مذاکرات وین را بررسی می کنیم

گزافه گویی جدید مقام اسرائیلی علیه ایران

کدخبر: ۴۵۹۵۷۲
اقتصادنیوز: یک مقام رژیم صهیونیستی مدعی شد اگر مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه نرسد، این رژیم مجبور به اقدام علیه ایران خواهد شد.
گزافه گویی جدید مقام اسرائیلی علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جروزالم پست اعلام کرد، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی، در ادامه گزافه‌گویی‌های این رژیم علیه توافق هسته‌ای کشورمان، مدعی شد درصورتی که مذاکرات احیای برجام در وین به توافقی نرسد و جامعه بین‌المللی نتواند به ادعای او، جاه‌طلبی هسته‌ای ایران را از راه دیپلماتیک خنثی کند، رژیم اشغالگر به تنهایی علیه ایران اقدام خواهد کرد.

هرتزوگ که این سخنان را در مراسم کوچکی خطاب به «توماس نایدز» سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، بیان می‌کرد، در ادامه مدعی شد: «چنانچه جامعه بین‌المللی موضعی قاطعانه علیه ایران نگیرد، اسرائیل خود این کار را خواهد کرد، اسرائیل باید از خودش محافظت کند.»

رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه با بیان آن‌که مذاکرات توافق هسته‌ای در وین را از نزدیک و به دقت بررسی می‌کند، مدعی شد: «اگر این مذاکرات به راه‌حلی نرسد، اسرائیل تمامی گزینه‌ها را برای خود روی میز نگه خواهد داشت.»

توماس نایدز نیز در این مراسم به هرتزوگ اعلام کرد آمریکا متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، و افزود: «ما به همکاری نزدیک خواهیم پرداخت تا صلح و ثبات را در منطقه برقرار کرده و همچنین با تهدیدی که ایران برای اسرائیل و خاورمیانه به وجود آورده است مقابله کنیم. همانطور که رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها و بار‌ها تأکید کرده است، ما متعهد هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد.»

سخنان امروز رئیس رژیم صهیونیستی و سفیر آمریکا در حالی مطرح می‌شود که ماه گذشته و پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، نشریه آمریکایی آکسیوس در گزارشی اعلام کرد اختلافات بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره این مذاکرات به صورت علنی مشخص شده است.

البته این اولین بار نیست که مقام‌های صهیونیستی به صحبت درباره توافق هسته‌ای ایران می‌پردازند، تاکنون این رژیم بارها به گزافه‌گویی یا ابراز نگرانی از این مذاکرات پرداخته است.

به طور مثال، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در هفته‌های اخیر بار‌ها عنوان کرده است این رژیم به شدت نگران لغو تحریم‌ها علیه ایران و ازسرگیری گفت‌وگو‌های برجامی است. او در تازه‌ترین ادعای خود مذاکرات وین را «باج‌گیری هسته‌ای» نامید و گفت از قدرت‌های جهان می‌خواهیم تسلیم ایران نشوند.

«دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، نیز به تازگی مدعی شد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، نیز به تازگی سفری به فرانسه داشت و در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، مدعی شد جهان باید تهدید علیه ایران را افزایش دهد تا این کشور را از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.

از طرفی نشریه فارن پالیسی پس از سفر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدارش با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور، در گزارشی از ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر این که آن‌ها مدعی هستند به اهداف خود درباره ایران آن هم به صورت کامل دست یافته‌اند، نوشت.

پیش از سفرِ نفتالی بنت، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم اشغالگر، باردیگر مدعی آمادگی این کشور برای حمله نظامی به ایران آن هم برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، شده بود.

گانتس در نشستی مدعی بود: «من این احتمال را رد نمی‌کنم که رژیم صهیونیستی مجبور باشد در آینده اقدامی برای جلوگیری از ایرانِ هسته‌ای انجام دهد.»

البته نشریه فارن پالیسی در بخشی از گزارش خود به این نکته اشاره کرد که صحبت از حمله قریب‌الوقوع و پنهان ارتش رژیم صهیونیستی در عمق خاک ایران، بی‌اعتنایی به هنجاری قدیمی است که دهه‌ها بر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی حاکم بوده، زیرا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به سادگی خواسته‌ها و نگرانی‌های پشتیبان اصلی خود (آمریکا) را نادیده بگیرد، مخصوصاً وقتی اولویت‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا در خطر باشد.

بنابر اعلام این نشریه، با توجه به ضعف در کارایی ارتش رژیم صهیونیستی، بعید است که بالاترین رده‌های نظامی و سیاسی این رژیم دستور عملیات نظامی آشکار در داخل خاک ایران را بدهند، زیرا به خوبی می‌دانند که چنین حمله‌ای به احتمال زیاد رژیم صهیونیستی و ایران را در مارپیچ برگشت‌ناپذیری از تنش قرار خواهد داد.

هفته گذشته اولین دور از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای کشورمان در دولت جدید ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. این دور از مذاکرات هفتمین نشست احیای برجام است که پس از وقفه‌ای ۵ ماهه با دور ششم برگزار شده است.

روز جمعه پس از آن‌که دور هفتم مذاکرات در وین به اتمام رسید، «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد دور بعدی میانه هفته جاری در وین برگزار خواهد شد. اکنون هیئت‌های حاضر به پایتخت‌های خودشان بازگشته‌اند تا مشورت‌های لازم را انجام دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید