درخواست نماینده چین از طرفین مذاکرات وین

کدخبر: ۴۷۵۲۷۰
وانگ کوان نماینده دائمی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، گفتمان و مذاکره تنها راه حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است.
درخواست نماینده چین از طرفین مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نماینده چینی در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیات این کشور در مذاکرات وین، ضمن تاکید بر مورد توجه قرار گرفتن خواسته‌های ایران به ویژه در زمینه لغو تحریم‌ها در دور هشتم مذاکرات، خواستار بالا بردن اراده سیاسی و انعطاف طرفین برای رسیدن به توافق شد.

به گزارش شبکه سی‌جی‌تی‌ان، وانگ کوان نماینده دائمی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، گفتمان و مذاکره تنها راه حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است.

وانگ کوان افزود، چین با دیگر شرکای توافق هسته‌ای برای حاصل شدن گشایشی سریع در مذاکرات همکاری خواهد کرد.

وانگ این اظهارات را روز سه‌شنبه هم‌زمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرت وین مطرح کرد.

این دیپلمات ارشد چینی بیان کرد که کشورش از موضع اصولی ایران مبنی بر تلاش برای رسیدن به راهکاری از طریق مذاکرات، حمایت می‌کند.

او با اشاره به بسته پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنین بازگردانی معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا، این اقدامات را «گامی مثبت» در جهت توافقی نهایی تلقی کرد و گفت، تمامی دیگر طرفین مذاکرات باید بیشتر به دیدگاه‌های ایران درباره این بسته پیشنهادی گوش کنند و به حقوق‌ قانونی و خواسته‌های معقول ایران بپردازند.

وانگ همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران «بتواند به طور رسمی بازخوردهای مکتوبش درباره بسته پیشنهادی برای مذاکره از سوی تمامی طرفین را ارائه دهد».

از نظر او، مذکرات وین «پیش‌رفت مثبتی» در جهت حل‌وفصل نهایی مسئله هسته‌ای ایران داشته است.

وانگ از تمامی طرفین خواست قدردان پیش‌رفت‌هایی باشند که ''با کوشش فراوان در دورهای قبلی مذاکرات وین حاصل شده است'' و با بهره‌مندی از آن، بر مسائل باقی‌مانده مانند لغو تحریم‌ها و تضمین‌های اقتصادی، متمرکز شده و اتفاق نظر و تلاش برای رسیدن به توافق در اسرع وقت را افزایش دهند.

نماینده چین در وین با مطرح کردن این که «چین با بالا بردن فوریت مذاکرات موافق است اما تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات سازنده نیست»، از طرفین مذاکرات خواست اراده سیاسی‌شان را تقویت کرده و در مرحله آخر مذاکرات از خود حسن نیت و انعطاف نشان دهند.

او از طرفین خواست بر مسئله لغو تحریم‌ها تمرکز کنند که دغدغه اصلی ایران و یکی از نگرانی‌های مهم چین است.

این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت: آمریکا به عنوان مسبب اصلی بحران هسته‌ای فعلی ایران، باید تمام تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه را علیه ایران و طرف‌های سوم از جمله چین را لغو کند تا دوباره اعتماد بین‌المللی را جلب کند، در عین حال، ایران نیز باید به طور جامع تعهداتش را بر این اساس اجرایی کند.

وانگ در این راستا گفت، لغو تحریم‌ها به جای اظهارات صرف، باید از طریق اقداماتی ملموس انجام بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید