عوارض نادر واکسن کرونا را بشناسید/راه درمان آن چیست؟

کدخبر: ۴۷۹۱۳۲
اقتصادنیوز: یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه سکته‌های مغزی ناشی از واکسن در دنیا خیلی نادر است، گفت: به این یک دلیل از واکسیناسیون خودداری نکنید. سکته مغزی ناشی از کرونا بیشتر در نوع اول به صورت نادر مشاهده شد و به مرور عارضه ناشی از کرونا بسیار کم می‌شود.
عوارض نادر واکسن کرونا را بشناسید/راه درمان آن چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «سیدحسین آقامیری» در برنامه «طبیب» در خصوص انواع سکته‌های مغزی یادآور شد: به ویژه در برهه‌ای که با کرونا درگیر هستیم بیماران با هر علامتی که به ما مراجعه می‌کنند یکی از سؤالات‌شان این است که در سرشان لخته تشکیل می‌شود؟ در اینجا باید توضیح دهم چند راه وجود دارد برای اینکه در سر ما لخته گیر کند، یکی اینکه در دو طرف گردن، ما دو سرخرگ داریم، اینها جایی هستند که ممکن است در آنها رسوب تشکیل شود و تا مدت‌های زیادی طرف متوجه آن نشود.

وی ادامه داد: اینها می‌تواند خودش باعث ایجاد لخته شود یا این لخته سرخرگ را ببندد یا به هر علتی از اینجا کنده شده و یکی از شریان‌های مغزی را ببندد که در آن صورت بیمار دچار سکته مغزی می شود. این لخته خیلی خطرناک است، لذا ما در افرادی که فاکتورهای خطر دارند مثل اینکه سیگار زیاد می‌کشند، اختلالات انعقادی ارثی یا مادرزادی یا دیابت کنترل نشده دارند چون مدت‌های زیادی بی‌علامت است به ویژه در سنین میان‌سالی به بعد سریع غربالگری انجام می‌دهیم.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: در واقع با استفاده از سونوگرافی‌های داپلر می‌توانیم قبل از بروز واقعه این رسوب و لخته را تشخیص دهیم و قبل از آن که موجب سکته شود آنها را درمان کنیم. چاقی، سن بالا، مصرف سیگار، دیابت، کم تحرکی، مصرف کالری و نمک زیاد همه فاکتورهای خطری هستند که می‌شود آنها را حذف کرد چون بالقوه باعث ایجاد خطر می‌شوند.

آقامیری در ادامه به یکی دیگر از علل ایجاد لخته‌های مغزی اشاره کرد و گفت: راه دیگر از طریق قلب است، این قلب ما که به صورت منظم می‌زند اگر به هر دلیلی این ریتم منظم را از دست بدهد یا در افرادی که اختلالات دریچه‌ای داشته یا دریچه فلزی گذاشتند، در قلب‌شان لخته‌ای تشکیل می‌شود که علامتی ندارد و ممکن است به هر دلیلی از قلب خارج شود و به اولین جایی که حرکت می‌کند رگ‌های مغز است و باعث بروز انسداد عروقی می‌شوند، اینها لخته‌هایی هستند که از جای دیگر وارد مغز می‌شوند.

وی همچنین یادآور شد: اما گاهی در خود مغز لخته درست می‌شود، در افرادی که حسایست به قرص‌های ضدبارداری داشته و یا مشکلات انعقادی مادرزادی دارند و به ویژه جایی که کرونا باعث ایجاد لخته می‌شود از این نوع است، این لخته‌ها در سیاهرگ‌های مغزی تشکیل می‌شوند، اولین علامت این است که شخصی که سردرد نداشته به سردردهایی همراه با تهوع و استفراغ و تاری دید مبتلا می‌شود، این نوع سردرد است که برای ما نگرانی وجود لخته در مغز را ایجاد می‌کند، پس افرادی که سال‌ها میگرن، سردرد خوشه‌ای یا تنشی دارند اینها نگران لخته مغزی نباشند، چون این سردرد جدید است که اگر تشخیص ندهیم و درمان نکنیم باعث تشنج و خونریزی هم می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه این سردردی است که خیلی جدی است و کرونا هم معمولا این نوع لخته را ایجاد می‌کند، گفت:  سردردی که تازه آمده و دو، سه هفته‌ای و همراه  تهوع  و استفراغ و تاری دید و گاهی وز وز گوش است ما را نگران می‌کند اما به سردردهای قدیمی کار نداشته باشید. گاهی اوقات لخته در عروقی ایجاد می‌شود که ممکن است به صورت متناوب ایجاد سرگیجه کند، افرادی که سابقه سرگیجه دارند اگر همراه با اختلالات گوش و شنوایی نیست و همراه آن دوبینی یا اختلال تعادلی پیدا می‌کنند حتما باید بررسی شوند.

آقامیری در ادامه توضیح داد: با روش سونوگرافی و بررسی عروق گردن مشکل سریع شناسایی می‌شود، چون اگر این سرگیجه‌ها به دلیل لخته‌ها باشد و تشخیص داده نشود می‌تواند باعث بروز سکته‌هایی شود که قابل جبران نسیت، اینها معمولا علائم جدی از بروز لخته بودند، البته افرادی هم وجود دارند که کم شانس هستند و مثلا به دلیل عواملی مثل بی‌حرکتی در پاهای‌شان لخته ایجاد می‌شود، اینها همزمان ممکن است در دیواره قلب‌شان سوراخی وجود داشته باشد که اگر ما آن سوراخ مادرزادی را نداشته باشیم، این لخته‌های پا هیچ وقت به مغز راه پیدا نمی‌کنند، اما اگر این سوراخ وجود داشته باشد، این لخته‌ها به دلیل آناتومی قلب از راه قلب به مغز راه پیدا می‌کنند.

‎وی با بیان اینکه افرادی که سابقه لخته در پا یا «دی وی تی» داشتند خیلی نگران نباشند، توضیح داد: این افراد یک اکوی قلبی می‌دهند اگر آن سوراخ وجود داشت که باید درمان شود اما اگر نبود خیلی نگران لخته‌های داخل مغز نباشند، اما گاهی اوقات افراد بعضی از خونریزی‌های مغزی را هم به حساب لخته‌های مغزی می‌گذارند، خونریزی‌های مغزی به نوعی سکته مغزی محسوب می‌شوند اما علت آنها معمولا لخته نیست و شایع‌ترین علت بروز سکته‌های داخل مغز که علت آن خونریزی است، فشار خون کنترل نشده است.

این پزشک متخصص همچنین عنوان کرد: اما گاهی برخی به صورت مادرزادی اختلالات عروقی در مغز دارند که متأسفانه تا وقتی اینها پاره نشوند و خونریزی نکنند ما متوجه آنها نمی‌شویم، خونریزی‌های اولیه آنها خفیف است و آنها را در 24 ساعت اول با تکنیک‌های آنژیوگرافی، اختلالات انعقادی‌شان را تشخیص می‌دهیم و اگر وجود داشته باشد آنها را درمان می‌کنیم. اما اینکه چه کار کنیم که دچار لخته نشویم راه مهمش اصلاح سبک زندگی است و اینکه از میانسالی مراقب فشار خون و دیابت باشیم، حتما سالیانه بررسی قلبی شویم و اندازه پلاکت‌ها را با سونوگرافی چک کنیم. اگر افرادی در خانواده سابقه سکته مغزی یا قلبی زیر سن 45 تا 50 سال دارند، باید بیشتر مراقب باشند چون سکته‌های ارثی معمولا در سنین پائین‌تر رخ می‌دهند.

آقامیری همچنین در خصوص واکسیناسیون کرونا تأکید کرد: سکته‌های مغزی ناشی از واکسن در دنیا خیلی خیلی نادر است، لذا خواهش می‌کنم به این یک دلیل از واکسیناسیون خودداری نکنند، چون خود من چنین چیزی را تا به حال نداشتم، ممکن است یک سری اختلالات خیلی خفیف بوده که با دارو در زمان کوتاهی رفع شده، سکته مغزی ناشی از کرونا نیز بیشتر در نوع اول به صورت نادر مشاهده شد، اما به مرور عارضه ناشی از کرونا بسیار کم می‌شود، بنابراین افراد اصلا نگران این مطلب نباشند، به هر حال در یک کشور چند میلیونی ممکن است که یک عفونت باعث چنین اتفاقی هم بشود اما بسیار نادر است.

وی در پایان در خصوص مصرف آسپرین گفت: آسپرین نزدیک 40 درصد از بروز لخته جلوگیری می‌کند و 60 درصد باقی رعایت توصیه‌هایی است که اشاره کردم. همچنین با مشاهده انحراف صورت، اختلال تکلم، ضعف اندام‌های یک طرفه باید کمتر از چهار ساعت بیمار به بیمارستان برسد، با زدن سوزن به انگشت یا لاله گوش این سکته‌ها رد نمی‌شود، لذا وقت خود را با این کارها تلف نکنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید