تحلیل مرعشی از اعتراضات مردم در اصفهان/ به مذاکرات وین خوش‌بین نیستم

کدخبر: ۴۵۶۲۷۰
مرعشی گفت: اگر امروز مردم به دلیل تنش آبی موجود معترض می‌شوند، بخشی از دلایل این اعتراض را در حل نشدن مسائل اقتصادی که بر مدیریت کشور نیز تأثیر گذاشته، می‌توان یافت.
تحلیل مرعشی از اعتراضات مردم در اصفهان/ به مذاکرات وین خوش‌بین نیستم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، مذاکرات احیای برجام بار دیگر و این بار با حضور نمایندگان دولت جدید ایران و کشورهای مذاکره کننده به جز آمریکا، 8 آذرماه در وین اتریش آغاز خواهد شد. 

اما آیا مذاکرات در دولت رئیسی با وجود مخالفت برخی اعضای تیم مذاکره کننده و دولتمردان با برجام به سرانجام خواهد رسید؟ 

حسین مرعشی با انتقاد شدید از طولانی شدن مذاکرات در دو دهه اخیر می‌گوید؛ بحرانی که پرونده هسته‌ای ایران برای کشور ایجاد کرده موجب شده تا بسیاری از بخش‌های مهم اقتصادی و توسعه‌ای ایران دچار ضررهای جبران ناپذیر شود.  

او ضمن تأکید بر بدعهدی طرف مقابل در جریان مذاکرات هسته‌ای به این مسأله نیز اشاره دارد که غرب در مقام قدرت قرار دارد و باید از دریچه مذاکره راه‌حلی برای برون رفت از فضای فعلی ایجاد کرد. 

حاکمیت در دوراهی اقتصاد و برنامه هسته‌ای قرار دارد؟

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی،  در پیش بینی از روند احتمالی مذاکرات هسته‌ای در وین، اظهار داشت: امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که باید بین دو امر مهم که عبارتند از؛ پیشبرد اهداف کشور در دانش هسته‌ای و دیگری احیای اقتصاد ایران، دست به انتخاب بزند.

وی تأکید کرد: پیشبرد برنامه هسته‌ای از نظر تأثیرگذاری بر «امنیت» و حتی «اقتصاد» تنها یک درصد از مسائل امروز ایران را به خود معطوف می‌کند و در نقطه مقابل ۹۹ درصد از مسائل حول محور اقتصاد می‌چرخد.

اعتراضات اخیر اصفهان ریشه اقتصادی دارد

مرعشی با طرح این پرسش که باید دید اولویت حاکمیت بین دو مسأله مذکور چیست، بیان داشت: بنده معتقدم اولویت امروز جامعه ایران؛ احیای اقتصاد است. به نظر می‌رسد که اگر توجه لازم به امورات مربوط به اقتصاد نشود، کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. چالش‌هایی که نمونه‌های آن را امروز در اصفهان شاهد هستیم.

این عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: اگر امروز مردم به دلیل تنش آبی موجود معترض می‌شوند، بخشی از دلایل این اعتراض را در حل نشدن مسائل اقتصادی که بر مدیریت کشور نیز تأثیر گذاشته، می‌توان یافت.

مذاکرات هسته ای تبدیل به بحران شده است

مرعشی تصریح کرد: متاسفانه عنصری به نام زمان در بحران‌های پیش آمده هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد از طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: نزدیک به دو دهه است که موضوع مذاکرات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبدیل به یک بحران شده است. سال‌هایی که تحت تاثیر آن، اقتصاد ایران زمین‌گیر شد.

وی تأکید کرد: بسیاری از پروژه‌های توسعه صنعتی به دلیل بحران موجود بر زمین مانده‌اند که نتیجه آن را می‌توان در زندگی مردم و وضعیت فعلی کشور به طور کامل مشاهده کرد. حتی بحران فعلی در این سال‌ها منجر به این شد که بخشی از جامعه نخبگانی نیز کشور را ترک کنند.

غرب دروغگوست اما قدرت در اختیار آنهاست

مرعشی با تأکید بر این نکته که طرف مقابل ایران (غرب) برخورد دوگانه‌ای با موضوع برنامه هسته‌ای کشورمان دارد، بیان داشت: همه می‌دانیم که غرب دروغگو است، اما باید بپذیریم که قدرت نیز در اختیار آنها است.

مذاکرات باید از نقطه ای که متوقف شده ادامه یابد

وی گفت: اگر اولویت حاکمیت احیای اقتصاد کشور باشد، قطعا مصلحت بر این است که مذاکرات از همان نقطه‌ای که در دولت آقای روحانی متوقف شد، دوباره آغاز شود و مسائل مربوطه به سرعت حل و فصل شود.

توسعه هسته‌ای مهم‌تر است یا اقتصاد؟

این عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: از سوی دیگر اگر حاکمیت بنای خود را بر توسعه دانش هسته‌ای خود گذاشته باشد، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا از وقفه پیش آمده برای پیشرفت برنامه خود استفاده کند و حتی از تأخیر پیش آمده استقبال نیز کند.

مرعشی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از دو مسیر بالا امروز در اولویت حاکمیت قرار دارد، اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم توسعه دانش هسته‌ای مسأله‌ای مهمتر از اقتصاد برای بخش حاکمیتی کشور است.

مذاکره‌کنندگان دستورات دیکته‌شده را اجرا خواهند کرد

این سیاستمدار اصلاح‌طلب در ادامه و در خصوص احتمال تأثیرگذاری نگاه مذاکره‌کنندگان جدید به برجام بر روند جلسات وین در آذرماه، گفت: موضوع مذاکرات هسته‌ای تبدیل به مسأله‌ای فرا دولتی شده و کسانی که به وین سفر می‌کنند نیز در جایگاهی نیستند که نظرات سیاسی خود را بر روند مذاکرات تحمیل کنند. قطعا در مذاکرات پیش رو نیز تیم مذاکره‌کننده سیاست‌های دیکته شده را دنبال خواهد کرد.

مرعشی در پایان و در مواجهه به  پرسشی درباره نتیجه احتمالی مذاکرات پیش رو در وین، اظهار داشت: به نتیجه مذاکرات در ۸ آذر خوشبین نیستم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید