رئیسی خودش به قوه مجریه نیامد، بلکه به او توصیه شده است

کدخبر: ۴۳۰۱۰۹
حبیب خلج گفت: تصور می کنم دولت رییسی با توجه به اجماع سیاسی و تعامل بین دولت و مجلس –که بسیار مهم است- بتواند ابتدا بحث برجام را به سامان برسانند تا تعاملی با کشورهای دیگر داشته باشد. جذب سرمایه گذاری خارجی را باید داشته باشیم و لایحه پالرمو و CFT و FATF باید مشخص شود تا پایه پولی کشور قوی شود.
رئیسی خودش به قوه مجریه نیامد، بلکه به او توصیه شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه 9 مرداد ماه آغاز شد و کارشناسان نظراتشان را بیان کردند.

رئیسی خودش به قوه مجریه نیامد، بلکه به او توصیه شده است

*حبیب خلج، فعال در حوزه انرژی

آقای رییسی متمایز از تمام روسای جمهور از ابتدای انقلاب تاکنون است. خیلی سخت است چهره ای در یک قوه کلیدی مانند قوه قضاییه – با توصیه هایی به سمت قوه مجریه بیاید- احتمالا یک هدف کلی دارد. ایشان به هیچ وجه جناحی عمل نمی کند.

زمانی که رییس قوه قضاییه شد یک رییس مجتمع قضایی را عوض نکرد. این نشان می دهد او اهل باندبازی نیست. در حوزه کاری ما در صنعت نفت و گاز و حوزه انرژی، زیرساختها مشکل جدی دارد. در ۴۰ سال گذشته هر زمان شرایط خاص بوده، حاکمیت عقلایی رفتار کرده است.

تصور می کنم دولت رییسی با توجه به اجماع سیاسی و تعامل بین دولت و مجلس –که بسیار مهم است- بتواند ابتدا بحث برجام را به سامان برسانند تا تعاملی با کشورهای دیگر داشته باشد. جذب سرمایه گذاری خارجی را باید داشته باشیم و لایحه پالرمو و CFT و FATF  باید مشخص شود تا پایه پولی کشور قوی شود.

از شنیده ها درباره افراد اثربخش در کابینه، نویدبخش اخبار خیلی خوب در آینده نزدیک است. آقای رییسی خودش به سمت قوه مجریه نیامده بلکه به او توصیه شده است. این که طرف جایی کار نکرده یا ایشان تجربه کار اجرایی ندارد، به هر حال از مشاوران استفاده می کنند. افراد زیادی در دولتهای مختلف توانمندیهای زیادی داشتند که هرگز به بازی گرفته نشدند. قرائن و شواهد می گوید چه کسانی گزینش می شوند. آقای رییسی گامهای جدی در مقابل دارد و من بسیار به آینده خوشبین هستم.

پیام انتخاب محمد مخبر به عنوان معاون اول

*منصور کمالی سیاستگذار منابع آب

ابتدا باید گفت قوه قضاییه ساختار متفاوتی با قوه مجریه دارد. ساختار سیاسی به آن شکل قرار نیست داشته باشد و با دولت متفاوت است. در نتیجه نمی تواند کاملا غیرسیاسی و غیرجناحی عمل کند. کار او دشوار است. وقتی ایشان آقای مخبر را به عنوان معاون اول انتخاب کرد، همه ایشان را غیرسیاسی می دانند که با همه جناحها کار می کند.

آدمی است که بالای ۹۵ درصد غیرسیاسی است. آقای رییسی به این سمت گام برمیدارد. موقع ثبت نام هم گفت مستقل آمده ام. با فرضی که آمد و دکتر قاضی زاده هاشمی نامزد رقیب خود را به عنوان وزیر بهداشت انتخاب کند، این بحث سیاسی نیست. 

دوستی گفت من ۲۰ سال در قوه قضاییه با آقای رییسی کار کردم. ایشان همیشه از همه برنامه می خواست. آن چیزی که خودش تصمیم می گرفت همه را متعجب می کرد. می گفت تشخیص من این است. فکر می کنم برنامه ایشان اینطور است با توجه به شرایط کشور به سمتی می رود که مردم و سیاسیون و افراد اجرایی بیشتری را با خود همراه کند.

این کار سخت است ولی می خواهد کابینه ای که خیلی جناحی نباشد و خودش هم مدیون کسی نشود داشته باشد. افرادی که از آنها نام برده می شود خیلی ها می گویند اینها فقط برای مطرح کردن آنهاست و آقای رییسی رصد می کند تا بهترین ها را انتخاب کند. من هم خوشبین و امیدوارم.

چرا رئیسی نباید کابینه اصولگرا داشته باشد؟

*امیر پسنده پور، فعال رسانه ای

مشکل اصلی دولت آینده عدم تجربه اجرایی آقای رییسی است. ایشان از ابتدای فعالیت خود در حوزه قضاییه پشت درهای بسته در قالب حاکم بودند و حکمی ندادند و مشکلی را حل نکردند. حالا رییس جمهور با مشکلات زیادی مواجه است. این متفاوت از آن است که فردی عادت به دیالوگ در مقام قاضی القضات نداشته باشد.

من واقعگرایانه تر نگاه می کنم. ایشان از منظر عدالت خواهی و گفتمان اصولگرایی وارد انتخاب شده و چرا نباید کابینه اصولگرا نداشته باشد؟ اتفاقا ایشان باید با گفتمان خود بیاید و نشان بدهد در عمل چطور می تواند نقدهایی که به کار دولت فعلی داشته را اصلاح کند. 

در چیدمان کابینه باید کار را بر عهده اشخاصی بگذارد که اجرایی هستند-مانند معاون اول- و با نظر آنها کابینه را انتخاب کند. در حوزه سیاسی خارجی طبیعتا کسانی که دکترین نزدیک به او دارند مشخص هستند.

دیپلماتهایی از جنس آقای باقری کنی و امیرعبداللهیان و آقای صفری با تخصص دیپلماسی اقتصادی –که در چین و روسیه باعث دورزدن تحریمها شد- نیاز دارد. ایشان به دیپلمات هایی نیاز دارد که حقوق بین الملل را بشناسد نه اینکه به سمت دیپلماسی اقتصادی برود. 

امیدوارم هر کسی انتخاب شود درک درستی از مقطع کنونی داشته باشد چون صداهایی که وین و برجام می آید خیلی جالب نیست.

می شنوم ایشان می خواهد کابینه ائتلافی تشکیل دهد. اساسا در جمهوری اسلامی ما کابینه ائتلافی نداریم. کابینه ائتلافی در نظامهای پارلمانی است که دولت اکثریت را ندارد و مجبور می شود با دیگران ائتلاف کند. این مساله در نظام ما نیست. برای همین در انتخاب واژگان هم باید دقت کنیم.

کابینه رئیسی سیاسی نیست

*مهرداد پورمهران، فعال در وزارت نیرو

همیشه می گویم در پس جمعه، شنبه ای هم هست. انتخابات جمعه تمام شد و رییس جمهور منتخب باید سکان امور را به دست بگیرد. به مرور بحثهای سیاسی کنار می رود و منطق حاکم می شود. از روزهای اول که گفتگو درباره کابینه بود، وزن جبهه پایداری در فضای کابینه بالا بود و هر چه گذشت این غلظت کمتر شد و به منطق قابل قبولی می رسیم. 

ما توقع نداریم کابینه اصولگرا بیاید از اصلاح طلبان استفاده کند. این توقع را کنار بگذاریم. لیستهایی که مطرح می شود منطقی دارد که نشان دهنده گرفتاریهای عدیده آقای رییسی است. به خصوص درباره افزایش حقوقها و کسری بودجه وضعیت اقتصادی پاشنه آشیل دولت است و برای همین فکر نمی کنم کابینه سیاسی ای را داشته باشیم.

حتما کابینه رویکرد اقتصادی دارد. حتی شنیدم کسانی مانند اقای طیب نیا مطرح باشند. امیدواریم این خبرها درست باشد. در وزارت نیرو کسانی مطرح می شوند که سابقه حضور در این وزارتخانه را دارند و کار را می شناسند.

امیدوارم در انتخاب وزرای دیگر چنین منطقی وجود داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید