رشد میکروب‌ها با غذای پرچرب

کدخبر: ۴۳۴۵۸۲
اقتصادنیوز: رژیم غذایی پرچرب عملکرد طبیعی روده را مختل می‌کند و باعث رشد میکروب‌های مضر می‌شود.
رشد میکروب‌ها با غذای پرچرب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، بر اساس یک مطالعه جدید،   رژیم غذایی پرچرب عملکرد داخلی روده را مختل می‌کند و این ممکن است در خطر بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد. محققان ارتباط رژیم غذایی چرب، میکروب‌های روده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

رژیم غذایی پرچرب، مانند رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فست فود، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. این نوع رژیم غذایی عملکرد طبیعی روده را مختل می‌کند و باعث رشد میکروب‌های مضر می‌شود.

علاوه بر این، میکروب‌های روده مواد شیمیایی موجود در غذا‌های چرب را به متابولیت مضری تبدیل می‌کنند که باعث تصلب شرایین می‌شود، اختلالی که در آن تشکیل پلاک‌ها عروق را تنگ می‌کند.

تا همین اواخر، دانشمندان از مکانیسم دقیقی که میکروب‌های روده باعث بیماری‌های قلبی می‌شدند مطمئن نبودند. اکنون، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، در نشویل، TN، برای توضیح این پدیده تلاش کرده اند. یافته‌های آن‌ها در مجله ساینس آمده است.

میکروبیوتای روده نقش مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. در نتیجه، تغییر در عملکرد منظم آن ممکن است در برخی شرایط پزشکی مانند سندرم روده تحریک پذیر، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

پیش از این، دانشمندان اغلب در مورد ارتباط بین روده‌ها، میکروب‌های روده و پیامد‌های سلامتی فکر می‌کردند. دکتر ماریانا بیندلوس و تیمش در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت پاسخ این معما را پیشنهاد می‌دهند.

تحقیقات آن‌ها بر روی موش نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی پرچرب به اپیتلیوم روده آسیب می‌رساند و باعث التهاب با درجه پایین می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب با عملکرد‌های تولید انرژی میتوکندری تداخل دارد.

دکتر بایندلوس به مدیکال نیوز تودی گفت که تحقیقات تیم او از یک مطالعه قبلی الهام گرفته شده است که تأثیر منفی رژیم‌های غذایی پرچرب بر روده و میکروبیوتای روده را نشان می‌دهد.

وی گفت: [بر اساس مطالعات قبلی]، ما فرض کردیم که آسیب به مخاط روده ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند تغییرات منفی را در میکروبیوتای روده ایجاد کند، از جمله گسترش باکتری‌های مضر (به عنوان مثال، انتروباکتریاسه) و ترویج بیماری.

دکتر بایندلوس افزود:"تحقیقات ما نشان می‌دهد که سلول‌های میزبان، به ویژه اپیتلیوم روده، نقش مهمی در تعدیل عملکرد میکروبیوتا دارند و می‌توانند مسیر‌های متابولیک را در میکروب‌ها روشن یا خاموش کنند که به طور مستقیم بر خطر برخی بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد. "

این نتایج از مطالعات قبلی که نشان می‌دهد یک اپیتلیوم سالم روده در حمایت از میکروب‌های مفید و حفظ سلامت روده مهم است، پشتیبانی می‌کند. دکتر بایندلوس بر لزوم درک کامل رابطه بین میزبان انسان و میکروب‌های روده تاکید کرد.

او توضیح می‌دهد: "تن‌ها با درک کامل رابطه بین میزبان ما و میکروب‌های روده در طول سلامت و بیماری، می‌توانیم درمان‌هایی را طراحی کنیم که در کنترل چاقی و پیامد‌های مرتبط با چاقی مانند بیماری‌های قلبی عروقی موثر باشد. "

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید