۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید + عکس

کدخبر: ۴۲۴۷۸۷
۵ شهر قدیمی و تاریخی جهان در برگیرنده شوش ایران تا آرگوس یونان می شود.
۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید + عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ باستان‌شناسان به طور مداوم در حال کشف آثار جدید، معابد و مکان‌های باستانی در برخی از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان هستند. اگرچه ممکن است ما از سن واقعی این شهر‌ها کاملاً آگاهی نداشته باشیم، اما شواهد یافت شده می‌تواند عمر حدودی این شهر‌ها را روشن کند. صرف نظر از این موضوع، این مکان‌ها از نظر فرهنگی دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و برای درک بشر از جهان نیز بسیار اهمیت دارند.
 

۱) جریکو، فلسطین – ۵۰۰۰ قبل از میلاد

شهر جریکو در کرانه باختری، در خاورمیانه قرار دارد. گرچه زمان بنیانگذاری دقیق آن ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که جریکو از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان است.

۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید؛

جریکو در حدود ۱۰ هزار سال قبل از میلاد به عنوان اردوگاه شکارچیان ناتوفیان شروع به کار کرد، اما در نهایت به یک مکان مسکونی تبدیل شد. دیوار‌های این شهر در برابر سیل مقاوم بوده‌اند و از بسیاری از خطرات از مردم محافظت می‌شد.

۲) آرگوس، یونان – ۵۰۰۰ قبل از میلاد

آرگوس یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شود و از حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم در آن سکونت داشتند. این مکان بین دو تپه در شبه جزیره Peloponnese یونان قرار دارد. نام آرگوس از نام پسر زئوس و نیوبه گرفته شده است.

۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید؛

طبق اساطیر یونان، وی به عنوان پادشاه این شهر خدمت می‌کرد. این شهر همچنین به عنوان محل تولد بسیاری از سربازانی که در جنگ تروا تحت فرماندهی دیومدس می‌جنگیدند شناخته شده است.

۳) بیبلوس، لبنان – ۵ هزار قبل از میلاد

بیبلوس که به جبیل امروزی نیز معروف است، شهری بندری در ۴۰ کیلومتری بیروت در لبنان است که بیش از ۷ هزار سال به طور مداوم مردم در آن ساکن بوده است. در کاوش‌های باستان‌شناسی مشخص شده است که مردم، در این شهر از دوره نوسنگی، بین سال‌های ۸ هزار ۸۰۰ تا ۷ هزار قبل از میلاد ساکن بوده اند.

۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید؛

روابط تجاری بیبلوس با مصر و موقعیت آن در امتداد ساحل مدیترانه، به سرعت آن را به یک مرکز تجاری مهم تبدیل کرد. این شهر در سال ۱۹۸۴ به میراث جهانی یونسکو تبدیل شد.

۴) آتن، یونان – ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد


آتن پایتخت یونان و بزرگترین شهر آن است. این شهر به عنوان زادگاه تمدن غرب و دموکراسی شناخته می‌شود. مردم حداقل ۷ هزار  سال در شهر آتن زندگی کرده‌اند و قدیمی‌ترین حضور شناخته شده بشر به هزاره‌ یازدهم و هفتم قبل از میلاد برمی گردد.

۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید؛

عصر طلایی آتن باستان، بزرگترین متفکران تاریخ مانند سقراط، ارسطو و بقراط را در خود جای داده است. طبق افسانه‌ها، این نام به نام الهه آتنا پس از هدیه دادن درخت زیتون به شهر که نمادی از صلح و شکوفایی در یونان باستان بود، انتخاب شده است.

۵) شوش، ایران – ۴ هزار و ۲۰۰ سال قبل از میلاد

شوش در حدود ۷ هزار سال قبل از میلاد به عنوان یک شهرک کوچک آغاز شد و در حدود سال ۴ هزار و ۲۰۰ قبل از میلاد به یک مرکز شهری تبدیل شد. این شهر به دلیل موقعیتی که در مسیر‌های تجاری داشت، شهر مهمی بود.

۵ شهر قدیمی جهان را بشناسید؛

شوش، واقع در پایه کوه‌های زاگرس و شرق رود دجله بوده و پایتخت امپراتوری عیلامی بود تا زمانی که آشوری‌ها آن را تصرف کردند. شوش به دلیل تاریخچه و اهمیت فرهنگی‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید