رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور ایران

آنتی بادی واکسن برکت فقط 6 ماه است

کدخبر: ۴۳۴۴۴۷
رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور ایران پیش بینی کرد:در واکسن برکت سطح آنتی بادی بدن پس از ۶ ماه کاهش می یابد
آنتی بادی واکسن برکت فقط 6 ماه است

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا،دکتر کیهان آزادمنش، رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با  نشریه معتبر نیچر درباره تولید واکسن داخلی گفت: تا کنون حدود ۱۸ میلیون دُز واکسن تزریق شده است که از این تعداد حدود ۱۲ میلیون واکسن چینی سینوفارم، چهار میلیون واکسن آسترازنکا آکسفورد و یک میلیون واکسن کووایران برکت که توسط شرکت گروه صنایع شفافارمد در تهران توسعه یافته، تزریق شده است.بقیه واکسن‌های تزریق شده شامل واکسن اسپوتنیک وی روسیه و کوواکسین هند است.

 به گفته وی، بیش از نیم میلیون دوز واکسن در روز تزریق می‌شود و حدود ۱۷ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران اولین دوز واکسن کووید-۱۹را دریافت کرده‌اند.

آزادمنش درباره واکسن کوو ایران برکت گفت: این واکسن نوعی واکسن غیرفعال شده است و هنوز در کارآزمایی بالینی فاز سه قرار دارد، اما در ماه ژوئن مجوز استفاده اضطراری دریافت کرد. این واکسن به دلیل ایجاد سطحی از آنتی بادی‌ مانند آنهایی که می‌توانند ویروس کرونا سندرم حاد تنفسی ۲ را خنثی کرده یا از ورود آن به سلول‌ها جلوگیری کنند، تأیید شده است.

وی با بیان اینکه در آزمایشات اولیه محققان دریافتند که بیش از ۹۳ درصد از افراد واکسینه شده آنتی بادی خنثی کننده تولید می‌کنند افزود: ما مدت زمان محافظت این واکسن را نمی‌دانیم، اما من تصور می‌کنم که این واکسن شبیه واکسن‌های غیرفعال دیگر مانند «کروناوک» تولید شرکت چینی Sinovac Life Sciences خواهد بود، چون‌که در آن واکسن سطح آنتی بادی بدن پس از ۶ ماه کاهش می یابد که این نشان دهنده آن است که احتمالاً به تقویت کننده‌ها نیاز است.

رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور  درباره سایر واکسن‌هایی که در ایران در حال توسعه است گفت:  پاستورکوواک یک واکسن پروتئین نوترکیب است که انستیتو پاستور ایران با همکاری موسسه واکسن Finlay کوبا در هاوانا آن را تولید کرده است. این واکسن در کوبا با نام Soberana ۰۲ شناخته می‌شود. این واکسن گرچه در کارآزمایی بالینی فاز سه قرار دارد، در ماه ژوئن  مجوز استفاده اضطراری در ایران را دریافت کرد.

به گفته وی، چندین واکسن غیر فعال و واکسن پروتئین نوترکیب در مرحله آزمایشات بالینی وجود دارد و حداقل یک واکسن آران‌ای پیام‌رسان، دو واکسن وکتور آدنوویروس و یک واکسن وکتورویروس سرخک در مراحل اولیه تولید هستند. واکسن‌های تولید شده در خارج از ایران نیز در حال حاضر آزمایشات بالینی را می‌گذرانند و به صورت محلی تولید می‌شوند.

آزادمنش در مورد واکسن‌هایی که در حال طراحی آن است بیان داشت: شرکت من (شرکت هوم ایمن زیست فناور) روی دو واکسن کار می‌کند. در یکی از واکسن‌ها از ویروس سرخک به عنوان پایه‌ای برای معرفی ژنی استفاده شده که پروتئین میخ مانند ویروس کرونا سندرم حاد تنفسی ۲را که ویروس برای ورود به سلول‌ها از آن استفاده می‌کند یا پروتئین نوکلئوکپسیدی که ویروس برای تکثیر نیاز دارد را رمزگذاری می‌کند.

رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور درباره آینده توسعه واکسن در ایران توضیح داد: هدف اولیه محققان در توسعه واکسن کرونا کوو ایران برکت تولید بیش از ۳۰ میلیون دوز تا ماه سپتامبر بود که این مقدار هم برای واکسیناسیون جمعیت بزرگسال کافی بود، اما آنها نتوانستند به این هدف برسند؛ بنابراین مجبور شدیم چند میلیون دوز واکسن دیگر وارد کنیم.

وی افزود: همانطور که بسیاری گفته‌اند، این آخرین همه گیری کرونا نیست که با آن روبه‌رو هستیم. انتظار دارم طی سال‌های آینده از ظرفیت تولید واکسن برای تولید واکسن‌ها و داروهای جدید، هم برای ویروس کرونا و هم بیماری‌های دیگر استفاده شود.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید