ورود دور هشتم مذاکرات وین به مرحله حساس/ عربستانی‌ها در هتل ماریوت چه می‌کردند؟

کدخبر: ۴۶۷۰۱۳
اگرچه کره جنوبی عضوی از توافق برجام بشمار نمی‌رود اما سفر معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین با هدف «حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران» از نگاه ناظران، نشانه مثبتی از پیشرفت در روند گفت‌وگوها در موضوع لغو تحریم ها محسوب می‌شود.
ورود دور هشتم مذاکرات وین به مرحله حساس/ عربستانی‌ها در هتل ماریوت چه می‌کردند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، گفت‌وگوها دیروز سه‌شنبه با برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافت. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران حوالی ساعت ۱۵ بعد از ظهر وارد هتل کوبورگ شد و دیدارهای جداگانه‌ای با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مذاکره‌کنندگان ارشد چین و روسیه داشت. وی همچنین با مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مجموع این مذاکرات حدود ۵ ساعت به طول انجامید و هیات‌ها بدون افشای جزئیات گفت‌وگوها به خبرنگاران از هتل کوبورگ خارج شدند. البته میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر به دیدار با مذاکره کننده ارشد ایران اشاره و عنوان کرد که دو طرف در مورد مسائل حل نشده که باید در جریان مذاکرات وین حل و فصل شوند، بحث کرده‌اند.

وی همچنین در توئیت دیگری به دیدار با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک اشاره کرد و نوشت که طرف‌ها درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و امکان پیشرفت گفت‌وگوها تبادل نظر کردند.

اما تحول مهمی که دیروز در فضای رسانه‌ای مرتبط با مذاکرات وین به ویژه میان خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، خبر سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین بود. وزارت امور خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چوی چونگ کان در تاریخ ۴ تا ۹ ژانویه به پایتخت اتریش سفر خواهد کرد تا با روسای هیات‌های مذاکره کننده که تلاش می‌کنند تا توافقات سال ۹۴ را احیا کنند ملاقات کند.

این بیانیه با اشاره به اینکه دولت کره جنوبی برای حل و فصل مسائل بلاتکلیف با ایران، با کشورهای کلیدی در ارتباط است افزود: هدف از سفر هیئت کره جنوبی بررسی راه های حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران از طریق رایزنی با این کشور و همچنین هماهنگی و ارتباط نزدیک با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و تروئیکا (فرانسه، آلمان و بریتانیا) است. بیانیه یادشده می‌افزاید که دولت کره جنوبی به حمایت دیپلماتیک خود برای احیای توافقات سال ۹۴ و تقویت روابط با ایران، ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، مسدود شده است.

حدود دو ماه قبل و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات وین هم وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که «چوی جونگ کان» و «رابرت مالی» در گفتگوی تلفنی، درباره تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات وین تبادل نظر کردند. وزارت خارجه کره جنوبی بدون اشاره به جزئیات این گفت‌وگو به ذکر این نکته بسنده کرد که دو طرف درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفت وگو و چوی بر تمایل سئول برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک تاکید کرد.

اگرچه کره جنوبی عضوی از توافق برجام بشمار نمی‌رود اما سفر معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین با هدف «حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران» از نگاه ناظران، نشانه مثبتی از پیشرفت در روند گفت‌وگوها در موضوع لغو تحریم ها محسوب می‌شود.

دیروز همچنین ساعاتی پیش از ورود آقای باقری به هتل کوبورگ شنیده شد که دیپلمات‌های عربستان سعودی وارد هتل ماریوت شدند که عموما جلسات هیات آمریکایی با گروه ۱+۴ برگزار می‌شود. اخبار تایید نشده و شنیده‌ها حاکیست که طرف‌های سعودی با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده است. در این جلسه گفته می‌شود که نمایندگان سه کشور اروپایی نیز حضور داشتند.

هنوز هیچ منبع رسمی شنیده های مذکور در خصوص دیدارهای صورت گرفته را رسما تایید یا تکذیب نکرده است؛ اما خبرنگاران وابسته به دولت عربستان که مقابل هتل کوبورگ مستقر بودند، حضور هیات سعودی در هتل ماریوت را در ارتباط با مذاکرات جاری تائید کرده‌اند. این مساله با توجه به اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه عربستان در حمایت از مذاکرات وین درکنار سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی می‌تواند نوید بخش تحولات مثبتی در عرصه گفت‌وگوها باشد.

همزمان تحولات تازه در روند مذاکرات وین، انگلیس بار دیگر و تحت فشار رژیم صهیونیستی مواضعی غیرسازنده درخصوص مذاکرات را تکرار کرد.  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در تماس تلفنی با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، با تکرار بهانه ضرب الاجل، ادعا کرد: زمان بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵  رو به پایان است.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شد و اینک به نظر می‌رسد که وارد مراحل حساسی شده است. طرف های غربی همچنان به بازی مقصر نمایی ایران ادامه داده و با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی اصرار دارند که زمان زیادی تا احیای توافقات سال ۹۴ باقی نمانده است. اما به نظر می‌رسد که پشت پرده تحولات رو به جلو و در مسیر پیشرفت در حال حرکت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید