اولیانوف: ایران حق تجدیدنظر در مواضعش در برجام را دارد

کدخبر: ۴۵۰۷۰۴
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نوشته ایران حق بازبینی در مواضعش در برجام را دارد.
اولیانوف: ایران حق تجدیدنظر در مواضعش در برجام را دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی نوشته جمهوری اسلامی ایران حق بازبینی در مواضعش در برجام را دارد.

برخی از کاربران اظهارات روز گذشته «حسین  امیرعبداللهیان» درباره مذاکرات وین را به منزله مخالفت او با درخواست اولیانوف تفسیر کردند. آقای امیرعبداللهیان روز گذشته گفته بود ایران فرمت مذاکرات وین را قبول دارد اما نمی‌خواهد از نقطه پایان دور ششم این گفت‌وگوها وارد مذاکره با طر‌ف‌های برجام شود. 

یکی از کاربران فضای مجازی در اعتراض به کاربری دیگر که اظهارات امیرعبداللهیان را به مخالفت او با اولیانوف تعبیر کرده نوشته است: «آیا منظورتان این است که الان ما از سفیر روسیه درباره نحوه هدایت دیپلماسی کشور دستور می‌گیریم؟ این خودتحقیری برای برخی از ایرانی‌هایی که دنبال کسب تأیید از خارجی‌ها هستند کی به پایان می‌رسد؟»

اولیانوف در پاسخ به این کاربر نوشته است: «مسئله دستور دادن نیست بلکه مسئله فرهنگ دیپلماسی است. پیش‌نویس‌های مربوط به ماه ژوئن حاصل تلاش‌هایی جمعی بوده و نمی‌توان آن‌ها را دور انداخت».

این دیپلمات روس افزود: «البته ایران حق دارد در موضع خود تجدید نظر کند. از ارائه  توضیح در این‌باره قدردانی می‌کنیم. این پیش‌نویس‌ها چه ایرادی دارند؟»

امیرعبداللهیان روز گذشته (چهارشنبه) در پاسخ به به سؤال خبرنگار الجزیره عربی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار داشت: «مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم و گفت‌وگو بین آقای باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و آقای انریکه مورا شروع شد و امروز آقای باقری در بروکسل است برای تکمیل آن گفت‌وگوها. ما با آقای انریکه مورا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا درباره این گفت‌وگو می‌کنیم که زمانی وارد مذاکره جدید با ۱+۴ خواهیم شد، چگونه مذاکره و چگونه در مسائل تمرکز کنیم که اولا همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در اولین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند و ثانیا برگشتن آنها به برجام، آورده خیلی مهمی برای ما در جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود».

وی تصریح کرد: «ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز آقای باقری با آقای مورا و مسئولان اتحادیه اروپا درباره این‌که در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۴ شویم، تصمیم می‌گیریم. ولی دیر نخواهد بود و به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم».

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توئیتی درباره مذاکراتش با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نوشت: «گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد».

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید