نجابت: مناظرات ۴ درصد روی مشارکت تاثیرگذار بود /سبد رأی رئیسی تقسیم می شود؟

کدخبر: ۴۱۹۵۸۳
اسماعیل کوثری نیز بر این باور است که مناظرات می توانست بهتر از این باشد و حتی اگر ادامه پیدا می کرد بهتر می شد.
نجابت: مناظرات ۴ درصد روی مشارکت تاثیرگذار بود /سبد رأی رئیسی تقسیم می شود؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، عدم انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع رئیسی از دغدغه های این روزهای اصولگرایان است، تا این لحظه تنها علیرضا زاکانی که از ابتدا در نقش پوششی وارد شده بود به نفع رئیسی کنار رفته است.

در حالی که پس از ردصلاحیت چهره های شاخص توسط شورای نگهبان، انتظار می رفت حداقل مناظرات کاندیداها بتواند روزنه امیدی برای افزایش مشارکت باشد اما مناظرات و اظهارات کاندیداها به گونه‌ای نبود که نظر درصدی زیادی از مردم را به خود جلب کند. حسین نجابت از چهره های سیاسی اصولگرا  بر این باور است که این دور از مناظرات تنها توانسته  نهایتا چهار درصد بر مشارکت تاثیرگذار باشد و به بیانی یک روند ملایمی از مشارکت را به دنبال داشته است.

اسماعیل کوثری نیز بر این باور است که مناظرات می توانست بهتر از این باشد و حتی اگر ادامه پیدا می کرد بهتر می شد.

عدم انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع رئیسی از دیگر دغدغه های این روزهای اصولگرایان است، با اینکه تا این لحظه علیرضا زاکانی از صحنه رقابت کنار رفته است اما قاضی زاده هاشمی، جلیلی و محسن رضایی هنوز تصمیمی برای انصراف دادن ندارند.اسماعیل کوثری گرچه معتقد است رأی اکثریت با رئیسی است اما امیدوار است اصولگرایان در لحظات آخر به اجماع برسند.

مناظرات می‌توانست بهتر از این باشد

محمداسماعیل کوثری دیگر چهره سیاسی اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس نیز در پاسخ به این سوال که مناظرات ریاست جمهوری را چگونه دیدید؟ وآیا انتظار چنین مناظره‌ای را داشتید؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: نفس مناظره به ویژه برای جوانان و کسانی است که کمتر وقت می کنند به افرادی که مسئولیت دارند و به سابقه آنها آشنایی ندارند به آسانی دسترسی پیدا کنند و با آنها آشنا شوند.  بنابراین مناظرات تاثیرگذار است چون دو طرف مطالبشان را مطرح می کنند از سوی دیگر کاندیداها اگر فرصت بیشتری داشتند بهتر می توانستند برنامه های خود را بیان کنند البته در مناظره اول و دوم، فرصت کم بود اما در مناظره سوم که به کاندیداها، ۷ دقیقه فرصت داده شد هم توانستند پاسخگوی رقبایشان باشند و هم توانستند برنامه‌های خود را تا حدودی بیان کنند هر چند می‌توانست بهتر از این باشد. 

اینکه گفته شود فلان شخص شش کلاس سواد دارد ناپسند است

او افزود: حال اگر عمق موضوع به طور دقیق بررسی می‌شد که به جای هفت دقیقه، مثلا ده دقیقه به کاندیداها اختصاص داده می شد که آنها فرصت بیشتری هم داشته باشند تا مطالبشان را بهتر عرضه و بیان کند طبیعتا این مطالب برای شنونده، بهتر جا می‌افتد و در عین حال نتیجه بهتری را هم رقم می‌زند. در مجموع نفس موضوع مناظره خوب است اما بحثی که در جلسه اول و دوم  و سوم مناظره، کمتر به آن پرداخته شد بداخلاقی هایی بود که برخی از کاندیداها انجام دادند. اینکه به عنوان مثال کاندیدایی در مناظره عنوان کرد فلان شخص شش کلاس سواد دارد بسیار ناپسند است آن هم در مورد کسی که سابقه‌اش مشخص است، مسئولیت‌های سنگینی هم داشته است حال در مورد این فرد بگوییم شش کلاس سواد بسیار بد است. اگر همه طرفهای مناظره در گفتارشان رعایت می کردند به مراتب، مناظره‌ بهتری داشتیم.

مناظرات باعث امیدوارتر شدن مردم شد!

این چهره اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا این مناظرات به ویژه مناظره سوم توانسته روی مشارکت مردم تاثیرگذار باشد؟ تصریح کرد: این مناظرات تاثیرگذار بود و به نوعی یقینا این مناظرات باعث امیدوارتر شدن مردم برای حضور در انتخابات شده است. اگر چهارمین مناظره هم برگزار می شد به مراتب می توانست تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد البته باید دید نتیجه نظرسنجی ها و تحقیقات انجام شده در این باره به چه صورت است تا براساس آن تحلیل کرد که بنده از آن اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌توانم نتیجه را مطرح کنم. اصل قضیه این است که پذیرش جامعه نسبت به مناظره اول بیشتر شد و علاقه مندی ایجاد شد. زمانی که این علاقه مندی باشد این حضور هم می‌تواند درصد بالاتری باشد.

کوثری در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از میزان مشارکت چقدر است؟ عنوان کرد: چون بنده کاندیدای میان دوره ای مجلس هستم فرصت نکردم این مسئله را دنبال کنم که نظرسنجی ها به چه صورت است اما جای امیدواری است که طی روزهای آینده این درصد مشارکت افزایش پیدا کند.

 اصولگرایان منتظر انصراف ۳ کاندیدا /سبد رأی رئیسی تقسیم می شود؟

جریان اصولگرایی در لحظه آخری به نتیجه واحد می‌رسند اگر...

او در پاسخ به این سوال که شورای وحدت و شورای ائتلاف دو شورایی بودند که سر کاندیداها به توافق رسیدند و روی آقای رئیسی اجماع کردند حتی جبهه پایداری هم تاکید بر حمایت از رئیسی داشت. ولی هنوز جلیلی، قاضی زاده و محسن رضایی از طیف اصولگرا در صحنه هستند، این از نگاه شما یعنی رئیسی اجماع ساز نبوده است یا رقابت در درون جریانی اصولگرایان مطرح است؟ اشاره کرد: به عنوان مثال در انتخابات مجلس یازدهم، در شب پایانی منتهی به انتخابات مجلس در سال ۹۸ و به بیانی دیگر در لحظات آخر، در نهایت بین جریان اصولگرایی توافقی صورت گرفت از این رو باید منتظر بمانیم تا ببینیم جبهه نیروهای انقلاب اسلامی و شورای وحدت در لحظه آخر یا پایان روز چهارشنبه حتی پنجشنبه (البته هیچ اشکالی ندارد و زمان داریم) چه خواهند کرد چراکه باید معایب و محاسن و جوانب مختلف امر بررسی شود تا اینکه به یک نتیجه واحدی برسند به عنوان مثال در یک تیم فوتبال، مربی در دقیقه ۸۹ و یا در وقت اضافه یار عوض می کند در جریان اصولگرایی هم، احتمال رخ دادن چنین اتفاقی زیاد است اما باید صبر کنیم تا نتیجه آن را در عمل ببینیم.

درصد بالایی از آراء به رئیسی تعلق دارد

کوثری در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد کاندیداهای اصولگرایی تاکنون قصد کناره گیری ندارند این مسئله چقدر می تواند برای سبد آقای رئیسی تهدید تلقی شود؟ تاکید کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم درصد بالایی از آراء به آقای رئیسی تعلق دارد از این رو یقینا عزیزان تا پایان زمانی که قانون اجازه بدهد در صحنه حضور داشته باشند و آن زمان تصمیم بگیرند. این نظرسنجی‌ها و درصدها در تصمیم کاندیداهای اصولگرا بسیار تاثیرگذار است.

این نماینده پیشین مجلس در این باره که اگر کاندیداهای اصولگرا کنار نروند ممکن است سبد رأی آقای رئیسی یک سبد آراء حداقلی است و در نهایت ممکن است یک رئیس جمهور حداقلی روی کار آید، اظهار کرد: این گونه نیست. به هر حال چه کاندیداهای اصولگرا بمانند و چه انصراف بدهند یقینا کاری می کنند رئیس جمهوری که منتخب مردم است از درصد بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتواند کار را به قوت بیشتری دنبال کند.

آیا شورای وحدت و شورای ائتلاف به وحدت می‌رسند؟

کوثری ابراز کرد: الان نمی خواهم قضاوت کنم چون بنده اطلاع دقیقی ندارم که این کاندیداها کنار می روند یا کنار نمی روند چون بستگی به شرایط دارد به هر حال افرادی که از گروه‌هایی مانند شورای ائتلاف و شورای وحدت و سایر گروه های اصولگرایی دور هم نشستند و آقای رئیسی را معرفی کردند در این باره هم به وحدتی می‌رسند چون در حال رصد و تحلیل و ارزیابی معایب و محاسن امر هستند. زمانی که به بهترین نتیجه برسند حتما نتیجه نهایی را اعلام خواهند کرد و به آن عمل می کنند. امید است نتیجه آن هم مثبت باشد.

در مناظرات قبلی کاندیداها به یکدیگر تهمت می‌زدند

حسین نجابت از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در پاسخ به این سوال که مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری را چگونه دیدید و تا چه حد روی میزان مشارکت مردم تاثیرگذار بوده است؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: اساسا مناظرات این دوره نسبت به مناظراتی که ما دیده بودیم مثل مناظره های ۸۴، ۸۸، ۹۲ و ۹۶،یقینا بهتر بود چون آن مناظره ها صرفا بحثی بود که کاندیداها یکدیگر را مورد خطاب قرار دهند و یا احیانا تهمت بزنند. در واقع مناظره های قبلی کمکی به اینکه چه کسی، کاندیدای بهتر و اصلحی است نمی کرد. این مناظره ها از این جهت بسیار بهتر بود. 

مردم تا حدودی متوجه شده‌اند کدام کاندیدا برنامه جدی‌تری دارد

او افزود: به هر حال کاندیداها در زمانی که به آنها اختصاص داده شده بود نظرات و برنامه هایشان را مطرح کردند اما هنوز با آن سطح از انتظاراتی که مردم دارند فاصله زیادی دارند. فاصله این مناظره ها با آن مناظره هایی که انتظار می رفت بسیار بود اما در مجموع این مناظرات بسیار بهتر از گذشته بود با وجود همه مطالبی که کاندیداها مطرح کردند و کم و بیش نسبت به یکدیگر، اظهاراتی داشتند اما در مجموع بهتر از گذشته بود و توانست بهتر از مناظرات گذشته، به مردم کمک کند که چه کسی مطالب جدی تر دارد به بیانی دیگر وضعیت کاندیداها را برای مخاطبان روشن کرد که چه کسی برنامه دارد و موضوعات مختلفی مطرح شد.

 اصولگرایان منتظر انصراف ۳ کاندیدا /سبد رأی رئیسی تقسیم می شود؟

برخی کاندیداها با اهداف از پیش تعیین شده می‌خواستند یکی از رقبا را کنار بزنند

نجابت عنوان کرد: دو مسئله در اینجا مطرح است بحث زمان مهم است و اینکه در ۳، ۴ دقیقه، نمی توان همه مطالب را مطرح کرد یعنی تا کاندیداها بخواهند مسئله را باز کنند و آسیب شناسی کنند بعد راه حل باید ارائه می کردند زمان کافی نیست دیگر اینکه تعدادی هم با اهداف از پیش تعیین شده به دنبال این بودند که یکی از رقبا را از میدان خارج کنند و کنار بزنند و آن را مخاطب قرار می دادند کاندیداها چه بی دلیل و با دلیل نسبت به یکدیگر موضع می گرفتند. 

 در مناظرات قبلی هر کاندیدایی غوغاسالاری قوی تری داشت برنده بود

این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: به بیانی دیگر مناظرات با آنچه انتظار می رفت فاصله بسیاری دارد یعنی مناظره ها، حداقل به پاسخ هایی که هیچ ارتباطی با سوال نداشت محدود شد در حالی که انتظار بیشتری از آن می رفت. اینکه نامزدی به اظهارات نامزد دیگر چه درست و چه دروغ پاسخ می دهد نه در این سه، چهار دقیقه معین می شود و نه برای مخاطب وضعیت روشن می شود. ما در مناظره های دوره های قبل واقعا زیان کردیم بدین گونه که هرکسی غوغاسالاری قوی تری داشت برنده می شد. مناظرات این دوره از این منظر نسبت به دوره های قبل بهتر بود اما هنوز فاصله زیادی دارد.

مناظرات حدود ۴ درصد روی مشارکت تاثیرگذار بود

او در پاسخ به این سوال که آیا این مناظرات در میزان مشارکت تاثیر مثبتی گذاشته و یا تغییری ایجاد کرده است؟ بیان کرد: به نظرم دو،سه یا چهار درصد تاثیرگذار بوده است نظرسنجی ها هم همین میزان را نشان می دهد یعنی یک روند ملایمی از مشارکت را داشته است اما باز هم عرض می کنم پیشینه مناظره در نظر مردم و نامزدهای سابق، بسیار پرهیجان تر و پرشورتر بود و کمک بیشتری می کرد. اینکه این مناظرات در روشنگری مردم تا چه حد موثر بود به نظر می رسد که متوسط بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید