گوترش به ترکیه می‌رود

کدخبر: ۴۹۰۸۶۸
دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی اعلام کرد گوترش پنجم اردیبهشت ماه (۲۵ آوریل) به آنکارا می رود و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو خواهد کرد.
گوترش به ترکیه می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل همزمان با ورود جنگ اوکراین به سومین ماه، و پیش از سفرش به مسکو و کی‌یف روز دوشنبه به ترکیه خواهد رفت.

دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی اعلام کرد گوترش پنجم اردیبهشت ماه (۲۵ آوریل) به آنکارا می رود و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 دبیرکل سازمان ملل متحد ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) برای دیدار با ولادیمیر پوتین به روسیه و هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی به اوکراین سفر خواهد کرد.

گوترش همچنین با کارکنان آژانس‌های سازمان ملل متحد در مورد افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین دیدار خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد از آغاز جنگ اوکراین در۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اگرچه درباره این بحران اظهارنظرهای مختلفی داشته اما عملکردش در این زمینه همچون دیگر رویدادهای بین‌المللی، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

منتقدان عملکرد گوترش معتقدند؛ اینکه نقش میانجیگر این بحران را بازیگرانی چون ترکیه، فرانسه، اتریش و حتی رژیم صهیونیستی بازی کرده اند، نگران کننده است و اطلاع ندارند که آیا دبیرکل در پشت صحنه هرگونه میانجیگری دخیل است یا خیر.

گفته می شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجیگیری سازمان ملل در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نامه نوشته وخواستار دیدار با آنها شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید