نمایندگان مخالف لایحه بودجه 1401: سفره مردم در سال آینده کوچک‌تر می‌شود/ مالیات‌های لایحه بودجه، خالی کردن جیب مردم است

کدخبر: ۴۶۷۷۶۰
نماینده مردم رودبار در مجلس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با لحاظ جایگزین آن باشد. دولت در این خصوص می گوید پرداخت های نقدی را جایگزین قرار می دهیم که این خود آثار خوبی بر جامعه ما ندارد. دولت در دو ماه گذشته هیچ مدلی برای پرداخت نداشته است.
نمایندگان مخالف لایحه بودجه 1401: سفره مردم در سال آینده کوچک‌تر می‌شود/ مالیات‌های لایحه بودجه، خالی کردن جیب مردم است

به گزارش اقتصادنیوز، مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: دولت تلاش دارد بخشی از مشکلاتی را که از دهه های گذشته به او منتقل شده، در لایحه بودجه لحاظ کرده و رفع کند. اما همگی باید توجه داشته باشیم که توجه به این لایحه باید با واقعیت باشد. اگرچه این لایحه نقاط مثبت زیادی دارد اما همچنین می تواند مشکلات عدیده ای را برای جامعه ایجاد کند.

بنابر گزارش ایسنا، نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه عنوان کرد: هرکجا خواستیم یک موضوع دو نرخی را به یک نرخی تبدیل کنیم شاهد این بودیم که یک شوک به بازار وارد شده است و بر تورم کشور افزوده شده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با لحاظ جایگزین آن باشد. دولت در این خصوص می گوید پرداخت های نقدی را جایگزین قرار می دهیم که این خود آثار خوبی بر جامعه ما ندارد. دولت در دو ماه گذشته هیچ مدلی برای پرداخت نداشته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کم کردن ردیف های بودجه نکته بعدی این لایحه است، ادامه داد: این موضوع چانه زنی و لابی گری را افزایش می دهد و موجب رانت و از بین رفتن شفافیت می شود. موضوع مالیاتها نکته بعدی است هنگامی که شرایط اقتصادی کشور در شرایط رکود می باشد، گرفتن این مالیاتها به معنای خالی کردن جیب مردم و پول گرفتن از مردم می باشد، این مالیاتها بر سفره مردم فشار می آورد و مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در لایحه بودجه در حوزه افزایش حقوق، میانگین ۱۰ درصدی در نظر  گرفته شده، این در حالی است که این افزایش در برنامه توسعه متناسب با تورم پیش بینی شده است. از سوی دیگر در این لایحه افزایش مدت خدمت نیز از ۳۰ سال به ۳۲ سال مورد توجه بوده و باید مشخص شود این موضوع چه معنایی دارد؟.

گودرزوند چگینی در پایان اضافه کرد: لایحه بودجه نقاط قوتی نیز دارد چرا که ما در شرایط وخیم اقتصادی و تحریمها قرار داریم. جسارت دولت هم برای ورود به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ستودنی است اما این موضوع نباید به گونه ای رقم بخورد که موجب تحریک مردم شود.

 

افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در بودجه با تورم همخوانی ندارد

همچنین ایسنا نوشت؛

علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی امروز (یکشنبه)مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: مخالفت بنده در جهت تقویت لایحه است. بودجه پیشنهادی سال آینده مشکل معیشتی مردم را حل نمی‌کند، زیرا با تفکری نوشته شده که در چند سال گذشته بودجه براساس آن نوشته شد. زمانی بودجه می‌تواند مشکل معیشت را حل کند که اشتغالزایی داشته باشد و زمانی اشتغالزایی محقق می‌شود که بودجه عمرانی افزایش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ نگاهی به پروژه‌های عمرانی نشده است، اظهار کرد: ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور موجود است که بیش از ۱۰ سال از عمر آنها گذشته است اما در بودجه سال آتی به آنها توجه نشده است. راه‌ها و زیرساخت‌های عمرانی روستایی در لایحه بودجه سال آینده مغفول مانده است.

8EBhsKC5ablr

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه رضایت‌بخشی در لایحه بودجه دیده نمی‌شود. امروز تقریبا همه کارمندان از افزایش حقوق‌ها در سال آینده ناراضی هستند به جز مدیران بانک‌ها و مدیران شرکت‌های خصولتی. برای یکبار هم که شده نحوه پرداخت حقوق‌ها باید تغییر کند. باید از خرید زمان به خرید کار و فعالیت از کارمندان حرکت کنیم؛ در کجای دنیا این میزان از بودجه صرف حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: در بودجه سال آتی بیش از ۶۰ درصد مالیات‌ها افزایش داشته است بدون این‌که تغییری در تولید کشور ایجاد شود، چگونه می‌خواهیم این مالیات را از مردم بگیریم؟ افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان با تورم ۴۰ درصدی همخوانی ندارد، بدین ترتیب سفره مردم در سال آینده کوچک‌تر می‌شود.

پاک‌ فطرت در پایان گفت: به جای آنکه قیمت بنزین سالانه افزایش یابد ما آن را هفت سال ثابت نگه داشتیم و یک مرتبه آن را چند برابر کردیم. در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز قیمت سوخت تعیین تکلیف نشده است و مردم نمی‌دانند که دولت قرار است در این حوزه چه کند؟ ما ۱۲۱۰ دستگاه داریم که از بودجه پول می‌گیرند اما معلوم نیست این پول را چه می‌کنند؟ با این بودجه فاصله طبقاتی در سال آینده بیشتر می‌شود. امیدواریم دولت بودجه را اصلاح کند. کار اصلی مجلس شورای اسلامی تصویب و نظارت بر اجرای بودجه است که متاسفانه نظارت مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ ضعیف بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید