ادعای جدید فرانسه درباره همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

کدخبر: ۴۳۹۱۸۷
وزارت خارجه فرانسه گزارش‌های منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر کاهش توان بازرسی از مراکز اتمی ایران را نشان دهنده "فقدان جدی" همکاری بین دو طرف عنوان کرد.
ادعای جدید فرانسه درباره همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت خارجه این کشور چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: نتایج دو گزارش مدیر کل (آژانس) بار فقدان جدی همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشان می‌دهد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت فرانسه گزارش  داد، وزارت خارجه فرانسه مدعی است که این گزارش‌ها همچنین نشان از ادامه برنامه هسته‌ای نگران کننده ایران دارد از جمله فعالیت‌هایی که توجیه غیر نظامی ندارند.

در این بیانیه آمده است که فرانسه از نزدیک با شرکای خود در مورد واکنش به این شرایط مشورت می‌کند. 

منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش دادند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش های برجامی و پادمانی خود ادعا کرد که بازرسی‌های این سازمان از مراکز اتمی ایران به طور چشمگیری کاهش یافته و با محدودیت جدی روبه رو است.

در این گزارش ها که بخش‌هایی از آن در رسانه‌های خارجی انتشار یافته، ادعا شد که ایران مانع دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای شده و همچنان به توسعه فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد. در این گزارش آمده است که ایران ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که فراتر از سقف مجاز در برجام است.

آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران در گفت و گو با شارل میشل رییس شورای اروپا درباره همکاری تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همکاری های جدی جمهوری اسلامی ایران با آژانس نمونه بارزی از اراده ایران برای شفافیت در فعالیت‌های هسته ای اش است. طبیعی است در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتظار اینکه ایران واکنش سازنده داشته باشد، منطقی نیست. اقدام های  غیرسازنده طبیعتا مخل مسیر مذاکره نیز هست.
وی تصریح کرد: نکته مهم در این باره این است که اگر چه در آمریکا دولت ترامپ رفته و دولت بایدن بر سر کار آمده، اما در عمل تغییری در سیاست‌های آمریکا درباره ایران رخ نداده و همان رویکرد و اقدامات یعنی تحریم و فشار علیه ایران باقی مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید