عوارض نگران‌کننده کووید طولانی‌مدت در کودکان

کدخبر: ۴۳۵۱۳۱
اقتصادنیوز :علائم جسمی، روانی و عصبی دائمی ناشی از ابتلا به کرونا هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد.
عوارض نگران‌کننده کووید طولانی‌مدت در کودکان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت‌نیوز، ویل نوجوان ۱۵ ساله بدون انجام هیچ کاری در کلاس زیست خود، به تخته خیره شد. این مطالبی بود که او روز قبل به آن تسلط داشت اما اکنون، کاملاً ناآشنا به نظر می رسید. او با عصبانیت گفت: "من نمی‌دانم در کلاس در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید." معلم و همکلاسی‌هایش به او یادآوری کردند که چگونه در جلسه قبلی به سوالات مربوط به موضوع درس پاسخ داده است. او بر حرف خود اصرار کرده و گفت: "من قبلاً چنین چیزی را نشنیده بودم."

اوایل سال جاری، این وضعیت یکی از اختلالات متعدد شناختی بود که ویل ۱۵ ساله را پس از ابتلا به ویروس کرونا در ماه اکتبر همراه با مسائلی مانند خستگی و درد شدید پا گرفتار کرد. در حالی که بچه‌ها در سراسر کشور برای بازگشت به مدرسه آماده می شوند، بسیاری از آنها در حال تلاش برای بهبودی از علائم عصبی، جسمی یا روانی پس از کووید هستند. علائم و مدت زمان درگیری آنها با بیماری که اغلب "کووید طولانی" نامیده می شود و همچنین شدت آن، با یکدیگر متفاوت است.

مطالعات تخمین می‌زند که کووید طولانی‌مدت ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به کرونا را تحت تاثیر قرار دهد. تعداد انگشت شماری از مطالعات گسترده، تا کنون در مورد تاثیرات نوع طولانی بیماری کرونا در کودکان انجام شده است. در جلسه کنگره در ماه آوریل، دکتر فرانسیس کالینز مدیر موسسه ملی بهداشت، به مطالعه‌ای اشاره کرد که نشان می‌دهد بین ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان آلوده ممکن است "به این عواقب ناگوار نوع طولانی مدت بیماری برسند، که می تواند بسیار مخرب باشد. "

چالش‌های پیش روی بیماران جوان با افزایش شدید موارد بیماری کووید۱۹ در کودکان، ناشی از نوع بسیار مسری دلتا شدت گرفته است. و این یک واقعیت است که کمتر از نیمی از افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله کاملاً واکسینه شده‌اند و کودکان زیر ۱۲ سال هنوز واجد شرایط دریافت واکسن و کسب ایمنی در برابر بیماری نیستند.

پزشکان می‌گویند حتی جوانان مبتلا به عفونت‌های خفیف یا بدون علامت اولیه نیز ممکن است درگیری‌های کووید طولانی مدت را داشته باشند: مسائل گیج کننده و گاهی ناتوان کننده که باعث اختلال در تحصیل، خواب، فعالیت‌های فوق برنامه و سایر جنبه‌های زندگی می شود. دکتر آویندرا نات، رئیس بخش عفونت‌های سیستم عصبی در موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته در این باره تاکید کرد: "تأثیر بالقوه در بیماران جوان‌تر بسیار زیاد است. منظورم این است که آنها در سالهای ابتدایی طول عمر خود هستند. هنگامی که خیلی زود دچار مشکلات سنین‌بالا می‌شوید، شرایط بسیار سخت خواهد بود زیرا بچه‌ها اعتماد به نفس خود را نیز از دست می دهند. این یک مارپیچ نزولی است. "

براساس آمار آکادمی اطفال آمریکا، تقریبا ۴.۲ میلیون کودک و نوجوان در ایالات متحده به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. درصد نسبتاً کمی برای عفونت‌های اولیه در بیمارستان بستری شده یا بیماری دیگری به نام سندروم التهابی چندسیستم در کودکان (MIS-C) که می تواند چند هفته بعد ظاهر شود،بروز کرده است. پزشکان انتظار دارند که در ماه‌های آینده افراد بیشتری کووید طولانی‌مدت را تجربه کنند. خستگی، سردرد، مه مغزی و مشکلات حافظه و تمرکز، اختلال خواب و تغییر مداوم در مزه و بو اصلی ترین عوارض پس از بهبود از کووید طولانی مدت در سنین پایین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید