه رای دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند لذا در نقاط مرزی تلاش شده صندوق‌های رای قطعی شود.

* یکی از پرتلاش‌ترین دوره‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در این دوره بوده است؛ بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری با هماهنگی وزارت ارشاد صادر شده است. ستاد اطلاع‌رسانی در وزارت امور خارجه نیز شکل گرفته است. همه مقدمات فراهم شده و امیدواریم انتخابات پرشوری نیز شاهد باشیم.

*{ با اشاره به گاهشمار وزارت امور خارجه در هفته گذشته}: چهارشنبه ۱۲ خرداد کمیسیون مشترک برجام پیش از بازگشت هیئت‌های دیپلماتیک به پایتخت‌ها برگزار شد، جمع بندی‌های اولیه انجام گرفت و هیئت ایرانی نیز به تهران بازگشتند. ظهر همان روز آقای ظریف با وزیر امور خارجه انگلستان تماس داشتند. همچنین نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان با وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان جلسه داشتند. نماینده ویژه سازمان ملل در حوزه یمن نیز با نماینده ویژه ما در امور یمن و وزیر خارجه جلسه داشتند که هر دو موضوع از اولویت بالایی در روابط خارجی ایران برخوردار است و جلسه‌های جدی برگزار شد. همچنین گفتگوهای  نماینده ایران با مقام های مختلف افغانستان را داشتیم.

* همچنین بنده سفری به عراق داشتم که ملاقات‌هایی با مقامات رسمی و غیر رسمی عراقی از جمله وزیر امور خارجه، رئیس شورای امنیت ملی این کشور و همچنین وزیر فرهنگی کشور و مقامات و شخصیت‌های غیردولتی و مذهبی در بغداد نجف برگزار شد. همچنین با رئیس شبکه اطلاع رسانی عراق  جلسات و گفتگوهای انجام شد تا یک ضمیمه فرهنگی و رسانه‌ای برای روابط چند لایه و چند بعدی ایران و عراق بتواند تنظیم شود. 

* نشست مشترک برجام نیز در سطح معاونین و مدیران کل برگزار شد و ادامه خواهد داشت. همچنین آقای خاجی نماینده ایران در امور یمن سفری به عمان داشته‌اند.

*{ درباره ادامه حضور نظامی ترکیه در شمال عراق با بیان اینکه موضع همیشگی ایران احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها است}: دولت عراق در این باره نظرات خود را به صراحت بیان کرده و تمام توان لازم را برای رفع تهدیدات انجام می‌دهد. البته نگرانی‌های دولت ترکیه نیز باید رفع شود. ایران در حال انجام رایزنی‌های مفصل با بغداد و آنکارا  است و  این مسئله دارای ظرایف فراوانی است و نگرانی‌های دو کشور باید پشت درهای بسته رفع شود.  

*{ درباره بیانیه گروه هفت درباره توان موشکی ایران}: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود، هم خیلی بعید و هم بسیار نادرست بود و هیچ کجای  قطعنامه برنامه‌های موشکی ایران را محدود نکرده است. این تفاسیر به کسر اعتبار مدعیان منجر می‌شود و بهتر است سران این کشورها به تعهدات زمین مانده خود عمل کرده و به دخالت‌های خود در امور کشورها پایان دهند.

*{ با اشاره به کنار رفتن نخست‌وزیر اسرائیل}: برجام‌ستیزان به یک یا دو نفر منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند؛ فکر نمی‌کنم سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با رفتن این و آن تفاوت کند اما همواره  بدخواهان ایران می‌روند و ایران سرافزار می‌ایستد.  

*{ درباره آخرین اخبار و شرایط مذکرات وین با بیان اینکه کمیسیون فصلی برجام برای بازگشت آمریکا به تعهداتش در حال برگزاری است}: البته آنچه در حال انجام است، به بن بست نرسیده و گفت‌وگوها درباره برخی ظرایف فنی، سیاسی و اجرایی در حال انجام است اما گفت‌گو برای نتایج آنها زود است. 

*{ با بعید داستان این مساله که این دور از مذاکرات به عنوان دور آخر خواهد بود}: آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد و بداند در موضع برابر میان ایران و گروه ۱+۴ قرار ندارد؛ آنها بدانند طرف خاطی و نقض کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستند و باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار اتفاقات دوران ترامپ بدهند.

*{ در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات وین در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران است}: آنچه در وین در حال انجام و پیگیری است ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگوها فرسایشی نشده و هنوز زمان برای موضوعات باقی مانده کم است و باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن خواهد شد.  

*{ با اشاره به توافق ایران و آژانس انرژی اتمی و ارتباط آن با مذاکرات وین}: توافق ایران و آژانس فنی است و از زمان اجرایی شدن مصوبه مجلس، دسترسی فراپادمانی به آنها نداده‌ایم. نسبت به اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم اما اگر هم نرسیدیم، ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. البته نباید قضاوت کرد و امیدواریم گفت‌وگوها با تضمین منافع ایران به نتیجه برسد.  

*{ با اشاره به رایزنی‌های ایران و عربستان سعودی}: همواره از گفت‌وگو با همسایگان استقبال کردیم که عربستان نیز از این امر مستثنی نیست. در سال‌های گذشته که ریاض علاقه‌ای برای گفت‌وگو نداشت، تکرار می‌کردیم که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفت‌وگو و مذاکره است. در حال حاضر در موضوعات دوجانبه، منطقه و بین‌المللی در سطح قابل توجهی موضوعات را جلو بردیم.

*{در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های نفتی از مسائل باقی مانده در برجام است}: درباره رفع بخشی از تمامی تحریم‌ها توافق شده است. 

*{ در مورد سفرش به عراق و گسترش همکاری‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک}: در گفت‌وگوهای من و دوستان در عراق، درخصوص مسائل مختلفی صحبت شد. در مورد مسائل مورد پیگیری مانند راه‌آهن بصره و شلمچه، روادید و... گفت‌وگوهای خوبی انجام شد. در مورد مراودات مردمی همکاری‌های خوبی انجام شده ولی جای گسترش بیشتری وجود دارد. 

* یکی از ویژگی‌های روابط ایران و عراق، درهم‌تنیدگی مراودات مردمی است، در مورد تبادلات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای نیازمند کاری بیشتری هستیم و امیدواریم با سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران و ... در مورد آنها توافقات بیشتری داشته باشیم. مانعی برای گسترش روابط نمی‌بینیم ولی باید ترغیب‌ها هم ایجاد شود. 

*{ درباره  فرایند فروش نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها}: در دوران تحریم‌های حداکثری شکست‌خورده آمریکا هدف اصلی صنعت نفت بازپس‌گیری سهم ایران در بازار نفت بود. طی همین یک سال اخیر، بخشی از این سهم پس گرفتیم. گفت‌وگوها همواره در لایه‌های مختلف انجام شده است.

*{ درباره توییت رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران}:  دولت آمریکا مسبب مرگ بسیاری از بیماران در ایران بوده است. دولت متبوع ایشان شریک جنایت‌های ترامپ علیه ملت ایران با ادامه تحریم‌ها بوده است. آنها بجای اشک تمساح به رکورد بسیار تاریخی که در روابط خارجی به جای گذاشتند توجه کنند. هیچ کشوری بعید است به تعهدات و امضای آمریکا اعتماد کند چراکه آنها نشان دادند نقض‌کننده تعهدات‌شان هستنند. 

*{ در پاسخ به این سوال که آیا آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران توسط اسرائیل انجام شده است}:‌ منابع امنیتی باید به این سوال پاسخ دهند. 

*{ همچنین در مورد راهزنی‌ دریایی آمریکا}: دولت آمریکا مانند راهزن دریایی در چند مورد نفت‌هایی که حتی برای ایران نبوده، را فروخته است که غیرقانونی است. راهزنی، راهزنی است و فرق نمی‌کند آن نفت برای چه کسی است. این مسئله را باید لیست شرمندگی‌های دولت واشنگتن اضافه کرد.

*{ در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین}: مهمترین ملاک ما سیاست‌های اعلام شده از سوی رهبر انقلاب و دستورالعمل‌های ابلاغ شده شورای عالی امینت ملی است. سنجه ما همان برجام است و برجام بیشتر و کمتر را نمی‌پذیریم. اگر توافقی شود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و مانند توافقات دیگر کمیسیون مشترک برجام است. 

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل مذاکرات وین کجاست و چه چیزی موجب عدم توافق تا این لحظه شده است}: مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نمی‌شود. در برخی از موضوعات ظرایف فنی، حقوقی، اجرایی و... باقی مانده است که این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. البته در مورد چند موضوع اصلی گفت‌وگوها هم در جریان است. 

* آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی بدهند که اتقاقات دوران ترامپ تکرار نمی‌شود، چگونگی اجرای تعهدات آمریکا و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در گفت‌وگوها در جریان است. هیچ بن‌بستی وجود ندارد. گفت‌وگوها در مسیر خود جلو می‌رود و طرف‌ها با جدیت در حال رایزنی هستند. با همین روند می‌توان به یک متن رسید. هیات‌ها به پایتحت‌ها برمی‌گردند و آنگاه می‌توان گفت دور بعد می‌تواند دور پایانی باشد یا خیر.  

*{ در مورد ادعاهای یوسی کوهن رییس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی}: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه است. آنها ریشه گرفتاری‌های ۷۰ سال غرب آسیا هستند. آنها به نقطه‌ای از موجودیت نامشروع‌شان رسیده‌اند که با گردن‌کشی اعلام می‌کنند ترور انجام داده و بمبگذاری می‌کنند.  می‌دانیم چه حجمی از اقدامات در داخل ایران از سوی کشورها از جمله رژیم اشغالگر قدس انجام می‌شود ولی این مسئله حرکت پویای علمی و فناوری ایران را در عرصه هسته‌ای، موشکی، دفاعی و... متوقف نکرده است. هرکجا هم لازم بوده، پاسخش را قاطع داده‌ایم و کسی که این پاسخ را دریافت کرده خودش می‌داند چه دردی داشته است. 

*{ در پاسخ به این سوال که به غیر از کانادا، در چه کشورهای دیگری انتخابات ریاست جمهوری برگزار نمی‌شود}: به غیر از کانادا، یک کشور سنگاپور است که با وجود داشتن سفیر ترددی به خاطر مقررات کرونایی این انتخابات برگزار نمی‌شود و دیگری یمن است. 

*{ در مورد لغو روادید ایران و عراق}: مصوبه هیات دولت لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و به صورت مشروط است. مشروط بر این است که عمل متقابل از سوی دولت عراق انجام شود. دوستان عراقی نیز علاقه‌مند به این کار هستند اما این مسئله نیازمند مصوبه پارلمان عراق است. ما آماده لغو روادید به صورت متقابل هستیم. این لغو روادید نیز محدود به اربعین نخواهد بود. 

*{ در مورد اقدامات وزارت امور خارجه در مورد واکسن کرونا}: وزارت امور خارجه با تمام قوا تلاش کرده است تا واکسن وارد کشور شود. در تامین واکسن‌های وارد شده، وزارت امور خارجه براساس دستورالعمل‌ها تلاش کرده است. وزارت امور خارجه در مورد واکسن مشترک با کوبا و واکسن‌های وارداتی از چین، روسیه و هند با افتخار نقش معرفی‌کننده، تسهیل‌کننده و مذاکره‌کننده را در کنار وزارت بهداشت داشته است. 

*{ در مورد تحولات افغانستان}: تحولات افغانستان را از نزدیک رصد می‌کنیم. تحولات عمده‌ای در جریان است. موج جدیدی از خشونت و تروریسم در افغانستان افزایش یافته است. فجایعی که در این کشور در حال رخ دادن است - به خصوص علیه هزاره‌ها که قربانی تروریسم کور شده‌اند - را محکوم می‌کنیم. 

*{ با اشاره به تلاش‌های ایران}: تنها راه انجام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور تمام گروه‌های افغانستانی است. ایران تلاش کرده این گفت‌وگوها را با حضور تمام گروه‌ها تسهیل کند. هیچ دولت انحصارگری آینده افغانستان نیست بلکه یک دولت فراگیر ملی باید دولت افغانستان باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید