گزارش کامل بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

کدخبر: ۴۸۱۲۵۳
در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ نمایندگان ساز وکار افزایش حقوق کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و کارکنان تابع قانون کار در سال آتی را مشخص و چگونگی پرداخت پاداش پایان خدمت به کارکنان دولت به ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال را در سال آتی تعیین کردند.
گزارش کامل بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بیست و هفتمین جلسه مجلس برای بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش هزینه ای در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه روح الله متفکرآزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس  تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ نمایندگان ساز وکار افزایش حقوق کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و کارکنان تابع قانون کار در سال آتی را مشخص و چگونگی پرداخت پاداش پایان خدمت به کارکنان دولت به ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال را در سال آتی تعیین کردند.

همچنین ساز وکاری برای  همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم با اعضای هیات علمی و غیربالینی وابسته به وزارت بهداشت تعیین شد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

با تصویب مجلس راهکاری برای مقابله با حقوق‌های نجومی تعیین شد که بر این اساس در سال آینده صدور هر گونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده‌ها تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار ممنوع شد.

با موافقت نمایندگان نیز منابعی برای اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در سال آتی اختصاص داده شد.

بر این اساس، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن مددجویان تحت پوشش امداد امام خمینی ۷۰ درصد و سازمان بهزیستی کل کشور ۳۰ درصد اختصاص می یابد.

مبلغ دوهزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات قرض الحسنه نیز برای دانشجویان بی بضاعت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در نظر گرفته شد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در ادامه بررسی های بودجه ای امروز،‌ نمایندگان مجلس در مصوبه ای میزان افزایش حقوق سربازان در سال آینده را تعیین کردند.

طبق این مصوبه، در اجرای ماده(۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.

در دو مصوبه‌ی دیگر مقرر شد که کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف باید به صورت ماهانه پرداخت و با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصویب شورای حقوق و دستمزد فوق العاده برای کارکنان مذکور برقرار  شود.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان ، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی از دیگر مصوبات بودجه ای امروز بود.

نمایندگان همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه حمایتی کارکنان و بازنشستگان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگ را مشخص کردند.

منابعی هم به منظور اعطای تسهیلات ودیعه مسکن و وام ضروری به کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح برای سال آتی پیش بینی شد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

با تصویب مجلس، حق عائله مندی و حق فرزند در سال آینده مشخص شد که طبق این مصوبه، امتیاز کمک هزینه عائله مندی مزدوجین جدید و حق اولاد فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، به ترتیب (۲) و(۳) برابر افزایش می یابد.

در مصوبه ای دیگر، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری مشخص شد و بر این اساس؛ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول دویست میلیون(۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند دوم چهارصد میلیون(۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند سوم ششصد میلیون(۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند چهارم هشتصد میلیون(۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند پنج و به بعد یک میلیارد(۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

بر اساس یک بند الحاقی در تبصره ۱۶ لایحه بودجه، نمایندگان  بانک ها را مکلف کردند به پرداخت تسهیلات تشکیل خانواده مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر در سال آتی.

بر این اساس، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل صددرصد (۱۰۰%) مانده سپرده های قرض الحسنه و پنجاه درصد (۵۰%) سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را از طریق بانک های عامل تأمین کند. 

در یک مصوبه دیگر نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون(۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال شد.

مشوق‌هایی نیز برای خانواد ه های دارای سه فرزند و بیشتر در پرداخت تسهیلات ودیعه، ساخت و خرید مسکن در نظر گرفته شد.

همچنین با تصویب مجلس مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به ستاد اجرائی فرمان امام(ره) اختصاص پیدا می کند.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس در مصوبه ای برای پ رداخت یارانه ۳ برابری برای فرزندان خانوارهای دهک‌های اول تا چهارم جامعه سازوکار تعریف کردند و به دولت برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده مجوز دادند.

در دو مصوبه دیگر،‌ بانک مرکزی مکلف شد نرخ سود و مدت بازپرداخت وام به صورت فصلی بروز رسانی کند و همچنین منابعی به منظور حمایت از اشتغالزایی در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در جریان بررسی بخش هزینه ای مربوط به هدفمند سازی یارانه ها، نمایندگان در مصوبه ای قیمت خرید گندم در سال آینده را تعیین کردند و منابعی را به منظور پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ تخصیص دادند.

با تصویب جزء دیگری از یک بند الحاقی تبصره ۱۶ لایحه بودجه، سازوکاری برای تأمین برق چاه های کشاورزی  مشخص شد.

بر اساس این جزء، برای تسریع و تسهیل در اجرای طرح تأمین برق چاههای کشاورزی از محل ظرفیت ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک مرکزی مکلف است مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات تکلیفی از طریق بانکهای عامل با تضمین وزارت نفت به شرکت توانیر و شرکتهای زیرمجموعه آن جهت تأمین برق چاه های کشاورزی پرداخت نماید.

نمایندگان در یک تصمیم بودجه ای دیگر، بنیاد شهید و امور ایثارگران را مکلف کردند جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد کمک‌ معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.

بانک مرکزی موظف به ارائه تسهیلات به منظور تامین مسکن ایثارگران در سال آتی شد و همچنین تسهیلات قرض الحسنه برای خانواده شهدای دفاع مقدس و شهدای جبهه مقاومت در سال آینده در نظر گرفته شد.

نمایندگان در ادامه بررسی های بودجه ای امروز، دولت و بانک مرکزی را مکلف کردند که تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون مبنی ‌بر تأمین مسکن ۵۰ هزار نفر از رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت را تأمین‌ کنند.

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

اصلاح ساختار اداری شرکت های توزیع و تولید برق استانها از دیگر موضوعات امروز مجلس در جریان بررسی بودجه بود که به دولت اجازه دادند در این زمینه اقدام نماید.

پس از بررسی دوبند از تبصره ۱۵ لایحه نیز منابعی به منظور افزایش بازدهی نیروگاه های حرارتی کشور و توسعه شبکه دولتی برق کشور در سال آتی تخصیص داده شد.

برای توسعه و نوسازی شبکه فرسوده برق کشور ، تکمیل سدها با هدف آب شرب و رفع تنش آبی شهرهای دارای تنش، اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب و آب شرب روستایی و آبرسانی به مناطق محروم و حمایت از احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی بویژه در استان سیستان و بلوچستان نیز منابعی در نظر گرفته شد.

نمایندگان در یک تصمیم دیگر، بانک مرکزی را مکلف کردند از طریق بانک های عامل با معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص ۶۰ هزار میلیارد ریال برای پرداخت به تعداد ۵۰ هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی اقدام کند.

مجلس همچنین دولت را مکلف به تدوین نقشه راه توسعه صنعت هسته‌ای کشور در افق پنجاه ساله  کرد.

با تصویب دو مصوبه دیگر، منابعی جهت سرمایه گذاری در طرح ها و ردیف های تملک دارایی های سرمایه اس جهت خرید کیک زرد با منشاء داخلی یا خارجی در سال آتی اختصاص داده شد و همچنین چگونگی خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر مشخص شد. 

گزارش کامل ایسنا از بیست و هفتمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در ادامه این جلسه، نمایندگان مجلس برای حمایت از زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه سازوکار مشخص کردند.

بر اساس این مصوبه؛ دولت مکلف است در اجرای ماده(۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، در آیین نامه اجرایی تبصره(۱۶) این قانون مبلغ پنج هزار میلیارد(۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع قرض الحسنه بانک‌ها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه اختصاص دهد تا به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه پرداخت شود.

منابعی هم به منظور توسعه اشتغال زندانیان حین حبس و پس از آزادی در سال ۱۴۰۱ تخصیص داده شد.

همچنین نمایندگان  ساز وکاری را به منظور بخشودگی جریمه تسهیلات اعطایی به سیل زدگان و زلزله زدگان در سال آتی پیش بینی کردند.

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند که ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ساخت مسکن در اختیار صندوق ملی مسکن برای پرداخت وام به افراد محروم قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید