نشست مجازی وزیران خارجه ناتو در مورد افغانستان برگزار می‌شود

کدخبر: ۴۳۴۲۳۳
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که وزیران خارجه اعضای این سازمان روز جمعه در مورد آخرین تحولات افغانستان به صورت مجازی تشکیل جلسه خواهند داد.
نشست مجازی وزیران خارجه ناتو در مورد افغانستان برگزار می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو چهارشنبه شب در پیام توییتری نوشت: ما یک جلسه مجازی فوق العاده متشکل از وزرای خارجه ناتو در ۲۰ آگوست برای ادامه هماهنگی و بحث در مورد رویکرد مشترک خود در مورد افغانستان تشکیل خواهیم داد.

استولتبرگ روز سه شنبه اعلام کرد که به دنبال خبر سقوط کابل به دست طالبان و فرار اشرف غنی، ناتو همه حمایت های مالی از دولت افغانستان را متوقف کرد.

دبیرکل ناتو پس از ۲۰ سال اشغال خاک افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و ناتو مدعی شد: سرانجام رهبری سیاسی افغانستان در ایستادگی در برابر طالبان و دستیابی به راه حل صلح آمیز که افغان‌ها نومیدانه خواستارش بودند، ناکام شد. 

وی افزود: ناکامی رهبران افغانستان منجر به اوضاع غم انگیزی شد که امروز شاهد آن هستیم. 

استولتنبرگ همچنین ادعا کرد که هدف ناتو در افغانستان کمک به ایجاد یک دولت تداوم ‌پذیر بود، نه حضور دایمی. او فروپاشی دولت کابل در برابر طالبان بعد از ۲۰ سال تلاش را یک رویداد غم انگیز توصیف کرد. 

به دنبال سقوط کابل به دست طالبان و ناتوانی نیروهای آمریکا و ناتو در حمایت از مردم افغانستان، محمد جواد ظریف در پیامی توییتری نوشت: باوجود همه حرفهایشان از دموکراسی و مبارزه با تروریسم، رویدادهای افغانستان و اظهارات مقامات ایالات متحده و ناتو ثابت می کند آنها فقط در پی منافع خود به افغانستان و جاهای دیگر حمله و آنرا اشغال کردند اما حتی نتوانستند به آن هم برسند.

وزیر امور خارجه با اشاره به ویرانی‌های ناشی از حدود ۲ دهه جنگ و اشغال افغانستان توسط نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی به رهبری ایالات متحده تصریح کرد: آمریکا و ناتو اکنون ملزم به جبران خسارت هستند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

 

 


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید