چکش‌های آخر در وین/ مذاکرات برجام به نقاط کلیدی رسید

کدخبر: ۴۸۰۰۷۸
منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده کشورمان اعلام کردند که دستیابی به توافق در وین تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص از سوی طرف‌های غربی ممکن است.
چکش‌های آخر در وین/ مذاکرات برجام به نقاط کلیدی رسید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، استفانی القاق، نماینده ارشد انگلیس در مذاکرات وین که بعد از میخائیل اولیانوف این روزها بیشتر از روند مذاکرات در صفحه توییترش اطلاع رسانی می‌کند طی دیشب و امروز از روند مذاکرات و رایزنی های فشرده میان هیات های غربی با آمریکا و نیز ایران و ۱+۴ تصاویری را منتشر کرده است که نشان می دهد طرف های مختلف به طور جدی و فشرده و تقریبا تمام وقت برای عبور از موانع باقی مانده در تلاش هستند.

مذاکرات به نقاط کلیدی و اساسی رسیده است

منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده کشورمان در روزهای گذشته اعلام کردند که "اکنون دستیابی به توافق تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص از سوی طرف‌های غربی ممکن است."

مذاکرات به نقاط کلیدی و اساسی رسیده است

این منابع اعلام کردند که پیشرفت قابل توجه گفت‌وگوها و دستیابی به پیش‌نویس توافق تقریبا انجام شده است. آنها معتقدند اگر تاکنون توافق نهایی نشده، صرفا به این دلیل بوده است که طرف‌های غربی در چند موضوع از اتخاذ تصمیمات لازم خودداری کرده و تلاش دارند با تبدیل عنصر زمان به اهرم مذاکراتی، هیأت ایرانی را برای صرف نظر کردن از خواسته‌هایش تحت فشار قرار دهند.

موضوعات پادمانی و حل و فصل مسایل باقی مانده میان ایران و آژانس در چارچوب برجام یکی از موضوعاتی است که طرف ها برای حل و فصل آن در تلاش هستند.

مذاکرات به نقاط کلیدی و اساسی رسیده است

موضوع مطالعات ادعایی (PMD) در ۲۰۱۵ مورد بررسی و مذاکره میان ایران و آژانس قرار گرفت و در نهایت این پرونده با تایید آژانس بسته شد. اما در یکی دو سال اخیر با اتهامات و ادعاهای ساختگی از سوی رژیم صهیونیستی اسنادی علیه ایران در آژانس مورد اشاره قرار گرفت که ایران نیز به فراخور آنها را بررسی و ساختگی بودن اسناد را مطرح کرده است. با این حال ایران و آژانس بر سر این مسال در حال مذاکره هستند که به نظر می آید، با توجه به سیاسی بودن این ادعاها علیه ایران ضروری است تا با توافق بر سر اجرای برجام، تکلیف این موضوع نیز روشن شود.

شایان ذکر است، با وجود برخی خبرسازی های رسانه‌ای هیچ ضرب الاجلی برای پایان مذاکرات تعیین نشده است و تا وقتی بر سر همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نشده است. طی روزها و هفته های اخیر برخی تحلیگران و فعالان رسانه ای با طرح مواضع طرف آمریکایی به صورت یک طرفه تلاش دارند تا فضای مذاکرات در پشت درهای بسته را متشنج کنند اما مذاکرات از سوی طرف ایرانی با رویکردی منطقی و جدی و منطبق با منافع ملی دنبال می شود.

در همین چارچوب استفانی القاق در توییت هایی طی دیروز و امروز از رایزنی فشرده هیات‌های دیپلماتیک در هتل کوبورگ خبر داد.

مذاکرات به نقاط کلیدی و اساسی رسیده است

به گزارش ایسنا، مذاکرات بر سر بازگشت همه طرف‌ها به برجام از سه ماه پیش از سر گرفته شده و اکنون رایزنی‌ها به مرحله نهایی خود رسیده است.

مذاکرات به نقاط کلیدی و اساسی رسیده است

علی باقری، نماینده ایران در مذاکرات، روز دوشنبه پس از چند روز تنفس و مشورت در تهران به وین بازگشت.

مذاکرات به نقاط کلیدی و اساسی رسیده است که نیازمند اراده واقعی طرف مقابل برای حل و فصل آنهاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید