اقدام جدید واشنگتن در آمریکای لاتین چیست؟

کدخبر: ۴۴۴۸۵۲
سینگ گفت: رئیس جمهور دوکه در آخرین سال ریاست جمهوری خود مشتاق است میراثی همچون خط تولید واکسن در آمریکای لاتین را از خود به جای بگذارد و من فکر می‌کنم با ابزارها و تجربیات ما و تمایل ما به گسترش زنجیره‌های تأمین محصولات پزشکی در سطح جهانی، احتمال اجرایی شدن چنین پروژه‌ای بسیار بالا است.
اقدام جدید واشنگتن در آمریکای لاتین چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رادیوی ان پی ار اعلام کرد، دولت بایدن این هفته از وامی ۱۵۰ میلیون دلاری برای حمایت از مشاغل زنان در اکوادور خبر داد؛ اقدامی که کاخ سفید آن‌ را به عنوان نمونه‌ای از پروژه‌هایی می‌بیند که آمریکا با هدف رقابت با "ابتکار کمربند و جاده" چین طراحی کرده‌ است.

وام ایالات متحده که در وهله اول به یک بانک خصوصی (Banco de la Producción) تعلق می‌گیرد، به گفته مقامات مربوطه، در نهایت برای کمک به تأمین مالی مشاغل تحت مالکیت یا مدیریت زنان در اکوادور استفاده خواهد شد.

دالیپ سینگ، قائم مقام مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: ما بر پروژه‌هایی تمرکز داریم که ارزش‌های ما را نشان می‌دهند؛ مشاغل تحت مالکیت زنان در کشورهای در حال توسعه به کمک نیاز دارند و ما این کمک را ارائه می‌دهیم.

گفتگوی سینگ با رادیوی "ان‌پی‌آر" پس از بازگشت وی از سفری به اکوادور، کلمبیا و پاناما صورت گرفت؛ سفری که با هدف رایزنی در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری با وزرا و روسای جمهور این کشورها انجام شده بود.

در اجلاس گروه هفت در ماه ژوئن، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، اعضای این گروه را متقاعد کرد که به طرح جدیدی موسوم به "BBB"، بپیوندند تا با نفوذ فزاینده چین از قِبَلِ تأمین بودجه پروژه‌های زیرساختی بزرگ در سراسر جهان مقابله کنند.

چین که مدت‌هاست وام‌های عظیمی به کشورهای سرتاسر آمریکای لاتین داده است، این خواست و توانایی را دارد تا به طرقی که از توان آمریکا خارج بوده، مبالغ هنگفتی را در کمترین زمان ممکن به کشورهای در حال توسعه وام دهد.

رهبران آمریکای لاتین و سایر کشورهای در حال توسعه، وام‌های بزرگی از چین برای ساخت جاده‌ها، تجهیزات مخابراتی و سیستم‌های انرژی گرفته‌اند.

به عنوان مثال، براساس گزارش موسسات "گفتگوی بین آمریکایی" و "مرکز سیاست توسعه جهانی" دانشگاه بوستون، وام ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا در مقایسه با بیش از ۱۸ میلیارد دلار وامی که چین از سال ۲۰۰۵ تا به امروز به اکوادور داده است، بسیار ناچیز است.

بر اساس این داده‌ها، در مجموع، بانک "توسعه" چین و بانک "صادرات" چین از سال ۲۰۰۵ تا به امروز، بیش از ۱۳۷ میلیارد دلار وام به کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب داده‌اند.

این در حالیست که ایالات متحده و دیگر کشورها معتقدند که این وام‌ها اغلب دارای شرایط مالی مشکوکی هستند که می‌تواند کشورها را با تعهدات و بدهی‌های کمرشکنی روبرو کند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا در ماه ژانویه، "چین تمایل دارد به جای دریافت دیرکرد بازپرداخت وام‌ها، مدت وام‌های خود را تمدید کند و با این کار وابستگی‌های مالی طولانی مدت ایجاد می‌کند."

سینگ می‌گوید که این طرح جایگزین به رهبری آمریکا، نشان خواهد داد که دموکراسی، هم در داخل و هم در خارج "هنوز هم تنها و بهترین مسیر حصول نتیجه است."

دعوت بایدن به سرمایه‌گذاری "درست"

پروژه‌های ایالات متحده و گروه هفت، بر آب و هوا، سلامت، امنیت سلامت و برابری جنسیتی متمرکز خواهد بود.

بایدن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با این وعده که از منابع ایالات متحده برای سرمایه گذاری " درست" استفاده خواهد کرد، گفت: به عنوان مثال، نیاز شدیدی به زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه وجود دارد، اما زیرساخت‌هایی که کیفیت پایینی دارند، فساد را تغذیه می‌کنند یا تخریب محیط زیست را تشدید می‌کنند، در دراز مدت برای کشورها چالش‌هایی جدید ایجاد خواهند کرد.

این وام ۱۵۰ میلیون دلاری، از طریق شرکت "توسعه مالی بین‌المللی" که ماموریت آن اعطای وام به پروژه‌های خارج از کشور است، گرفته شده است.

سینگ گفت که این شرکت، یکی از معدود مکانیسم‌های تأمین مالی است که ایالات متحده قصد دارد با عملیاتی شدن طرحش از اوایل سال آینده میلادی، از آن برای تأمین بودجه پروژه‌های جدید استفاده کند.

این پروژه در شهر کیتو، پایتخت اکوادور اعلام شد، جایی که سینگ و سایر رهبران ایالات متحده با گیلرمو لاسو، رئیس جمهور اکوادور و وزرای مهم وی دیدار کردند.

سینگ همچنین به دنبال شناسایی پروژه‌های احتمالی، به پاناما و کلمبیا هم سفر کرد. به عنوان مثال، در کلمبیا، وی با ایوان دوکه مارکز، رئیس جمهور و اعضای کابینه‌اش در مورد تلاش برای گسترش ظرفیت تولید واکسن صحبت کرد. سینگ در این باره گفت: آنها در این نشست شرایط نظارتی و پشتیبانی زیرساخت‌های لازم را که کلمبیا به آن نیاز دارد، مورد بررسی قرار دادند.

سینگ گفت: رئیس جمهور دوکه در آخرین سال ریاست جمهوری خود مشتاق است میراثی همچون خط تولید واکسن در آمریکای لاتین را از خود به جای بگذارد و من فکر می‌کنم با ابزارها و تجربیات ما و تمایل ما به گسترش زنجیره‌های تأمین محصولات پزشکی در سطح جهانی، احتمال اجرایی شدن چنین پروژه‌ای بسیار بالا است.

این سفرها از آمریکای لاتین شروع شده است، اما سینگ تأکید کرد که دولت آمریکا همچنین به دنبال پروژه‌هایی در آفریقا، آسیا و دیگر نقاط جهان در حال توسعه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید