مقصر احتمالی عدم بازگشت ایران به برجام این کشور است

کدخبر: ۴۵۰۷۸۵
اقتصادنیوز :‌نشریه ویک با اشاره به شفافیت ایران در بازگشت به برجام، مقصر احتمالی عدم بازگشت به توافق هسته‌ای را آمریکا خواند.
 مقصر احتمالی عدم بازگشت ایران به برجام این کشور است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه بریتانیایی ویک در گزارشی با اشاره به شفافیت ایران در بازگشت به برجام، مقصر شکل نگرفتن احتمالی چنین مسأله را آمریکا خواند.

نشریه ویک در گزارشی با عنوان «ایران به وضوح خواهان توافق هسته‌ای است؛ آیا بایدن نیز چنین می‌خواهد؟» نوشت: در صورتی که ایران به توافق هسته‌ای باز نگردد، احتمالا مقصر آن آمریکا خواهد بود.

این نشریه سپس در ادامه نوشت: ما این مسأله را می‌دانیم؛ چرا که ایران روز چهارشنبه اعلام کرد به مذاکرات برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) ملحق خواهد شد. این در حالی است که تهران توسعه فناوری‌های اتمی را در برابر برداشتن تحریم‌های اقتصادی محدود کرده است.

این نشریه همچنین نوشت با وجود آنکه بعد از انتخابات، امید‌ها در خصوص اینکه ایران و آمریکا بتوانند به توافقی برسند، کاهش یافته بود، اما ظاهرا همچنان امید در این زمینه وجود دارد.

ویک سپس نوشت: اکنون نوبت بایدن است که تلاشی همراه با حسن نیت به منظور بازگرداندن توافق به انجام برساند؛ اما پرسش اینجاست که آیا او چنین کاری را انجام خواهد داد؟ گفتن این مسأله سخت است. بایدن سال گذشته در مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که با ایران مجددا تعامل خواهد کرد؛ اما او کاری عجیب را انجام داد. در ماه فوریه دولت او پیشنهاد ورود همزمان ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای را رد کرد؛ به طوری که همزمان با از سر گرفتن تعهدات از سوی ایران، آمریکا نیز تحریم‌ها را کاهش دهد. بجای آن کاخ سفید خطاب به ایران گفت: اول شما.

این نشریه سپس در خصوص این اقدام آمریکا نوشت: این، اقدامی متهورانه بود؛ خصوصا با توجه به این مسأله که توافق اصلی در سال ۲۰۱۸ از سوی ترامپ و بدون هیچ دلیلی از آن عقب نشینی صورت گرفته بود. بجای پذیرش این شراط نابرابر، ایران ترجیح داد تا همچنان ذخایر غنی شده اورانیوم خود را افزایش دهد.

این نشریه در پایان نوشت ایران احیای توافق صلح را ترجیح می‌دهد و بایدن نیز گفته است که چنین چیزی را می‌خواهد، و اکنون فرصتی برای اثبات آن وجود دارد.

گفتنی است پیشتر میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی، توضیحاتی را درباره سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو ارائه داد و آن را در راستای گفتگو‌های دو جانبه و مسیر مذاکرات احیای برجام دانست.

او در این توئیت نوشت: برای جلوگیری از گمانه زنی ها، می‌توانم به شما اطمینان دهم که این یک مسیر جداگانه و مجزا برای مذاکرات بر سر برجام نیست. رایزنی‌های دوجانبه مانند آنچه دیروز بین ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل رخ داد، عملی عادی است. ما مشتاقانه منتظر از سرگیری گفتگو‌های وین هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید