علم الهدی: می‌گویند حرم شلوغ است، مگر اتوبوس و مترو شلوغ نیست؟

کدخبر: ۴۳۳۰۸۰
اقتصادنیوز: امام جمعه مشهد گفت: امروز با وجود ویروس منحوس، رعایت نکردن پروتکل‌ها منکر و حرام است چرا که کارشناسان می‌گویند به دیگران ضرر می‌زند، شهامت ماسک نزدن، شهامت گناه مقابل امام رضا(ع) است و باید نهی از منکر کنید.
علم الهدی: می‌گویند حرم شلوغ است، مگر اتوبوس و مترو شلوغ نیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس،سید احمد علم الهدی، در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) که در فضای باز صحن پیامبر اعظم (ص) و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: هفته اول محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر است و دلیل قیام امام حسین (ع) هم همین بود، امر به معروف و نهی از منکری که سید الشهدا انجام دادند مرز آن را برای ما مشخص می‌کند، امر به معروف و نهی از منکر مردم و آزاری و مزاحمت دیگران نیست، وظیفه‌مندی است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مرز اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا جایی است که امام حسین(ع) رعایت کردند، ادامه داد: تا جایی که امام حسین(ع) مقابل تیر زهرآلود دشمن، علی اصغر خود را پر پر دید! و واکنش امام این بود که فرمود: بر من گواراست بچه‌ام را روی دستم سر بریدند چرا که خدا آگاه است و می‌بیند.

وی افزود: منکر یک ناهنجاری اجتماعی است و باید از ناهنجاری اجتماعی جلوگیری کرد، کسی که در جامعه معصیت خدا را انجام می‌دهد، خدایی را که دوستش داری را به خشم آورده و شما باید در مقابل این منکر، نهی از منکر کنید، اگر نمی‌توانید جلو آن را بگیرید اعلام ناخوشایندی کن.

علم الهدی با بیان اینکه هر بار منکر به شکل خاصی است و بر حسب شرایط روز به‌وجود می‌آید، تکمیل کرد: امروز با وجود ویروس منحوس، رعایت نکردن پروتکل‌ها منکر و حرام است چرا که کارشناسان می‌گویند به دیگران ضرر می‌زند، شهامت ماسک نزدن شهامت گناه مقابل امام رضا(ع) است و باید نهی از منکر کنید.

بر فاصله‌گذاری در مترو و اتوبوس نظارت کنید

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: نهاد و ارگان‌های مختلف در کشور باید در بحث رعایت شیوه‌نامه‌ها ورود پیدا کنند، می‌گویند حرم شلوغ است، مگر اتوبوس و مترو و ون شلوغ نیست؟ مگر این‌ها قابل کنترل نیست؟ قطار شهری و اتوبوس به وفور داریم، مسئول هستید که ناظر بگذارید و مراقبت و دقت کنید.

وی با بیان اینکه از سه مقام تشکر داریم، ادامه داد: اول از قشر کادر درمان و پرستارانی که اینطور با همت در ارتباط با ویروس دارند خدمت می‌کنند و در کنار این عزیزان، بسیج قهرمان جامعه پزشکی که قرارگاه‌ای ورود کرده و ۱۵۰ تخت برای بیماران سر پایی بوجود آورده‌اند، مسأله بعدی واکسن است، عزیزان از زدن واکسن وحشت نکنید.

 علم الهدی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی در حال واکسن زدن تمام حاشیه شهر است، ادامه داد: تشکر دوم بنده از آستان قدس رضوی و تولیت این آستان است و ثابت کردند حفظ جان مردم از اولویت‌های امام هشتم است و حدود ۱۵ میلیارد تومان برای کرونا هزینه کردند، بیمارستان در اختیار گذاشتند و در امر واکسیناسیون کمک می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: تشکر سوم بنده از هیأت‌ها و اصناف است که رعایت فاصله‌گذاری کردند، چند هیأت هم در روز اول محرم غافلگیر شدند و نتوانستند کنترل کنند اما اکنون در فضای باز با اصول بهداشتی عزای سیدالشهدا را اقامه می‌کنند، برگزاری هیأت‌های سیدالشهدا در این شرایط یک امتحان الهی است و هنر این است که با اصول بهداشتی اکنون عزای حسینی را برپا نگه داریم.

زندگی اسلامی بر تعهد و مسئولیت استوار است

 علم الهدی در خطبه‌ی عبادی، اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول در رابطه با تقوای عملی در ارتباطات بود و البته موضوعیت تقوای عملی در رفتار با دیگران است چرا که انسان در زندگی فردی خود کمتر گناه می‌کند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه عمده گناهان در برخورد با دیگران صورت می‌گیرد، ادامه داد: چون در اجتماع مردم به یکدیگر نیازمندند، منافع مشترک دارند و عمده‌ی تقوای عملی در رفتار با دیگران موضوعیت پیدا می‌کند؛ زندگی دینی ما بر دو رکن استوار است‌؛ تعهد و مسئولیت در برابر تعهد.

علم الهدی: می‌گویند حرم شلوغ است، مگر اتوبوس و مترو شلوغ نیست؟ /شهامت ماسک نزدن، شهامت گناه مقابل امام رضا(ع) است

وی افزود: تفاوت انسان و حیوان در خوی درندگی است، هرچند هابز، فیلسوف مدرنیته اعتقاد دارد انسان هم نوعی از درندگان است و تفاوت بین انسان و حیوان این است که درندگی حیوان با چنگ و دندان و درندگی انسان با فکر و تعقل است. هارون ملعون هم می‌گوید اساس در زندگی انسانی درندگی است.

علم الهدی با بیان اینکه اساس زندگی اسلامی درندگی نبوده بلکه تعهد و مسئولیت است، ادامه داد: در اندیشه اسلام، مسئولیت در امور مادی بر اساس تعاون و یاری‌رسانی است، اگر در جامعه فقیر و گرسنه‌ای وجود دارد انسان‌ها مسئول هستند.

خطیب نماز جمعه مشهد تشریح کرد: انسان در امور معنوی وظیفه و مسئولیت آگاهی بخشیدن دارد، ما نمی‌توانیم از زندگانی تقریباً مرفه‌ای برخوردار باشیم اما در جامعه ما کسانی باشند که نیازهای زندگی را نمی‌توانند برطرف کنند، این گناه و بی‌تقوایی است. ما باید جلوی فسق و فساد را بگیریم که اگر این کار را نکنیم خانواده ما هم درگیر فسق و فساد می‌شود.

وی اضافه کرد: حضرت امیر المومنین(ع) فرمودند که اگر دیدید کسی کار خوبی می‌کند کمکش کنید و کسی را اگر دیدید که کار درستی نمی‌کند آن را سرزنش نکنید و به او آگاهی دهید، زندگی شما خوب است تا زمانی که در بندگی خدا کمک یکدیگر کنید و از معصیت خداوند جلوگیری کنید.

علم الهدی با بیان اینکه دوستی با خدا این است که اجازه ندهیم مظاهر خشم خدا در زندگی ما به‌وجود بیاید، تکمیل کرد: اگر مظاهر خشم خدا را به‌وجود آوریم یعنی خدا را دوست نداریم، تقوای عملی در جامعه این است که جلو معصیت خدا را بگیریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید