نکات جالب توجه که هنگام خرید قهوه مهم هستند

کدخبر: ۴۵۱۳۶۱
اقتصادنیوز: قهوه یکی از نوشیدنی‌های معطر و دلچسب است که جایگاه ویژه ای در دنیا دارد. خوردن آن به دلیل داشتن کافئین سبب بیدار نگه‌داشتن و رفع خستگی‌های شما در مواقع ضروری مانند زمانی که مشغول رانندگی هستید، می‌شود.
نکات جالب توجه که هنگام خرید قهوه مهم هستند

خرید قهوه و مصرف آن چه تأثیری بر سلامت دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، همانطور که می‌دانید قهوه یکی از نوشیدنی‌های معطر و دلچسبی است که جایگاه مخصوصی در دنیا دارد. خوردن آن به دلیل داشتن کافئین سبب بیدار نگه‌داشتن و رفع خستگی‌های شما در مواقع ضروری مانند زمانی که مشغول رانندگی هستید، می‌شود. خرید قهوه امروزه یکی از واجبات محسوب می‌شود و دم‌کرده قهوه تقریبا به‌صورت روزانه در میان افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوردن این ماده سبب نشاط و سرزندگی شما خواهد شد و از فواید دیگر استفاده از این دانه پرطرفردار می‌توان به هوشیار کردن مغز و اعصاب، کاهش اشتها، رفع یبوست، تنفس بهتر، تحریک و تقویت حافظه، ایجاد آرامش، تحریک‌قوای‌جنسی، تب‌بری، رفع یرقان، هضم آسان، درمان سرفه، خاصیت آنتی‌باکتریالی، رفع درد و سردرد، تقویت مقاومت در ورزشکاران و جلوگیری از کرم زدن دندان‌ها اشاره کرد.

نکات مهم در خرید قهوه به‌صورت آنلاین

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید یک محصول باید به آن توجه کرد، داشتن اطلاعات کامل از ویژگی‌های محصول است. هنگام انتخاب قهوه نیز عوامل زیادی بر خرید نهایی شما تأثیرگذارند، اگر به‌دنبال یک خرید باکیفیت و توأم‌ با رضایت هستید، لازم است تا در ابتدا با انواع قهوه و عوامل مؤثر در انتخاب آن به‌طورکامل آشنا شوید. در ادامه تلاش کردیم تا این نکات را در قالب یک راهنمای جامع و کامل جهت خرید این محصول به شما ارائه دهیم.

در واقع ابتدا دانه‌های قهوه در داخل میوه این گیاه قرار دارد و پس از چیدن میوه و جداکردن دانه سبز قهوه از آن، این دانه‌ها طی فرایند برشته‌کاری یا رست‌کردن آماده مصرف و دم‌کردن می‌شوند. روش‌های متنوعی جهت تهیه قهوه در دنیا وجود دارد، اما پیش از طرز تهیه قهوه لازم است تا در هنگام خرید این دانه خوش‌عطر و بو دقت داشته باشید تا محصولی را بخرید که تازه است و فرایند رست آن تازه انجام شده است. برای این منظور یکی از سایت‌هایی که در این زمینه محصولات تازه و باکیفیت ارائه می‌کند  سایت قهوه سیراف است و شما عزیزان می‌توانید جهت خرید قهوه به صورت اینترنتی از این فروشگاه اقدام نمایید.

عوامل موثر در خرید قهوه مناسب

انواع دانه قهوه و مقایسه آن‌ها

معروف‌ترین انواع دانه قهوه ، دانه‌های عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta) هستند و ممکن است به‌صورت ترکیبی یا جدا به فروش برسند. اما این دو دانه ازنظر میزان کافئین، ظاهر، عطر و طعم بسیار با یک‌دیگر متفاوت هستند. همچنین کاشت میوه قهوه در مناطق مختلف سبب ایجاد طعم‌های متفاوتی در دانه قهوه می‌شود و طعم قهوه ممکن است تلخ یا ترش شود. معمولاً قهوه عربیکا دارای طعمی ترش و روبوستا طعمی تلخ دارد.

در بین انواع دانه قهوه، دانه عربیکا قیمت بالاتری دارد و به‌مراتب از کیفیت بهتری برخوردار است ولی قهوه روبوستا نسبت به عربیکا عطروطعم خوبی ندارد. اما اگر بخواهیم از نظر میزان کافئین این دو نوع قهوه را مورد بررسی قرار دهیم، روبوستا از مقدار کافئین بالاتری برخوردار است. به‌طورکلی عربیکا جز محبوب‌ترین دانه‌های قهوه محسوب می‌شود و کاربرد بسیار بالایی در دنیا دارد؛ اما با وجود مزیت‌های این دانه و عطروطعم بی‌نظیر آن، کشت و رشد میوه آن سخت است و قیمتش هم به همین دلیل بالاست.

چنانچه در خرید خود به دنبال قهوه‌ای با کافئین بالا هستید تا به‌کمک آن تمرکز خود را افزایش دهید یا وزنتان را کم کنید، عربیکا انتخاب مناسبی برای شما نیست و در عوض روبوستا گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود.

خرید قهوه به‌صورت دانه یا آسیاب شده

مسلماً خرید قهوه به‌صورت دانه به‌علت حفظ بیشتر عطروطعم و تازه‌تر بودن، گزینه بهتری نسبت به آسیاب شده آن است. اما خرید دانه قهوه درصورتی‌ بهتر است که در منزل خود امکان آسیاب کردن قهوه را داشته باشید و از نحوه و مدت‌زمان دقیق آسیاب‌کردن آن را مطلع باشید. در غیراین‌صورت می‌توانید آن را به‌صورت آسیاب شده از فروشگاه‌های معتبر باکیفیت بالا خریداری نمایید و به‌راحتی مصرف کنید.

قهوه‌ترک یا اسپرسو یا فرانسه

از اصلی‌ترین تفاوت‌های قهوه‌ترک و فرانسه (اسپرسو) اندازه و مدت‌زمان آسیاب‌کردن دانه قهوه است. در قهوه‌ترک دانه‌ها باید بسیار ریزونرم و همانند آرد باشند، اما در قهوه فرانسه دانه‌ها درشت‌ترند و بسته به تهیه در دستگاه اسپرسوساز خانگی یا صنعتی این درشتی دانه‌ها بیشتر می‌شود. اما جدا از این موضوع یکی‌ دیگر عوامل مهم در تفاوت این دو نوع قهوه، دانه قهوه مورداستفاده در هرکدام است. همچنین قهوه‌ترک را می‌توان با قهوه‌جوش معمولی برروی گاز دم‌کرد، ولی قهوه فرانسه باید حتماً با دو دستگاه اسپرسو ساز فرنچ پرس یا قهوه ساز برقی تهیه شود.

طعم قهوه

خرید قهوه

بدون شک تنها با دیدن ظاهر یک قهوه نمی‌توان درباره کیفیت آن نظر داد و باید حتماً آن را چشید. توجه به طعم قهوه از دیگر نکات تشخیص یک قهوه مرغوب و باکیفیت است. قهوه‌ها دارای طعم‌های متنوعی هستند؛ بنابراین انتخاب یک قهوه و طعم آن کاملاً سلیقه‌ای و بر اساس ذائقه است.

حتماً قهوه تازه بخرید!

هنگام خرید قهوه توجه به این نکته که قهوه حتماً تازه باشد، بسیار در کیفیت محصول تأثیر دارد. به گفته افراد باتجربه یک قهوه خوب قهوه‌ای است که از میزان اسیدیته مناسبی برخوردار باشد و عطروطعم آن فضا را پر کند. پس از دم کردن قهوه کمی از قهوه را بدون هیچ‌گونه افزودنی مانند: شیر وشکر بچشید و تازگی و کیفیت آن را بررسی کنید. دانه قهوه نباید آنقدر بو داده شود که مزه سوختگی دهد و نه آن‌قدر کم بو داده شود که هیچ عطر خاصی نداشته باشد.

قهوه خارجی بخریم یا ایرانی؟

اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، همه قهوه‌ها از خارج از ایران آمده‌اند؛ زیرا در ایران اصلاً دانه قهوه کشت داده نمی‌شود. این دانه‌ها به‌صورت سبز وارد ایران شده و  پس از پروسه برشته‌کاری بسته‌بندی می‌شوند. اما قهوه‌ای که در داخل کشور رست شده، به‌مراتب از قهوه‌ای که در خارج رست و بسته‌بندی شده تازه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

نگهداری قهوه

شاید فکر کنید که نگهداری قهوه در ظروف شیشه‌ای گزینه بسیار خوبی است، اما  به منظور حفظ طراوت و عطروطعم قهوه و محافظت از آن دربرابر نور و دما بهتر است تا قهوه را در پاکت‌های زیپ دار در جای خشک‌وخنک نگه داری کنید. حتماً دقت کنید که قهوه را به‌مقدارکم و برحسب نیاز بخرید و به‌صورت تازه استفاده کنید تا از کیفیت بالای آن بهرمند شوید. همچنین قراردادن قهوه در یخچال بسیار کار نادرستی است، زیرا این ماده فوراً بوی دیگر موادغذایی اطرافش را به‌خود می‌گیرد و رطوبت یخچال هم کیفیتش را پایین می‌آورد.

وسیله دم کردن قهوه

خرید قهوه

هنگام خرید انواع قهوه جدا از بررسی عطروطعم آن باید به اینکه قرار است قهوه خود را با چه وسیله‌ای تهیه  و دم کنید، توجه نمایید. درنتیجه اگر می‌خواهید قهوه خود را با اسپرسوساز درست کنید، می‌توانید از قهوه‌های ترکیبی (Blends) و همچنین قهوه‌های (Single Origin) استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید با دستگاه کمکس و یا V60 قهوه خود را دم کنید، قهوه‌های ترکیبی که پایه عربیکا دارند و یا Single Origin هستند، برای خرید شما گزینه مناسبی خواهند بود.

سخن پایانی خرید قهوه

در هنگام خرید قهوه نباید بی‌توجه به عوامل گفته شده قهوه خود را انتخاب کنید. همچنین دقت کنید تا قهوه را حتماً از فروشگاه‌ها و سایت های معتبری مانند سایت قهوه سیراف تهیه کنید تا مبادا اجناس کهنه و بی‌کیفیت نصیب شما شود. فروشگاه آنلاین قهوه سیراف آماده ارائه خدمت به شما عزیزان در زمینه فروش انواع قهوه و محصولات مرتبط با قهوه نظیر: اسپرسوساز و ... است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید