انگلیس هشدار داد: مهلت مذاکرات وین نامحدود و ابدی نیست

کدخبر: ۴۲۷۵۶۶
وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که دولت لندن همسو با موضع ایالات متحده آمریکا از ایران می‌خواهد که به میز مذاکره برگردد تا اطمینان حاصل شود که «می‌توانیم درباره بازگشت به برجام به نتیجه برسیم.»
انگلیس هشدار داد: مهلت مذاکرات وین نامحدود و ابدی نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،دومینیک راب روز سه‌شنبه طی اظهاراتی در مجلس عوام، بدون اشاره به اینکه کدام کشور ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است از تدابیر جبرانی ایران تحت برجام انتقاد کرد و افزود: قویا از ایران می‌خواهیم تمام اقداماتی را که ناقض برجام است متوقف کند.

وی درباره توقف مذاکرات برجامی در وین هم ادعا کرد که از نظر دولت لندن مهلت این مذاکرات نامحدود و ابدی نیست.

مذاکرات دیپلمات‌های گروه ۱+۴ و ایران درباره احیای توافقی که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که ۳ هفته پیش برگزار شد، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود به منظور پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی جهت چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: مذاکرات وین در ۶ دور با قوت و کیفیت جلو رفت.

وی با بیان اینکه احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبه‌رو شد و انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، اظهار داشت: حالا باید منتظر باشیم دولت جدید مستقر شود. البته سیاست‌های کلی نظام تغییر نمی‌کند و دولت مجری دستورات نظام است. طبیعی است این گفت‌وگوها در مسیر عادی ادامه یابد.

رییس مرکز دیپلماسی‌ عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: مهم این است که منافع مردم و تصمیم های  عالیه نظام اجرا شود. لحظه‌ای که دولت آمریکا به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ایران راستی‌آزمایی کند، به تعهداتش برمی‌گردد. باید صبر کنیم دولت جدید مستقر شود.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم امروز در نشست خبری هفتگی خود بیان داشت که مذاکرات برجامی به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود.

در همین حال سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که روند گفت‌وگوها فراتر از مذاکرات رسمی وین جریان دارد و نشست کمیسیون مشترک هم در زمان مناسب منعقد خواهد شد.

«پیتر استانو» در نشست خبری در بروکسل گفت: همانطور که می‌دانید نماینده عالی (جوسپ بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند، لذا هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت‌وگوها آغاز می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید