طاعون وارد تهران شد؟

کدخبر: ۴۴۶۲۶۱
کرمی گفت که هیچ مورد ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران تاکنون مشاهده و گزارش نشده است.
طاعون وارد تهران شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از محمد کرمی، ضمن اشاره به اینکه هیچ مورد ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران تاکنون مشاهده و گزارش نشده است، اظهارکرد: ‌رصد و ‌پایش حیات وحش استان تهران درخصوص مشاهده علایم بیماری طی سال به‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان انجام می‌شود به‌ویژه در فصل‌ کوچ عشایر در چندین مرحله مناطق مورد ‌پایش قرار می‌گیرند.

به گفته وی، بهار سال جاری مناطق استان تهران در چندین مرحله ‌رصد و پایش شدند و خوشبختانه موردی از ابتلای حیات وحش به بیماری مشاهده نشد همچنین طی ‌پایش‌های انجام شده در هفته‌های اخیر نیز هیچ مورد بیماری گزارش نشده است.


در اکوایران ببینید؛ ۴ باور اشتباه درباره قیمت بنزین


رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ضمن بیان اینکه اقدامات ‌پیشگیرانه از شیوع بیماری در میان حیات وحش استان تهران اتخاذ شده، به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان البرز اشاره کرد و گفت: با گزارش هر نوع بیماری حیات وحش در سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های همجوار ما به سرعت با مسئولان منطقه مکاتبه می‌کنیم تا محیط‌بانان در گشت و پایش‌های خود دقت بیشتری کنند و براساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی که قبلا درباره انواع بیماری‌های حیات وحش از جمله «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» برای آنان ارسال کرده‌ و در ابتدای هر فصل نیز مجدد ارسال می‌کنیم، در گشت و پایش‌های خود نسبت به مشاهده بروز علائم ظاهری هر نوع بیماری حساس‌تر شوند.

کرمی ادامه داد: محیط‌بانان در صورت مشاهده علائم ظاهری بیماری در بین حیات وحش آن را گزارش می‌دهند تا ما بتوانیم با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان تهران تمهیدات لازم را اتخاذ و از ورود و خروج به منطقه جلوگیری کنیم.

 عامل بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» (PPR) یک ویروس است که منجر به بروز بیماری حادی می شود که معمولا در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشترین درصد تلفات ناشی از این بیماری در کل و بز مشاهده شده است که گاهی باعث می‌شود صد در صد گله‌ آن‌ها تلف شود. این بیماری در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخورهای مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود. حیات وحش نیز به‌ علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می‌شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید