نشست مجازی پوتین و مقامات امنیتی روسیه درباره افغانستان

کدخبر: ۴۳۶۲۲۱
اقتصادنیوز: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اعضای شورای امنیت این کشور درباره آخرین وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرد.
نشست مجازی پوتین و مقامات امنیتی روسیه درباره افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پوتین روز جمعه در نشست مجازی با اعضای دائمی شورای امنیت روسیه گفت: ما به گفت‌وگو درباره وضعیت و رویدادهای افغانستان ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه به تبادل نظر با شرکای خود در کشورهای دیگر درباره اوضاع افغانستان ادامه می دهیم، اظهار کرد: در نشست امروز درباره این تماس‌ها تبادل نظر می‌کنیم. 

پوتین گفت: درباره مجموعه مسائل (درباره افغانستان) از جمله تلاش‌های دیپلماتیک و امور نظامی و انسان دوستانه گفت‌وگو می‌کنیم. 

پس از سخنان پوتین، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این کشور در مورد افغانستان و مواضع مسکو ارائه کرد که جزییات آن در رسانه‌ها انعکاس نیافت.  

در نشست شورای امنیت روسیه، میخاییل میشوستین نخست وزیر، والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون، ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه، دیمیتری مدودیف معاون رئیس شورای امنیت روسیه، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت، الکساندر بورتنیکوف رئیس سازمان امنیت فدرال، سرگئی نارشکین ریس سازمان اطلاعات خارجی روسیه و ولادیمیر کولوکولتسوف وزیر کشور روسیه حضور داشتند.

پوتین و لاوروف در روزهای اخیر با شماری از مقام‌های کشورهای مختلف از جمله وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری چین، نخست وزیر پاکستان، وزیر امورخارجه اتریش و پادشاه اردن درباره اوضاع افغانستان رایزنی کردند. 

آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال حضور بی ثمر در افغانستان از ماه می شروع به خارج سازی نیروهای نظامی خود از این کشور کرده و گروه طالبان نیز که با واشنگتن توافق کرده بود در هفته‌های اخیر مناطق مختلف افغانستان را یکی پس از دیگری تصرف کرد.  

گروه طالبان ۱۵ ماه اوت تصرف افغانستان را اعلام کرد و فقط منطقه پنجشیر در شمال افغانستان خارج از کنترل این گروه قرار دارد. پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، خروج گسترده پناهجویان و تخلیه نمایندگی های دیپلماتیک غربی و کارکنان شرکت ها از این کشور آغاز شد.

روسیه با گروه طالبان ارتباط برقرار کرده است اما کاخ کرملین اعلام کرده است که هنوز حاکمیت این گروه را به رسمیت نمی شناسد.

عصر روز پنجشنبه دو بمب گذار انتحاری و چندین فرد مسلح به جمعیت انبوه در مقابل فرودگاه کابل حمله کردند.

در این حملات ۱۰۳ غیر نظامی افغان و ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شده و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید