باهنر: برای خروج از برجام مجازات تعیین شود/ مخاطب اصلی ما در مذاکرات اروپا است

کدخبر: ۴۵۷۹۵۶
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما در این دور به مذاکرات رفتیم و هدف و قصد ما تفاهم است؛ اما با حفظ مصلحت و منافع ملی کشورمان، ما به دنبال حقوق قطعی خودمان هستیم و تحریم‌ها باید برداشته شود تا ما بتوانیم به تعهدات برجامی خودمان بازگردیم.
باهنر:  برای خروج از برجام مجازات تعیین شود/ مخاطب اصلی ما در مذاکرات اروپا است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) ضمن گرامیداشت هفته مجلس یاد و خاطر شهید مدرس گفت: مدرس از معدود کسانی بود که امام خمینی (ره) از او به عنوان نماینده‌ای انقلابی، ایثارگر، دلیر و خردورز یاد می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه به تازگی از هفته بسیج عبور کردیم، افزود: بسیج همواره یار ملت و  در دفاع مقدس و سازندگی بوده است؛ امروز که جنگ از حالت سخت‌افزاری به حالت نرم‌افزاری تغییر شکل داده، بسیج امید و پشتیبان ملت ایران است که امام خمینی قبل از حمله صدام به ایران فرمان تاسیس این نهاد مردمی را دادند و همین نکته، دوراندیشی و عمق‌نگری امام را ثابت می‌کند.

باهنر با بیان اینکه بسیج یک مکتب است نه یک شغل، اظهار کرد: بسیج همواره برای دفاع و خدمت در همه مرزها و همه خاکریزها حضور داشته است. این نهاد مردمی مختص صنف، جنس، سن و قشر خاصی نیست اما ناخودآگاه واژه بسیج یادآور جوانان است و با بیانیه گام دوم انقلاب و امیدی که مقام معظم رهبری به حضور جوانان دارند همخوانی زیادی دارد. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شهید محسن فخری‌زاده درباره این شهید عنوان کرد: او یکی از شهدای هسته‌ای است که در ترورهای ناجوانمرادنه‌ای که رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه آمریکا انجام می‌دهد به شهادت رسید؛ اما ملت ایران نشان داده که با شهادت عناصر موثر جدی تر و جازم تر می شود تا اهداف خود را پیش ببرد.

وی درخصوص مصاحبه‌ اخیرش توضیح داد و گفت: روند اینطور بوده که هر مسئولی روی کار می‌آید، سعی دارد نفرات و مسئولان قبل از خود را مقصر جلوه دهد؛ بر این اساس در مصاحبه‌ای عنوان کردم که اوایل انقلاب تا چند سال شرایط را به حکومت شاهنشاهی نسبت می‌دادیم که درست هم بود، اما بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب باید دستاورد خودمان را داشته باشیم.

مطالبات مردم همواره جلوتر از امکانات کشور بوده است

باهنر خاطرنشان کرد: البته در کارنامه‌ای که سال ۹۷ از عملکرد جمهوری اسلامی را بررسی و در رسانه‌ها منتشر شد، طوماری از دستاوردها در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه عمران، افزایش سطح سواد، پیشرفت در حوزه دفاع و بسیاری موارد دیگر به چشم می‌خورد که قدم‌های سنگین و معجزه‌آسایی در هر کدام از آنها برداشته شده است؛ اما چون مطالبات مردم همواره جلوتر از امکانات کشور بوده بنابراین همیشه از مطالبات عقب‌تر هستیم.

وی با بیان اینکه باید گوش شنوایی برای مطالبات مردم داشته باشیم تصریح کرد: بهتر است به دنبال مطالباتی برویم که اجرای آنها ممکن است و به دنبال مواردی نرویم که عملا امکان دسترسی به آنها وجود ندارد یا یا در کوتاه مدت امکان پذیر نیستند.

باهنر ادامه داد: متاسفانه بعد از مصاحبه‌ای که انجام دادم برخی رسانه‌ها از خارج یا داخل با بداخلاقی، جملاتی را به صحبت‌های من اضافه کردند و اینطور آن را منتشر کردند که گویی من از خوبی اقدامات حکومت شاهنشاهی حرفی زده‌ام؛ این از بداخلاقی‌های بی‌شرمانه‌ای بود که رسانه‌ها انجام دادند. من هرگز چنین حرفی نزدم و این اعتقاد را ندارم و فکر می‌کنم اگر صدها سال از ناجوانمردی‌ها و کم‌کاری‌های رژیم طاغوت بگوییم باز هم ناکارآمدی آنها تمام شدنی نیست.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی درباره نتایج مذاکرات وین گفت: مذاکرات رسمی فردا بعد از ظهر آغاز خواهد شد؛ مذاکره دور اول قرار است چارچوبی برای نحوه و زمان‌بندی مذاکرات مشخص کند؛ نکته این است که برای ما مذاکره اصل نیست بلکه وسیله ای است که ما را به اهدافمان برساند. 

باهنر عنوان کرد: دولت، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده بارها مواضع خود را درباره مذاکرات اعلام کرده‌اند؛ ما یک سری اسناد بالادستی داریم و این افراد موظف به رعایت آنها هستند. پیش از این یک معاهده بین‌المللی بین ایران و ۵+۱ امضا شد و هر طرف به انجام مواردی موظف شد که ایران به همه تعهداتش عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه آژانس انرژی هسته‌ای و مجامع مختلف بین‌المللی بارها اعلام کردند که ایران به همه موارد مشخص شده عمل کرده است، بیان کرد: در این میان یکی از کشورها اصطلاحا دبه کرد و زیر تعهداتش زد. آمریکا پیش از این هم تعهداتی با سازمان بهداشت، یونسکو، قرارداد ریو و بسیاری موارد دیگر خروج یک جانبه داشته و این بار با خروج از برجام کینه‌توزی خود نسب به ملت ایران را نشان داد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته تا مذاکرات را ادامه دهد؛ بار دیگر هم می‌گویم که مذاکره خودش هدف نیست و قرار نیست با انجام مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه، کارها را به تعویق بیندازیم. بحث‌ها را کرده‌ایم، هم مجلس تصویب کرده و هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که کلیه تحریم‌ها باید برداشته شود. ما هم نشان دادیم که اگر خواسته هایمان محقق نشود توانایی‌هایی داریم. 

مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم؛ مقصود ما تفاهم است

باهنر با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیرغم مضراتش، در بسیاری موارد به ما کمک کرد که روی پای خودمان بایستیم، گفت: قصد ما تفاهم است، اما با حفظ عزت، مصلحت و منافع ملی کشور. ما دنبال هیچ‌چیز جز منافع مردم ایران نیستیم. این جز حقوق ما است که همه تحریم‌ها لغو شود تا ما هم به همه تعهدات برجامی خود بازگردیم. در گذشته هم نشان داده‌ایم که به همه موارد عمل خواهیم کرد. 

وی ضمن آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره‌کننده عنوان کرد:  امیدواریم کشور آمریکا تکلیف خود را نسبت به موضوع مذاکرات روشن کند؛ اروپا هم باید مقداری مدبرانه‌تر و عاقلانه‌تر عمل کنند. آنها حرفی در ظاهر می‌زنند که نگران ارتباطات اقتصادی خود با آمریکا هستیم و اگر برای رفع تحریم‌های ایران مقابل آمریکا بایستیم دچار ضرر می‌شویم. اروپا باید درباره این مسئله تکلیف خودش را روشن کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه امروز همه معترف هستند که حداکثر تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد چین آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت، گفت: بعضا ممکن است منافع کوتاه مدت و دراز مدت با هم در تضاد باشند. اروپا برای موفقیت در دراز مدت باید از برخی منافع کوتاه مدت خود عبور کند و از زیر سایه آمریکا خارج شود. کما اینکه ما هم با همین روند اگرچه در کوتاه مدت فشارهایی را متحمل شده‌ایم اما در دراز مدت به موفقیت رسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: مخاطب ما در این دوره از مذاکرات بیشتر اروپایی‌ها هستند؛ آنها باید بدانند که اگر کسی بعد از این بخواهد از معاهده خارج شود چه نوع جریمه و مجازاتی برای او معین خواهد شد. بقیه شرکا هم باید کاملا مشخص کنند که اگر یک نفر زیر تعهداتش زد سایرین چگونه می‌خواهند آن را جبران کنند.

باهنر با تاکید بر اینکه باید با دید محتاطانه و تجربه گذشته مسائل را پیش ببریم بیان کرد: ما مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم؛ مقصود ما تفاهم است اما با رعایت عزت و مصلحت و منافع ملی خودمان.

لزوم ادغام شورای وحدت و ائتلاف/جبهه‌های ژله‌ای به جایی نمی‌رسند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به خبرنگار مهر درباره ادغام شورای وحدت و شورای ائتلاف و تصمیم برای چگونگی حضور در انتخابات ۱۴۰۲ گفت: من معتقد هستم در نظام مردم‌سالاری دینی، ما ناچار به داشتن چند حزب فراگیر قدرتمند، موضع دار و متولی‌دار هستیم. برخی هم معتقدند که باید دو حزب داشته باشیم یا برخی دیگر موافق حضور چند حزب در کشور هستند. البته تک حزبی بودن پاسخگو  نیست و در نظام جمهوری اسلامی هم مد نظر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه کارکرد احزاب به مردم‌سالاری شکلی منسجم می‌دهد عنوان کرد: در شرایط فعلی تعداد احزاب مورد تایید وزارت کشور زیاد است، ما احزاب زیادی داریم، طبق قوانین جدید به ۱۳۰ تا ۱۴۰ حزب رسیدیم و البته برخی از آنان فقط یک مجوز در جیب یک خانم یا آقا هستند و برخی دیگر هم که فعال هستند در انتخابات با همراهی چند حزب دیگر ائتلاف می‌کنند که خاصیت ژله‌ای دارند .

باهنرگفت: این احزاب ناچارا در زمان انتخابات باید با یکدیگر ائتلاف کنند و خروجی این رویه منجر می‌شود که اهداف مدنظر برخی جریان‌های سیاسی محقق نشود. جبهه‌ها و ائتلاف‌ها خاصیت ژله‌ای دارند و قوام و ثبات ندارند؛ در انتخابات‌های قبلی هم شاهد بوده‌ایم که ائتلاف‌ها در هر دوره یک اسم جدید پیدا می‌کند مثل شانا و جمنا.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی شورای ائتلاف و شورای وحدت باید تلاش کنند که یکپارچه شوند و با هم مسیر را ادامه دهند؛ همچنین در جبهه مقابل نیز اصلاح‌طلبانی که با اصل نظام مشکل ندارند توصیه ما به آنها این است که به سمت تشکیل یک حزب فراگیر بروند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه در انتخابات اکثر انرژی ما صرف ایجاد وحدت داخلی می‌شود خاطرنشان کرد: در عین حال مواضع شورای وحدت و شورای ائتلاف در برخی موارد با هم اختلاف دارند و هنوز تفاهمی برای ادغام این دو شورا صورت نگرفته است؛ اما باید تلاش کنیم این انسجام را محقق کنیم.

دولتی که هم و غمش غرب باشد از شرق بازمی‌ماند

باهنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر درک و هضم تفاوت عملکرد دولت سیزدهم علیرغم تحریم‌هایی که دولت قبل آنها را مانع اهداف می‌دانست، عنوان کرد: دولت‌ها و مجالس که روی کار می‌آیند تمامی‌شان، نقاط ضعف و قوتی دارند. حساسیت دولت‌ها با هم متفاوت است. وقتی هم و غم یک دولت می‌شود برجام، بالطبع همه مسائل کشور را به این موضوع پیوند می‌زند. اگر دولتی بر رابطه با غرب تاکید کند طبیعی است که از رابطه با شرق باز می‌ماند.

وی ادامه داد: البته می‌دانیم که روسیه و چین هم منافع خود را دنبال می‌کنند ما هم در ارتباط با هر کشوری باید به دنبال تامین منافع ملی خود باشیم. ما برای منافع ملی خودمان باید ارتباطات را برقرار کنیم. باید بگردیم و نقاط مشترک منافع خود را با سایر کشورها پیدا کنیم و دست روی همان‌ها بگذاریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید