پاپ:

شرمنده‌ام/ می خواهم درد و غم خود را به اشتراک بگذارم

کدخبر: ۴۴۵۴۹۹
پاپ فرانسیس به خاطر مقیاس عظیم کودک آزاری جنسی کلیسای کاتولیک در فرانسه، برای خود و کلیسای کاتولیک ابراز شرمسازی کرده و به شکست در اولویت بخشی به نیازهای قربانیان اذعان کرد.
شرمنده‌ام/ می خواهم درد و غم خود را به اشتراک بگذارم

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در واتیکان، به گزارشی ارائه شده در روز سه‌شنبه اشاره کرد که آمار قربانیان کودک آزاری کلیسا در فرانسه از سال ۱۹۵۰ تا به امروز را حدودا ۳۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

وی در این باره گفت: متاسفانه آمار چشم‌گیری است، و می‌خواهم درد و غم خود را با قربانیان به اشتراک بگذارم... و همچنین از شرمساری خود، و کلیسا برای ناتوانی در تمرکز بر روی این مسئله بگویم.

وی از تمامی اسقف‌ها و سران مذهبی خواست تا اقدامات لازم را انجام دهند تا " از تکرار چنین فجایعی جلوگیری شود".

پاپ همچنین "نزدیکی و حمایت پدرانه" خود را برای کشیش‌های فرانسوی در برابر این "امتحان دشوار" ابراز داشت و از کاتولیک‌های فرانسوی خواست "اطمینان حاصل کنند که کلیسا برای همه خانه‌ای امن باشد."

طبق این گزارش، که اولین روایت فرانسه از این پدیده جهانی است، بیش از سه هزار کشیش و تعداد نامشخصی از دیگر افراد، در کودک آزاری‌های جنسی کلیسای کاتولیک نقش داشته‌اند. کلیسای فرانسه، مانند کلیسای دیگر کشورها، باید بالاخره با رازهای شرم‌آور کهنه‌اش روبرو می‌شد.

ژان مارک ساو، رئیس کمیسیون مستقلی که این یافته‌ها را منتشر کرده است تأکید کرد که مقامات کاتولیک این سوءاستفاده‌های ۷۰ ساله را "به صورت نظام‌مند" پنهان کرده‌ بودند.

این اسناد ۲۵۰۰ صفحه‌ای که باید مدت‌ها پیش منتشر می‌شد، با استقبال قربانیان مواجه شده و شورای رهبری کلیسای فرانسه را به طلب بخشش وا داشت.

طبق این گزارش، از ۳۳۰ هزار قربانی این آزارها، ۲۱۶ هزار نفرشان توسط کشیش‌ها و دیگر روحانیون، و ۱۱۴ هزار نفر دیگر توسط دیگر چهره‌های کلیسا مانند رهبران پیشاهنگ و مشاورین کمپ‌ها مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. این برآوردها بر اساس تحقیقات گسترده تر موسسه ملی بهداشت و تحقیقات فرانسه در مورد سوء استفاده جنسی از کودکان در این کشور انجام شده است.

این کمیسیون از کلیسا خواسته است تا با اعتراف به خطاها و سکوتش، اقداماتی جدی انجام دهد. همچنین از کلیسای کاتولیک خواسته است تا به جبران خسارت قربانیان بپردازد، به ویژه در مواردی که برای پیگرد قانونی در دادگاه‌های فرانسه سن زیادی دارند.

متیو برونی، سخنگوی واتیکان با بیان اینکه پاپ فرانسیس خبر یافته‌های این گزارش را با اندوه بسیار شنیده گفت: افکار او با قربانیان این ماجراست؛ او اندوهگین زخم‌های قربانیان و قدردان شهامتشان برای سخن‌گفتن است.

پاپ فرانسیس در مه ۲۰۱۹ یک قانون کلیسایی پیشگامانه را صادر کرد که بر اساس آن همه کشیشان و راهبه‌های کاتولیک باید سوءاستفاده جنسی روحانیون و سرپوش گذاشتن بر روی این فجایع از سوی مقامات والارتبه خود را به مقامات کلیسا گزارش دهند. او در ماه ژوئن گفت که همه‌ اسقف‌ها باید مسئولیت فجایع ‌آزارهای جنسی را برعهده بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید