اولین واکنش رئیس پارلمان لبنان به تصمیم سیاسی سعد حریری

کدخبر: ۴۷۱۵۸۶
حریری گفت: برای قبول مسؤولیت تنها من پاسخگوی انقلاب ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹ بودم و استعفای دولت خود را تقدیم کردم. من تنها کسی بودم که پس از فاجعه ۴ اوت بیروت، سعی کردم از طریق دولتی متشکل از متخصصان، شیوه کار خود را تغییر دهم و مردم لبنان می‌دانند در هر دو مورد نتیجه چه بود.
اولین واکنش رئیس پارلمان لبنان به تصمیم سیاسی سعد حریری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس پارلمان لبنان تصمیم رئیس جریان المستقبل برای تعلیق فعالیت‌های خودش و اعضای این جریان را داستانی غم‌انگیز خواند.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگوی با روزنامه الجمهوریه این کشور در واکنش به تصمیم سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین این کشور و رئیس جریان المستقبل برای تعلیق حضور خود و جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی آتی اظهار کرد: تصمیم حریری ماجرای غم‌انگیزی است.

حریری روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی تعلیق فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی را اعلام کرده و از اعضای المستقبل خواست همین اقدام را انجام دهند.

رئیس جریان المستقبل مدعی شد: در راستای مسؤولیت‌پذیری خودم و اینکه متقاعد شده‌ام که با وجود نفوذ ایران در لبنان و سردرگمی بین‌المللی، تفرقه ملی و فرقه‌گرایی، هیچ فرصت مثبتی برای لبنان وجود ندارد، تعلیق فعالیت سیاسی خود را اعلام می‌کنم و از اعضای جریان المستقبل هم می‌خواهم که اقدام مشابه را انجام دهند.

او با بیان اینکه در انتخابات پارلمانی هیچ نامزدی از جریان المستقبل و یا به نام المستقبل معرفی نخواهد شد، افزود: ما به خدمت به مردم و کشورمان ادامه خواهیم داد؛ اما تصمیم ما این است که هر گونه نقش یا مسؤولیت در دولت، پارلمان یا سیاست به معنای سنتی آن را تعلیق کنیم.

حریری تصریح کرد: اما چیزی که برای من غیر قابل تحمل است، این است که تعدادی از لبنانی‌ها مرا به عنوان یکی از ارکان قدرت، عامل فاجعه و مانعی برای ایجاد هرگونه نمایندگی سیاسی جدید که منجر به ایجاد راه‌حل می‌شود، بدانند.

نخست وزیر پیشین لبنان افزود: طرح رفیق حریری (نخست وزیر فقید لبنان) را می‌توان در دو ایده خلاصه کرد، اولی جلوگیری از جنگ داخلی در لبنان و دومی فراهم کردن زندگی بهتری برای لبنانی‌ها، من در مورد ایده اول موفق بودم؛ اما درباره ایده دوم به اندازه موفق نشدم.

او ادامه داد: ایده جلوگیری از آغاز جنگ داخلی سازش‌هایی را از مهار پیامدهای هفتم مه گرفته تا توافقنامه دوحه، سفر به دمشق برای انتخاب میشل عون، قانون انتخابات و دیگر موارد به من تحمیل کرد.

این مسؤول لبنانی در ادامه گفت: همین ایده دلیل هر گامی بود که برداشتم و همینطور علت از دست دادن ثروت شخصی، برخی از دوستان خارجی، بسیاری از ائتلاف‌های ملی، بعضی دوستی‌ها و حتی برادری‌ها بود، احتمالا همین سازش‌ها دلیل عدم موفقیت در ایجاد زندگی بهتر برای لبنانی‌ها بودند و تاریخ درباره آنها قضاوت خواهد کرد؛ اما اصل این است که هدف همواره کنار زدن موانع رسیدن به لبنانی آسیب‌ناپذیر در  برابر جنگ داخلی بوده و خواهد ماند.

حریری تصریح کرد: برای قبول مسؤولیت تنها من پاسخگوی انقلاب ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹ بودم و استعفای دولت خود را تقدیم کردم. من تنها کسی بودم که پس از فاجعه ۴ اوت بیروت، سعی کردم از طریق دولتی متشکل از متخصصان، شیوه کار خود را تغییر دهم و مردم لبنان می‌دانند در هر دو مورد نتیجه چه بود.

او افزود: ما به خدمت به مردم و میهن ادامه می‌دهیم؛ اما تصمیم‌مان بر تعلیق هر گونه نقش یا مسؤولیت مستقیمی در دولت، پارلمان و سیاست است و همچنان از خواسته‌های خوب و  مردم عزیزمان در هر نقطه لبنان استقبال خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید