این درخت حرف می زند +عکس

کدخبر: ۴۴۷۴۶۵
اقتصادنیوز :‌نوعی از درختان با هم حرف می زنند، شاید برایتان عجیب و باورنکردنی باشد اما واقعیت است. علاوه بر این، جالب است بدانید زرافه ها متوجه این اتفاق می شوند.
این درخت حرف می زند +عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک،شاید این سوال که آیا درختان حرف میزنند؟ به نظرتان عجیب برسد اما در کمال تعجب پاسخ آن مثبت است. پدیده ارتباط درختان باهم از سال 1970 توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است و طبق شواهد زیادی درختان می توانند با هم صحبت کنند.  

راز صحبت کردن درختان با هم

در یکی از مقالات تحقیقاتی نام " درختان اقاقیای آفریقایی " به عنوان درختان سخنگو منتشر شد و حقایقی در مورد این درختان منتشر شد که با هم در ادامه خواهیم خواند.

البته شما صدای حرف زدن آن ها را نمی شنوید زیرا ارتباط برقرار کردن درختان به این صورت است که آن ها می توانند سطح تانن (جوهرمازو) موجود در برگ هایشان را تغییر دهند و اتیلن به هوا ساتع کنند که این در افزایش میزان تولید تانن توسط برگ نیز موثر است.

این فرآیند شیمیایی در درخت می تواند پیامی به درخت دیگری تا فاصله 50 متری بفرستد و موجب ایجاد عکس العملی در مدت 30 دقیقه شود. این فرآیند فوق العاده زمانی انجام می شود که حیوانات از برگ ها تغذیه می کنند و این مسئله به کاهش روند خوردن برگ درختان توسط حیواناتی مانند زرافه و بزکوهی کمک می کند.

درخت سخنگو

زرافه ها صحبت درختان با هم را متوجه می شوند

این نمونه از ارتباط درختان در گونه اقاقیای آفریقایی مورد مطالعه قرار گرفته است که در سال 2011 مجدد به نام های سنگالیا و تج نامیده شدند. حیواناتی به ویژه زرافه یاد گرفته اند که سیگنال های درختان را تفسیر کرده و استراتژی های خود را با آن ها تطبیق دهند.

درختان اقاقیای آفریقایی به عنوان منبع غذایی ترجیحی زرافه ثبت شده اند. به این دلیل است که این درختان سطوح پروتیین بیشتری در برگ های خود نسبت به دیگر درختان دارند. بر اساس مطالعات در سال 2005 زرافه همچنین برگ هایی را از جنس اقاقیا به ویژه در طول ماه های تابستان ترجیح می دهد.

در سال 1994 مقاله ای در رابطه با رفتارهای غذایی زرافه ها در پارک ملی کروگر منتشر شد. آن ها شواهدی یافتند که درختان اقاقیای آفریقایی تانن بیش تری برای دفاع در برابر تغذیه شدن بیش از حد، تولید می کنند.

این سطح بالای تانن می تواند برای زرافه ها و دیگر گیاهخواران مرگ بار باشد. محققان متوجه شدند که رها کردن درختان توسط زرافه ها به دلیل تولید تانن زیاد بر اثر تغذیه بیش از حد آن ها است.

اقاقیای آفریقایی اتیلن به هوا ساتع می کند. این اتیلن به درختان در مسیر باد هشدار می دهد و به این ترتیب آن ها تولید سطح تانن خود را افزایش می دهند. افزایش تانن به این معنی است که برگ ها مزه خوبی به زرافه ها نمی دهند و درخت خودش را از خطر تغذیه شدن بیش از حد حفظ می کند.

در شرایط آزمایشگاهی، کشف شد که برگ های آسیب دیده 20 برابر بیشتر از برگ های آسیب ندیده اتیلن تولید می کنند. همچنین هنگامی که یک گیاه سالم در معرض سطح بالای اتیلن قرار دارد، سطح تانن آن در عرض 30 دقیقه افزایش پیدا خواهد کرد.

حرف زدن درختان

ارتباط درختان سخنگو با تغذیه زرافه ها

برای دیدن این عمل نیازی نیست که دانشمند باشید بلکه می توانید آن را هنگام تغذیه زرافه ها از برگ درختان مشاهده کنید. زرافه ها اغلب زمان کوتاهی را صرف تغذیه از یک درخت می کنند و برای جلوگیری از بالا رفتن سطح تانن سریع به درخت دیگری برای تغذیه مراجعه می کنند.

هم چنین آن ها تغذیه از درختان را در خلاف جهت وزش باد انجام می دهند تا از درختانی که پیام را دریافت کرده و سطح تانن خود را بالا برده اند؛ دوری کنند زیرا تانن زیاد در درختان موجب تند شدن مزه برگ آن ها می شود. هورمون هایی که باعث انجام این عمل در گیاهان می شوند جاسمونات نام دارند و فرایند صحبت کردن درختان با یکدیگر جاسموناسیون نام گذاری شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید