اعلام شرایط سفرهای نوروزی/ این افراد جریمه می‌شوند

کدخبر: ۴۷۹۴۱۷
عباس شیراوژن درباره شرایط سفرهای نوروزی گفت: نحوه ردیابی خودروهای شخصی از الصاق کد ملی به پلاک وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود؛ دارنده این کد ملی‌ها که به پلاک خودرو متصل‌اند، باید واکسیناسیون را انجام داده باشند.
اعلام شرایط سفرهای نوروزی/ این افراد جریمه می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، عباس شیراوژن در گفت‌وگو با برنامه زنده شبکه خبر درباره مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص سفرهای نوروزی اظهار کرد: در جلسه امروز اعلام شد با توجه به شرایط فعلی که تا حدودی شاهد مهار اومیکرونو کرونا هستیم، امکان سفرهای نوروزی برای شهروندانی که ترجیحاً ۳ دوز واکسن زده باشند فراهم است.

وی افزود: همچنین شهروندانی که دوز سوم را نزده باشند ولی از تزریق دوز دوم واکسن کرونای آنها کمتر از ۳ ماه گذشته باشد، می‌توانند به سفر بروند؛ البته نباید علائم بیماری را دارا باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در شرایط فعلی برای انجام سفرهای نوروزی هم استفاده از وسایل نقلیه شخصی و هم عمومی بلامانع است؛ ضمن اینکه بخش سفرهای عمومی به سامانه «ایران من» متصل‌اند.

وی یادآور شد: نحوه ردیابی خودروهای شخصی از الصاق کد ملی به پلاک وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود؛ دارنده این کد ملی‌ها که به پلاک خودرو متصل‌اند، باید واکسیناسیون را انجام داده باشند.

همچنین به گزارش ایسنا حسین قاسمی در جلسه هماهنگی طرح های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ گفت: ما در زمان شیوع کرونا از اسفند سال ۹۸ تاکنون سه دوره فرضی را پشت سر گذاشتیم. البته از حدود یک ماه قبل از ورود کرونا به کشور سازمان پدافند غیرعامل نیز جلساتی را در این خصوص برگزار کرده بود. اما دوره اول از زمان شناسایی اولین مورد مبتلا به کرونا در اسفند ۹۸ آغاز شده و می توان گفت که تا آبان ۹۹ ادامه داشت. در این دوره ما تمهیدات و محدودیت ها را به صورت موردی دنبال می کردیم و به دلیل کافی نبودن اطلاعات مان از کرونا و نحوه مواجهه با آن تمهیدات چندان جامع و مشخص نبود.

وی افزود: پس از آن طرح محدودیت‌های هوشمند به اجرا درآمد که بر اساس آن یکسری محدودیت‌ها بر اساس رنگ‌بندی شهرها اجرایی شد. همان طور که می‌دانید رنگ‌بندی این شهرها در ابتدا سه نوع بود و بعدتر به چهار رنگ افزایش پیدا کرد. در این دوره محدودیت های کرونایی در پنج سطح برای اصناف، آموزش و پرورش، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و... اتخاذ شد. دوره سوم نیز دوره‌ای است که ما از سامانه هوشمند برای این امر استفاده کردیم و مبنای ما نیز استعلام واکسیناسیون افراد و ابتلای آنان براساس کد ملی است.

قاسمی با بیان اینکه سامانه سکوی مدیریت تبادل اطلاعات در حوزه مدیریت هوشمند کرونا با استفاده از ظرفیت معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان شکل گرفت، گفت: با این سامانه ما دیگر مانند قبل ممنوعیت های تردد نداریم و در واقع ممنوعیت ها و محدودیت های ما به واکسن و بیمار نبودن افراد مشروط شده است.

دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا با بیان اینکه در رابطه با سفرهای نوروز ابتدا قرار شد طرح براساس تزریق دو دوز از واکسن کرونا انجام شود، تصریح کرد: اما روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت تزریق سه دز واکسن تأکید کرد و بنا شد تا آن دسته از افرادی هم که سه ماه از تاریخ دز دوم واکسن شان گذشته است حتما دز سوم را دریافت کنند.

وی افزود: بر این اساس قرار شد در فاز نخست بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاعاتی که از ۱۷۰۰ دوربین بین شهری و ۱۲۷ دوربین شهری احصا می شود، ملاک عمل قرار بگیرد.

قاسمی با بیان اینکه بر اساس آمارها به طور میانگین در مجموع ۸۵ درصد از جمعیت هدف در کشورمان دز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، گفت: این آمار شامل ۹۱ درصد تزریق دز اول و حدود ۸۵ درصد تزریق دز دوم است و افرادی هم که نوبت تزریق دز سوم آنان رسیده است باید واکسن خود را تزریق کنند. ملاک ما در مورد محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خورو کاری نداریم. یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت شده دز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای ما حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند، گفت: البته بخشی از این آمار مربوط به حوزه کودکان و دانش آموزان است اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه پلاک خودرو و در واقع صاحب خودرو واکسینه نشده اند و ما بنا داریم که از طریق تبادل اطلاعات در بستر این سامانه این دسته از خودروها را جریمه کنیم. دیگر خودروها برای تردد مشکلی ندارند و همان طور که گفتم خودروهایی که پلاک شان برای واکسیناسیون تأیید نشده مشمول جریمه می شود.

قاسمی درباره اینکه چرا محدودیت‌های کرونایی همچون سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در ایام نوروز اجرایی نمی شود، گفت: ما به چند دلیل امکان اجرای این محدویت ها را نداریم. اول اینکه دیگر تاب آوری مردم مانند گذشته نیست و آنان دو سال را در شرایط محدودیت سپری کردند. از طرف دیگر ۸۵ درصد از جمعیت ما واکسن کرونا را دریافت کرده اند که این ها باید بتوانند زندگی را به شکل عادی و البته با رعایت پروتکل ها ادامه داده و فعالیت داشته باشند.

وی افزود: البته در ستاد کرونا این احتمال هم وجود دارد که ممکن است ما با یک پیک جدید بیماری روبرو شویم و به همین دلیل نیز مردم نباید نسبت به کرونا عادی انگاری کرده و آن را کم اهمیت بشمارند. از این رو رعایت پروتکل ها همچنان مورد تأکید است و باید اجرا شود.

همچنین در اکوایران ببینید : ناتو: روسیه نمی‌تواند ما را تهدید سایبری کند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید