نقش اطلاعات سپاه در منطقه/ حسین طائب چرا به عراق سفر کرد؟

کدخبر: ۴۲۶۵۳۱
مذاکرات احیای برجام تا زمان نامعلوم پس از انتقال قدرت در ایران متوقف شده، اما به نظر می‌رسد در منطقه تحولاتی پیرامون این مذاکرات در جریان است. رویترز با انتشار گزارشی ادعا‌هایی را در ارتباط با ایران مطرح کرده است.
نقش اطلاعات سپاه در منطقه/ حسین طائب چرا به عراق سفر کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24 ،خبرگزاری رویترز مدعی شده رئیس اطلاعات سپاه ایران اخیرا در راس هیاتی به عراق سفر کرده و با مقامات نظامی و گروه‌های شبه نظامی عراقی دیدار‌هایی داشته است. به ادعای این رسانه حسین طائب در جریان این سفر نقشه‌هایی را در اختیار گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق قرار داده و از آن‌ها خواسته بدون ایجاد یک تنش جدی، مواضع آمریکایی را مورد هدف قرار دهند.

رویترز مدعی شده هدف از این حملات اعمال فشار به آمریکا برای لغو هرچه سریعتر تحریم‌ها و بازگشت به برجام است.

به ادعای رویترز نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه بار‌ها بعد از سفر هیات ایرانی که در راس آن حسین طائب رییس اطلاعات سپاه ایران قرار داشته، مورد هدف قرار گرفته‌اند. سفر طائب به عراق بعد از حملات هوایی مرگبار آمریکا علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه در ۲۷ ژوئن (تیرماه) صورت گرفته است.

 در حمله روز ۲۷ ژوئن دست کم دو موقعیت در سوریه و یک موضع در عراق هدف جت‌های جنگنده آمریکا قرار گرفتند که به ادعای رسانه‌های غربی، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از این مراکز به عنوان محلی برای ذخایر تسلیحاتی خود نیز استفاه می‌کردند. پنتاگون این اقدام را "یک حمله دفاعی ضروری" اعلام کرد.

در این گزارش سه منبع آگاه که نامشان برده نشده مدعی شده‌اند که ایرانی‌ها به عراقی‌ها توصیه کرده‌اند که در زمان انتقام گیری زیاد تند نروند تا مانع از تنش افزایی شدید شوند. از طرفی ایرانی‌ها توصیه کرده‌اند که حملات انتقام جویانه علیه آمریکا در سوریه انجام شود.

حملات اخیر و ادعای رویترز در حالی انجام شده که ابر اختلافات بر مذاکرات دیپلماتیک برای احیای برجام سایه افکنده است.

یک مقام ارشد در منطقه که در جریان سفر طائب به عراق بوده در گفتگو با رویترز ادعا کرد که طائب با مقامات ارشد نظامی عراق در این سفر دیدار کرده و پیام رهبر ایران در مورد افزایش فشار‌ها برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق را به آن‌ها رسانه است.

 از زمان حمله هوایی آمریکا حملات به نیرو‌ها و پرسنل یا پایگاه‌های آمریکایی افزایش یافته است. وزارت حارجه ایران به درخواست رویترز برای اعلام مواضع پاسخ نداده است.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای که به رئیس شورای امنیت نوشته تاکید کرد که ایران در حملات مسلحانه‌ای که در عراق علیه «کارکنان یا تأسیسات آمریکا» انجام شده «دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است.»

رویترز نوشته عراق به عنوان کشوری با بیشترین تعداد شیعه در جهان، صحنه درگیری‌های ایران و آمریکا از زمان حمله آمریکا به این کشور و سرنگونی صدام است. به ادعای این رسانه شبه نظامیان شیعه بار‌ها حملاتی علیه نیرو‌های آمریکایی ترتیب داده‌اند و در نهایت تلاش‌های آن‌ها به خروج نیرو‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۱ منجر شد اما بار دیگر با حمله داعش، آمریکا تحت عنوان ائتلاف علیه داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی به این کشور برگشت.

این حملات که شامل حملات پهپادی است از زمان حملات هوایی اخیر آمریکا که منجر به کشته شدن چها عضو نیرو‌های حشد الشعبی شده شدت گرفت.

دو مقام امنیتی عراقی به رویترز گفته‌اند که در جریان دیدار‌های هفته گذشته حسین طائب در عراق نقشه‌های هوایی مواضع آمریکایی‌ها در شرق سوریه در اختیار گروه‌های عراقی قرار گرفته است.

یک مقام دولتی عراق هم به رویترز گفته به نظر می‌رسد ایران به دنبال استفاده از متحدانش در عراق برای اعمال فشار به آمریکا جهت احیای برجام است. آن‌ها انتظار دارند آمریکایی‌ها هرچه زودتر تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را لغو کنند.

سخنگوی یکی از گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران که هدف حملات آمریکا در ماه گذشته قرار گرفته بود تایید کرده که حملات اخیر توسط مقاومت اسلامی عراق که یک گروه شیعه مورد حملیت ایران است انجام شده.

خادم الفرطوسی سخنگوی گروه کتائب سید الشهدا به رویترز گفته افزایش تنش‌های نظامی علیه نیرو‌های آمریکایی تا زمانی که این نیرو‌ها از خاک عراق خارج نشده‌اند ادامه خواهد داشت.

سعد السعدی یکی از مقامات سیاسی ارشد گروه عصائب اهل الحق که یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران است نیز گفته اگر آمریکایی‌ها به حملاتشان علیه گروه‌های عراقی ادامه دهند حملات موثرتری علیه نیرو‌های آمریکایی در هر جایی اعم از عراق یا سوریه صورت خواهد گرفت.

کتائب سید الشهدا از گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران در عراق چهار عضو خود را در جریان حملات روز ۲۷ ژوئن آمریکا از دست داد. بعد از این حملات وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های ارتش ایالات متحده در چندین حمله هوایی پایگاه‌های لجستیک و انبار اسلحه و مهمات شبه‌نظامیان وابسته به ایران در دو طرف مرز عراق و سوریه را هدف قرار داده است.

بر اساس بیانیه پنتاگون این حملات به دستور جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، پایگاه‌های شبه‌نظامیان «حزب‌الله عراق»، «گردان‌های سیدالشهدا» و حشدالشعبی در دو طرف مرز عراق و سوریه را هدف قرار داد.

به گفته پنتاگون، این حملات اقدامی دفاعی و در واکنش به حملات پهپادی اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق بوده است.

روز ۲۵ ژوئن منطقه‌ای در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل در اقلیم کردستان عراق با سه پهپاد انفجاری هدف حمله قرار گرفت. رسانه‌های غربی مدعی شدند که در این حملات ردپای شبه‌نظامیان عراقی وابسته ایران دیده می‌شد.

سازمان مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان، در بیانیه‌ای مدعی شد روی بال‌های این پهپاد‌ها نوشته بود «درود بر تو‌ای جمال عراق این عبارت اشاره‌ای است به ابومهدی المهندس.

به ادعای این نهاد،روی یکی دیگر از پهپاد‌ها نوشته شده بود «قاصم الجبارین» و این نام یکی از گروه‌های زیرمجموعه گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به تهران است. بعد از این تاریخ از اوایل ماه جولای مواضع آمریکایی بار‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید