توصیه مهم درباره خوردن قهوه در تابستان

کدخبر: ۴۲۵۸۱۷
مصرف کافئین به خصوص قهوه‌های تلخ باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می‌شود و خیلی از افراد در طول روز بیش از ۳ لیوان قهوه مصرف می‌کنند که این امر باعث تشدید گرمازدگی در آن‌ها خواهد شد
توصیه مهم درباره خوردن قهوه در تابستان

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره روش‌های موثر برای جلوگیری از گرما زدگی در تابستان توضیحاتی را ارائه کرد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌های موثر برای جلوگیری از گرما زدگی در تابستان اظهار کرد: تمامی افراد برای پیشگیری از گرمازدگی باید در وعده صبحانه به مصرف خیار، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، طالبی، پنیر و هندوانه بپردازند و در طول روز میوه و سبزی مصرف کنند؛ چرا که میوه جات دارای فیبر و آب فراوان هستند و به اینصورت هم از گرمازدگی پیشگیری می‌کنند و هم اینکه مدت طولانی تری آب را در داخل بدن افراد نگه می‌دارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: مصرف چای به خصوص چای پررنگ و قهوه در وعده صبحانه باعث بروز گرمازدگی می‌شود بنابراین افراد باید از این امر به شدت پرهیز کنند. همچنین افراد باید در وعده ناهار و شام از سبزیجات خام و پخته استفاده کنند.

جوزدانی تاکید کرد: مصرف سبزیجات خام و پخته در وعده ناهار و شام باعث می‌شود تا آب در داخل بدن بیشتر حفظ شود و مدت زمان آن طولانی‌تر باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف کافئین به خصوص قهوه‌های تلخ باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می‌شود و خیلی از افراد در طول روز بیش از ۳ لیوان قهوه مصرف می‌کنند که این امر باعث تشدید گرمازدگی در آن‌ها خواهد شد و توصیه می‌کنم که چنین افرادی مصرف کافئین را به حداقل کاهش دهند یا در کنار آن‌ها ۲ الی ۳ لیوان آب بنوشند؛ چرا که نسبت به دیگران آب بیشتری از دست می‌دهند.

جوزدانی اظهار کرد: رفتن به بیرون در هوای گرم تابستانی باعث می‌شود تا افراد آب زیادی از بدن خود را از دست دهند و به اینصورت دچار گرمازدگی شوند. همچنین عرقیجات بهارنارنج هم برای پیشگیری از گرمازدگی موثر است و اگر افراد نمی‌توانند آن را به علت گلاب موجود تنهایی مصرف کنند توصیه می‌کنم که حتما در کنارش آب بنوشند.

علائم گرمازدگی را بشناسید

گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل تعریق شدید و ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. این حالت یکی از سه سندرم مربوط به گرماست.

علل گرمازدگی شامل قرار گرفتن در معرض دمای بالا، به ویژه هنگامی که با رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید همراه باشد. در صورت عدم دریافت درمان سریع، گرمازدگی می‌تواند به سکته قلبی منجر شود. خوشبختانه در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است.

علائم گرمازدگی ممکن است به صورت ناگهانی یا با گذشت زمان، به خصوص با دوره‌های ورزش طولانی مدت ایجاد شود.

علائم و نشانه‌های احتمالی گرمازدگی عبارتند از:

پوست خنک، مرطوب و مور مور شده در اثر

 گرما

تعریق شدید

 ضعف

 سرگیجه

خستگی

نبض ضعیف و سریع

فشار خون پایین هنگام ایستادن

گرفتگی عضلات

حالت تهوع

سردرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید