سه‌شنبهِ سرنوشت‌ساز مجلس

رئیسی به مجلس برود، فیاضی رأی می‌آورد؟

کدخبر: ۴۵۴۳۶۴
دومین وزیر پیشنهادی رئیسی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش مسیر نه‌چندان همواری برای کسب رأی از مجلسی‌ها دارد.
رئیسی به مجلس برود، فیاضی رأی می‌آورد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام سید ابراهیم رئیسی،  مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. آن هم در شرایطی که گلایه‌ها و انتقادات درباره انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم شدت گرفته است و مسعود فیاضی هم کسی نیست جز برادر داماد علیرضا زاکانی. 

کاندیدای پیشنهادی حاشیه‌ساز شد

با حضوری شدن مدارس و همچنین نزدیک شدن به روزهای آخر دوره سرپرستی وزارت آموزش و پرورش، درخواست‌ها برای معرفی وزیر آموزش و پرورش از رئیس جمهور بیشتر شده بود. 

مسعود فیاضی، احمد حیدری و محمدطیب صحرایی از گزینه‌های مطرح برای سکانداری این وزارتخانه بودند. با این حال 17 آبان بود که خبر معرفی فیاضی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی منتشر شد. کاندیدای پیشنهادی از همان ابتدا بخاطر نسبت فامیلی‌اشبا شهردار تهران یعنی علیرضا زاکانی حاشیه ساز شد

هرچند که مخالفت‌ها به فیاضی تنها به این موضوع منتهی نمی‌شود و نداشتن سابقه و تجربه مرتبط با سیستم آموزش و پرورش از دیگر علت مخالفت‌ها با او است.  

فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان، درباره مخالفت خود با فیاضی می‌گوید؛ «شاید بتوان گفت فیاضی، گزینه پیشنهادی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی، بی‌وقت‌ترین پیشنهادی بوده که تاکنون در این سال‌ها صورت گرفته است، چون فیاضی نه منش مرتبط با سیستم آموزش و پرورش را می‌داند و نه سابقه کاری مرتبط در این زمینه را دارد. در کل، نگاه تحکم‌آمیز او به نظام آموزش و پرورش با وضعیت کنونی این وزارتخانه مطابقت ندارد. 

علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش نیزو در واکنش به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفته است؛ «من چون ایشان را نمی‌شناسم نظری هم ندارم، زیرا به هر حال باید افراد را شناخت تا بتوان نسبت به آن‌ها اظهار نظر کرد. آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد، ولی متاسفانه آموزش و پرورش در جامعه ما نزد مسئولان رده بالا از این جایگاه برخوردار نیست.» 

رئیسی به مجلس برود، فیاضی رأی می‌آورد؟ 

اگرچه پیش‌بینی‌ها بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی حکایت از همکاری و تعامل بیشتری میان خانه ملت و پاستور داشت و با وجود آن که از عمر دولت رئیسی تنها چندماه سپری شده، هشدارها درباره رابطه سرد مجلس و دولت طی چند روز اخیر از سوی نمایندگان مطرح شده است.  

فشارهای اقتصای و گرانی‌ها هم باعث شده بهارستانی‌ها با استفاده از تریبون مجلس از گلایه‌های خود نسبت به عملکرد وزرا بگویند.  

سید کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده مردم اردبیل در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به دولت گفت: وزرا توجهی به رفتار و گفتار نمایندگان ندارند این در حالی است که آن‌ها ۲۵۰ رای از نمایندگان مردم اخذ کردند و رفتند که اگر امروز انتخاباتی برگزار شود ۵۰ تا ۷۰ رای هم نمی‌آورند. 

در این میان، در روز چهارشنبه، پس از آنکه قالیباف تصمیم به قرائت نامه رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گرفت صحن علنی برای لحظاتی متشنج شد و نمایندگان با فریادهای «دو دو» مخالفت و انتقاد خود را نسبت به این معرفی اظهار کردند، فریادهایی که در طول زمان قرائت‌ نامه رئیسی ادامه داشت. 

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: نگاه تحولی به موضوع آموزش و پرورش حائز اهمیت است، اما در شرایط فعلی انتظار جامعه فرهنگی این است که فردی از بین معلمان که دشواری‌های زندگی معلمی و دغدغه‌های ایشان را درک کرده باشد سکان هدایت وزارت را به عهده بگیرد. آموزش و پرورش به قیم نیازی ندارد. 

با این وجود، فیاضی موافقان خود را هم در میان نمایندگان دارد، تا جایی که احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان این که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای شخصیتی علمی بوده و برنامه‌های خوبی درباره وزارت آموزش و پرورش دارد، از نظر مثبت کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش مجلس نسبت به او خبر داد. 

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: حضور رئیس جمهور تأثیر زیادی در رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارد. 

همچنین، محمد رضا احمدی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلام، درباره جزئیات آخرین جلسات کمیسیون آموزش مجلس با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی توضیح داد که ماجرای آشنایی او با زاکانی به سال‌ها قبل از ازدواج برادرش با دختر زاکانی برمی گردد. زمانی که فیاضی با زاکانی آشنا شده برادرش که هم اکنون داماد زاکانی است ۶ ساله بوده و دختر آقای زاکانی در آن زمان ۱ ساله بوده است.  بر اساس این توضیحات معرفی فیاضی به عنوان گزینه وزارت ربطی به رابطه او با شهردار تهران ندارد. 

مدرک کارشناسی فیاضی جنجالی شد

اما تنها نسبت فامیلی با زاکانی حاشیه ساز نبود. پس از معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر  پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر آنکه فیاضی، ورودی سال ۱۳۷۳ دانشگاه تهران در رشته مهندسی عمران و فارغ‌التحصیل سال ۱۳۸۸ است. 

پس از انتشار این خبر، عکسی از مدرک تحصیلی این وزیر پیشنهادی در فضای مجازی منتشر شد که او ورودی سال ۱۳۷۳ رشته مهندسی عمرانِ دانشگاه تهران بوده و در ۳۱ فروردین ۱۳۷۸ فارغ‌التحصیل شده‌ است.  

پاسخ وزیر پیشنهادی رئیسی به حاشیه‌ها

انتقادات نسبت به وزیر پیشنهادی رئیسی آنچنان سر و صدا به پا کرد که فیاضی در نشستی با اصحاب رسانه به حواشی مطرح شده درباره خودش از جمله انتخابش به علت نسبت فامیلی‌اش با "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزی‌های مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ داد. 

او درباره نسبت فامیلی‌اش با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت:  بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکده‌های ما کنار هم بود و از طریق فعالیت‌های بسیج با هم آشنا شدیم. آن زمان، آقای داماد شش ساله و عروس خانم یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از این نسبت فامیلی، سال‌ها دوست و آشنا بودیم. 

فیاضی همچنین  درباره مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی نیز گفت: ما که در طرح اولیه دخالتی نداشتیم، ولی بعد که به مرکز پژوهش‌های مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که آن را پس بگیرید یا اصلاح کنید که صیانت حذف و به طرح حمایت از حقوق کاربران تبدیل شد. برای بررسی آن، به تمام دستگاه‌ها نامه زدیم که همه نامه‌نگاری‌ها، حضور نمایندگان دستگاه‌ها و صورتجلسه‌ها موجود است. این روند در مرکز پژوهش‌ها هم دنبال شد. عیناً ۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است. 

سه‌شنبه سرنوشت‌ساز

باید منتظر روز سه شنبه ماند و دید آیا مجلس بازهم با وجود انتقادات بخاطر همکاری با دولت به گزینه پیشنهادی رأی خواهد داد یا برای خط و نشان کشیدن برای دولتی‌ها و همراه شدن با انتقادات افکارعمومی و کارشناسان مخالف وزیر پیشنهادی به دومین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش رأی منفی می‌دهد. . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید