درخواست ضدبرجامی نفتالی بنت از بایدن

کدخبر: ۴۷۵۳۴۸
بر اساس ادعای یک مقام صهیونیستی، نفتالی بنت در تماس تلفنی خود با جو بایدن از او خواسته به برجام برنگردد.
درخواست ضدبرجامی نفتالی بنت از بایدن

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، یک مقام صهیونیستی مدعی شده «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان تماس تلفنی خودش با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته به برجام بازنگردد.

پایگاه آکسیوس که این خبر را منتشر کرده نوشته نفتالی بنت در تماس تلفنی خود در روز یکشنبه با جو بایدن این درخواست را از او مطرح کرده است.

مقام صهیونیستی می‌گویند نفتالی بنت به بایدن گفته است: «اگر آن توافق را امضا نکنید اتفاقی نمی‌افتد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. وبگاه «اکسیوس» سوم تیرماه گزارش داد به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آکسیوس نوشته با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید