تحلیل حقی اویغور از نتیجه مذاکرات وین با انتقاد از رفتار آمریکا

کدخبر: ۴۶۱۷۷۹
اقتصادنیوز: اویغور گفت: ایران و گروه ۴ +۱(روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) هیچکدام خواهان فروپاشی توافق هسته ای(برجام) نیستند و حتی اگر نتوانند به یک «توافق ایده آل» برسند برای دستیابی به یک راه حل میانه تلاش می کنند.
تحلیل حقی اویغور از نتیجه مذاکرات وین با انتقاد از رفتار آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «حقی اویغور» تحلیلگر ترکیه ای مسائل سیاسی و رئیس مرکز مطالعات ایران با انتقاد شدید از برخوردهای دوگانه آمریکا با مسائل منطقه و جهان از جمله برنامه های هسته ای ایران و اسرائیل، پیش بینی کرد، مذاکراتی که در وین جریان دارد با وجود «موانع متعدد»، با «مصالحه» پایان می یابد.

اویغور درگفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه می افزاید: ایران و گروه ۴ +۱(روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) هیچکدام خواهان فروپاشی توافق هسته ای(برجام) نیستند و حتی اگر نتوانند به یک «توافق ایده آل» برسند برای دستیابی به یک راه حل میانه تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه «طرف های مذاکرات برجام خواهان توقف مذاکرات نیستند و تشدید تنش نظامی سناریوی مطلوب هیچکدام نمی باشد»، خاطرنشان کرد که شاهد واکنش های تند اتحادیه اروپا و آمریکا به پیشنهادهای ایران بودیم و مدعی شدند انتظارات تهران زیاد است.

رئیس مرکز مطالعات ایران که مقر آن در آنکارا پایتخت ترکیه قرار دارد، تصریح کرد: از جزئیات پیشنهادهای ایران با خبر نیستیم زیرا تاکنون منتشر نشده اما همین سری بودن پیشنهادها دلیلی بر امکان ادامه مذاکرات است.

اویغور با بیان اینکه «ادامه روند مذاکرات آسان نخواهد بود»، مدعی شد که علت سخت بودن دست یابی به یک توافق «موازنه های داخلی در آمریکا و موازنه های جدید در ایران است».

این تحلیلگر سیاسی گفت: دولت جو بایدن که یک سال از ریاست جمهوری او می گذرد در حال از دست دادن قدرت است و با مشکلات جدی داخلی مواجه است. جمهوری خواهانی که حضور پررنگی در کنگره آمریکا دارند و حتی برخی دموکرات ها با توافق هسته ای ایران مخالف هستند.

وی ادعا کرد که در صورتی که طرفین در مذاکرات وین به توافق نرسند احتمالا آمریکا تحریم های جدیدی با هدف تحت تاثیر قراردادن ایران اعمال کند و در نتیجه راه برای تنش های بیشتر در منطقه هموار می شود.

رئیس مرکز مطالعات ایران با این ادعا، تهران با وجود تحمیل تحریم ها علیه آن در کوتاه مدت، به مذاکرات وین و توافق هسته ای با این استدلال که در میان مدت وبلند مدت به نفع ایران است، بازگشته است، افزود: آمریکا و اسرائیل خواستار توافق جدیدی هستند که شامل  محدودیت‌ فعالیت‌های منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک باشد اما اما ایران این خواسته‌ها را رد می‌کند.

اویغوربا تاکید به اینکه «بعید است ایران به ویژه در دولت جدید امتیازی بدهد و غیر منطقی است از آن چنین انتظاری داشت»، گفت که ایران معتقد است حقش برای فعالیت‌های هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم در معاهدات بین‌المللی تضمین شده است.

این تحلیلگر سیاسی ترکیه ای با انتقاد از برخوردهای دوگانه آمریکا در خصوص استفاده از فناوری هسته ای خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از امنیت خاورمیانه و اسرائیل می شود، این برخوردهای دوگانه بیشتر می شود به ویژه اینکه اسرائیل زرادخانه هسته ای دارد اما این واقعیت از سوی کشورهای غربی و حتی شرقی نادیده گرفته می شود.

رئیس مرکز مطالعات ایران با تاکید به اینکه غرب نمی‌خواهد نظم کنونی جهانی را که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده و در آن اسرائیل از موقعیتی استثنایی برخوردار شده است، تغییر کند افزود:هر چند آمریکا درصدد عقب نشینی از منطقه است وکشورهای غربی در حال از دست دادن نفوذ منطقه ای خود هستند اما اسرائیل هنوز درصدد استفاده کامل از شرایط منطقه است.

اویغور با بیان اینکه «اگر سایر کشورهای منطقه هم در همین راستا گام بردارند احتمالاً با فشارهای مشابهی مواجه خواهند شد»، اظهارداشت: معتقدم بحران‌های فوری در منطقه وجود دارد که جامعه بین‌المللی باید بیش از پرونده هسته‌ای ایران به آنها اهمیت دهد به ویژه اینکه ایران به توافق ها متعهد است و فعالیت‌های هسته‌ای آن تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی تصریح کرد: قرار دادن ایران در این شرایط و درعین حال نادیده گرفتن سایر مسائل ضروری برای امنیت منطقه مانند بحران مهاجران، جنگ های داخلی و کودتاهای نظامی، رویکردی کاملا سیاسی است.

این تحلیلگر ترکیه ای در همین حال گفته است که علت اصلی رویکردهای ضد ایران از سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون مخالفت آن با رژیم اسرائیل و مقابله با آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید