بررسی تلاش ترامپ برای کودتا در آمریکا از سوی کمیته کنگره

کدخبر: ۴۸۹۶۳۷
یکی از اعضای کمیته تحقیق کنگره آمریکا درباره وقایع ۶ ژانویه ۲۰۲۱ می‌گوید تلاش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای کودتا در این کشور یکی از محورهای جلسه‌های استماع کمیته در کنگره در ماه آینده خواهد بود.
بررسی تلاش ترامپ برای کودتا در آمریکا از سوی کمیته کنگره

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یکی از اعضای کمیته‌ای در کنگره که وظیفه تحقیق درباره حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره را به عهده دارد گفته این کمیته درباره تلاش رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای کودتا بررسی‌هایی انجام می‌دهد.

«جامی راسکین»، یکی از اعضای کمیته تحقیق کنگره آمریکا درباره وقایع ۶ ژانویه ۲۰۲۱ می‌گوید تلاش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای کودتا در این کشور یکی از محورهای جلسه‌های استماع کمیته در کنگره در ماه آینده خواهد بود.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردن. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

«مایک پنس»، معاون دونالد ترامپ در آن جلسه ریاست جلسه سنا برای تأیید پیروزی جو بایدن را بر عهده داشت. ترامپ از او خواسته بود که این پیروزی را تأیید نکند، اما پنس چند بار گفت که این جلسه تشریفاتی است و او نمی‌تواند نتیجه انتخابات را تأیید نکند.

راسکین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: «این اقدام کودتایی بود که توسط رئیس‌جمهور علیه معاون اولش و کنگره برای برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ طرح‌ریزی‌شده بود.»

«بنی تامپسون» که ریاست کمیته ویژه مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی حوادث ۶ ژانویه را به عهده دارد گفته که جلسات استماع علنی این کمیته از ماه می آغاز خواهد شد.

راسکین، یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس نمایندگان گفت: «ما قرار است کل ماجرای اتفاقاتی که افتاد را بگوییم. یک شورش خشونت‌آمیز و تلاش برای کودتا اتفاق افتاد و چیزی که نجاتمان داد امتناع مایک پنس از همراهی با این توطئه بود.»

رویترز نوشته مشخص نیست اظهاراتی که راسکین مطرح کرده نظر شخصی خودش بوده و یا اینکه او در حال مطرح کردن نظر همکارانش در این کمیته ویژه هم بوده است.

در جولای ۲۰۲۱ کتابی جدید منتشر شد که در آن ادعا شده بود سران ارشد نظامی آمریکا از احتمال وقوع یک کودتا در آمریکا نگران بوده‌اند اما ترامپ در بیانیه‌ای مدعی شد که او هرگز نه بحثی درباره کودتا مطرح کرده و نه با کسی در این باره صحبت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید