آمریکا و روسیه 20 دی ماه گفتگو می کنند

کدخبر: ۴۶۵۳۲۳
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد مقامات آمریکایی و روسیه توافق کرده‌اند در ماه ژانویه درباره اوکراین و دیگر مسائل امنیتی گفت و گو کنند.
آمریکا و روسیه 20 دی ماه گفتگو می کنند

به گزارش اقتصادیئز به نقل از ایرنا،   یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به تارنمای نشریه هیل گفت که واشنگتن علاقه مند به تعامل با روسیه برای گفت و گوی امنیتی راهبردی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ) است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا  همچنین گفت که آمریکا تصمیم ناتو برای برگزاری نشست شورای ناتو وروسیه را در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) را درک می کند. یک مقام ناتو این نشست را تایید کرده است.

هیل اضافه کرد همچنین، شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل جلسه خواهد داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد اوکراین روشن و ثابت بوده و این رویکرد، ایجاد اتحاد برای بازدارندگی و دیپلماسی است. در صورت اقدام روسیه علیه اوکراین، ما به عنوان یک ائتلاف در مورد عواقب این اقدام احتمالی روسیه متحد هستیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن گفت: ما همچنین در تمایل خود برای مشارکت در دیپلماسی اصولی با روسیه متحد هستیم.

وی توضیح داد وقتی ما وارد گفت و گو شویم، روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را مطرح کند و ما نیز نگرانی‌های خود در مورد فعالیت‌های روسیه را مطرح خواهیم کرد. ما به اصل حمایت از متحدان و شرکا از جمله اوکراین پایبند خواهیم بود. در این مذاکرات در برخی زمینه ها پیشرفت هایی خواهیم داشت و در برخی دیگر اختلاف نظر وجود خواهد داشت. دیپلماسی به این گونه است.
پیش از این، وزارت خارجه روسیه برنامه مسکو برای انجام مذاکرات امنیتی با واشنگتن در روز ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) را  اعلام کرد کرد.

به گزارش خبرگزاری ریانوستی ، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که واکنش آمریکا به این مساله تا کنون صریح بوده است.

وی همچنین حضور مقام های نظامی در مذاکرات مشابه با ناتو که از روز ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) آغاز می‌شود را با اهمیت خواند.

روسیه از آمریکا و ناتو می‌خواهد متعهد شوند که حضور این ائتلاف نظامی تا مرزهای اوکراین گسترش پیدا نکند، اقدامی که به گفته مسکو امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند.

روابط روسیه و ناتو بسیار پرتنش است و پس از روی کار آمدن حکومت غرب گرا در کی یف در سال ۲۰۱۴، پیمان ناتو همکاریها با مسکو را متوقف کرده و هر ساله چند رزمایش در نزدیکی مرزهای روسیه ازجمله در دریای سیاه برگزار می کند. در این میان، مسکو نیز برای قدرت نمایی رزمایش هایی را به اجرا می گذارد.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید