علی احمد جلالی کیست؟

کدخبر: ۴۳۳۵۸۱
جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که می خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.
علی احمد جلالی کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه خبری بی بی سی اعلام کرد، آشنایی مردم افغانستان پیش از آن که با علی احمد جلالی به عنوان یک فرد سیاسی و یا نظامی باشد، او را به عنوان گوینده برنامه های افغانستان در رادیو صدای آمریکا می شناسند و به خاطر دارند.

 جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت ۲۰ سال در رادیو صدای آمریکا کار کرده است.

جلالی در سال ۱۳۲۳هجری خورشیدی در ولایت غزنی متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.

او در سال ۱۳۴۳هجری خورشیدی از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتی بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکتری خود تحت عنوان "سیاست جهانی آمریکا" دفاع کرد.

جلالی بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست های مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسی در وزارت کشور به عنوان استاد کار کرد.

جلالی در سال ۱۳۶۰هجری خورشیدی بعد از حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجرت کرد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان کار خود را آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۱هجری خورشیدی به عنوان خبرنگار در رادیو صدای آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسی و پشتو این رادیو انتخاب شد.

جلالی به دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ وزیر کشور افغانستان بود.

علی احمد جلالی در این سال ها در یکی از مصاحبه های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد.

جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که می خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.

او پس از مدتی، در مصاحبه هایش با رسانه ها از اختلافات خود با رئیس جمهور کرزای در خصوص برخی مسایل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت.

در آستانه داغ شدن مسایل انتخابات افغانستان جلالی آمادگی نشان داد که این در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند.

به همین منظور سفرهای متعددی به این کشور انجام داد و با افراد و گروه های زیادی در این خصوص به رایزنی و مشورت پرداخت. اما او در آخرین روزها از تصمیم خود به نامزدی در انتخابات منصرف شد.

در حال حاضر شماری از طرفداران او به اشرف غنی احمدزی و حامد کرزای دو تن از نامزدهای انتخابات دوم افغانستان پیوسته اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید