سقوط اولین شهر مهم اوکراین/ آمار تلفات مشخص نیست/ مسکو و کی‌یف مذاکره می کنند؟

کدخبر: ۴۷۹۰۴۶
در شرایطی که عملیات اشغال خاک اوکراین توسط ارتش کرملین ادامه دارد، رهبران اوکراین تاکید کردند باب مذاکره هم‌چنان ادامه دارد.
سقوط اولین شهر مهم اوکراین/ آمار تلفات مشخص نیست/ مسکو و کی‌یف مذاکره می کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که عملیات اشغال خاک اوکراین توسط ارتش کرملین ادامه دارد، رهبران اوکراین تاکید کردند باب مذاکره هم‌چنان ادامه دارد.

تصرف اولین شهر مهم

رویترز از خبرگزاری اینترفاکس روسیه نقل کرده نیروهای روسیه روز شنبه شهر ملیتوپل در جنوب شرقی اوکراین را به تصرف خود درآوردند و حملات موشکی و توپخانه‌ای هماهنگ شده‌ی مسکو به چندین شهر از جمله کیف پایتخت ادامه دارد. مقامات اوکراینی در مورد اظهار نظر در مورد سرنوشت ملیتوپل، شهری با حدود 150000 نفر جمعیت در دسترس رویترز نبودند. در صورت تایید، این اولین شهر با جمعیت قابل توجه خواهد بود که روس ها از زمان آغاز تهاجم خود در روز پنجشنبه تصرف کرده‌اند.

وضعیت اوکراین جنگ زده به روایت شهروند ایرانی ساکنِ کی یف + فیلم

HRCLIEBCRNLAHGALRXHYGRNAUA

پیش از این مقامات اوکراینی گفته بودند که نیروهای روسیه موشک های کروز را از دریای سیاه به سمت شهرهای ماریوپول، سومی -در شمال‌شرق- و پولتاوا -در شرق- شلیک کردند. مقامات کیف گفتند که یک موشک به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد و یک شاهد رویترز گفته که موشک دیگری به منطقه‌ای نزدیک فرودگاه اصابت کرد. هنوز از تلفات این حادثه خبری منتشر نشده است.

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین هم پیش‌تر از درگیری شدید در نزدیکی یک پایگاه هوایی در واسیلکیف در جنوب غربی پایتخت خبر داده بود که به گفته او تحت حمله چتربازان روسی قرار گرفته است. این سازمان اعلام کرد که یکی از جنگنده‌های آن یک هواپیمای ترابری روسی را سرنگون کرده است. رویترز به طور مستقل نتوانسته این ادعاها را تأیید کند.

اوضاع در کی‌یف تحت کنترل است

میخائیلو پودولیاک، مشاور دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفته که اوضاع در کیف و حومه آن تحت کنترل است.  پودولیاک گفت: «مواردی از گروه‌های خرابکار و جاسوس در شهر وجود دارد که نیروهای امنیتی و پلیس به طور موثر علیه آنها کار می‌کنند». وزارت دفاع به ساکنان کی‌یف توصیه کرده برای دفع مهاجمان کوکتل مولوتف بسازند.

ARCPIPWF35PWXDCIMV3XIHRDNE

به گفته یک مقام امدادرسانی سازمان ملل، برخی از خانواده‌ها در پناهگاه‌ها ساکن شده‌اند و صدها هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. اوکراین گفته بیش از 1000 سرباز روسی کشته شده‌اند. روسیه آمار تلفات را اعلام نکرد.

سیل تحریم‌ها

در این شرایط، کشورهای غربی سیل تحریم‌هایی را علیه روسیه به راه انذاخته‌اند -از جمله قرار دادن بانک های این کشور در لیست سیاه و ممنوعیت صادرات فناوری اعلام کرده اند. اما آن‌ها هنوز در مورد ممانعت از دسترسی بانک های روسی به سیستم سوئیفت -برای پرداخت‌های بانکی بین‌المللی- به توافق نرسیده‌اند.

JZ6FCACXDJLFXDJUXI727FB6CM

ایالات متحده پوتین، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش را تحریم کرده است. اتحادیه اروپا و بریتانیا پیشتر دارایی‌های پوتین و لاوروف را در قلمرو خود مسدود کردند. کانادا نیز اقدامات مشابهی انجام داد.

باب مذاکره باز است؛ دیپلماسی از طریق «لوله تفنگ»

رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی که در یک پیام ویدئویی از خارج از دفتر خود در کی‌یف صحبت می‌کرد، گفت: «ما سلاح را زمین نخواهیم گذاشت، ما از کشور خود دفاع خواهیم کرد». مقامات اوکراین از شهروندان خواسته‌اند تا از کی‌یف در برابر نیروهای روسی در حال پیشروی دفاع کنند، اما حتی با وجود شدت گرفتن درگیری‌ها، دولت‌های روسیه و اوکراین تاکید کردند که باب مذاکرات باز است.

7AEOOLAZ6RO4ZGTBWINBX5LUIY

سخنگوی زلنسکی هم گفته اوکراین و روسیه در ساعات آینده درباره زمان و مکان گفتگو با یکدیگر مشورت خواهند کرد. از ابراز تمایل اوکراین برای گفتگو درباره اعلام یک کشور بی‌طرف برای مذاکره، در حالی که اوکراین ورشو را به عنوان محل برگزاری پیشنهاد داده، کرملین پیشنهاد داد در مینسک پایتخت بلاروس دیدار کنند. سرگی نیکیفوروف، سخنگوی زلنسکی در یک پست فیسبوکی گفت: «اوکراین آماده بود و می‌ماند تا درباره آتش‌بس و صلح صحبت کند. ما با پیشنهاد رئیس جمهور فدراسیون روسیه موافقت کردیم».

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پیشنهاد روسیه تلاشی برای انجام دیپلماسی از طریق «لوله تفنگ» است و اگر در مذاکرات جدی است، ارتش پوتین باید بمباران اوکراین را متوقف کند.

رفتار نازی‌وار

از سوی دیگر بنا بر گزارش رویترز، در سازمان ملل، روسیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت را که نسبت به تهاجم این کشور اظهار تأسف می‌کرد وتو کرد. این در حالی است که کشورهای چین، امارات متحده عربی و هند نیز به پیش‌‌نویس پیشنهادی ایالات متحده رای ممتنع داده بودند. کشورهای غربی این قطع‌نامه را در راستای نشان دادن انزوای بین المللی روسیه قلمداد کرده بودند. دیگر 11 عضو شورای امنیت به این پیش نویی رای مثبت دادند.

2EUDCCLXORMNFPL4SNR4QXZEOA

اکنون انتظار می‌رود پیش‌نویس قطع‌نامه جهت رای‌گیری توسط 193 عضو سازمان ملل، به مجمع عمومی این سازمان ارائه شود. اگر چه مصوبات مجمع عمومی قابلیت اجرایی ندارد.لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، پس از وتوی روسیه گفته: «ما با وجود سوء استفاده یک عضو دائمی بی‌پروا و غیرمسئول شورای امنیت برای حمله به همسایه و بر هم زدن نظام بین المللی ما، پشت سر اوکراین و مردم آن هستیم». واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد هم ضمن ضدروسی خواندن این قطع‌نامه، از اعضای شورای امنیت که از این پیش نویس حمایت نکردند، تشکر کرد. او گفته: «پیش‌نویس قطع‌نامه شما چیزی نیست جز یک حرکت وحشیانه و غیرانسانی دیگر در صفحه شطرنج اوکراین».

YAZU3L5YIVLGVO5A3BT6Z7Q2CM

در این جلسه پس از آن که سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد در طول بیانیه خود برای یادآوری کشته شدگان، یک لحظه سکوت کرد، به شکل نادری مورد تشویق حضار اتاق شورای امنیت قرار گرفت. او گفت: «من از وتوی روسیه تعجب نمی‌کنم. روسیه مایل است به شیوه عمل نازی به کار خود ادامه دهد». باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل هم پس از رای گیری به شورا گفت: «اشتباه نکنید. روسیه منزوی است و کسی از حمله به اوکراین حمایت نمی‌کند».

پیش نویس قطعنامه شورای امنیت خواستار آن شد که روسیه «فوراً استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند» و «فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین و در داخل مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی خارج کند». این پیش‌نویس همچنین از روسیه خواسته بود که به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری جدایی‌طلب در شرق اوکراین را لغو کند.

تی اس تیرومورتی، سفیر هند در سازمان ملل هم گفته: «مایه تاسف است که مسیر دیپلماسی کنار گذاشته شد. ما باید به آن بازگردیم. به همه این دلایل، هند ترجیح داده از این قطعنامه خودداری کند». لانا نصیبه، سفیر امارات متحده عربی گفت که کشورش از تاکید پیش نویس قطعنامه بر پایبندی به قوانین بین المللی و منشور ملل متحد حمایت می کند و به تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال همه کشورهای عضو سازمان ملل متعهد است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم که بیرون از اتاق شورای امنیت ایستاده بود، گفت: «ما هرگز نباید تسلیم شویم». او گفت: «این مهم است که به یاد داشته باشیم که سازمان ملل تنها اتاق پشت سر من نیست، بلکه ده‌ها هزار زن و مرد در سراسر جهان هستند. بایستیم و راه نجات امید را گسترش دهیم.

هم‌چنین به گفته مقامات، کاخ سفید از کنگره 6.4 میلیارد دلار کمک امنیتی و بشردوستانه برای این بحران درخواست کرد و بایدن به وزارت خارجه ایالات متحده دستور داد تا 350 میلیون دلار کمک نظامی آزاد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید